c_300_250_16777215_10_images_66322.jpg

تركمن سسي- جلال الدین آخوند بهلکه مفسر قرآن ، مدرس علوم ديني و خطيب تواناي تركمن است كه ساده زيستي و ارتباط قوي با جوانان از ويژگي هاي بارز اوست.


در ادامه ي سلسله مطالب معرفي عالمان ديني منطقه ، حافظ جلال الدين آخوند بهلكه معرفي مي گردد:
حافظ جلال الدین آخوند بهلکه در سال 1361 در شهرستان گنبد کاووس دریک خانواده مذهبی به دنیا آمد . نام پدرش شیخ حاجی بن شهید پهلوان است.
پدربزرگ ایشان شخصی مجاهد و متقی بوده است که در راه دین اسلام دیار خود را ترک کرده و هنگام سفر و به قولی حین خواندن نماز مغرب به دست سربازان کمونیست روس شهید می شود.

دوران کودکی و تحصیلات حوزوی اش

حافظ جلال الدین آخوند بهلکه از همان دوران کودکی امتیازات خدادادیش بروز می کند . نمازهای خود را از سن نه سالگی با جماعت به پا می دارد .تا جایی که کمی بزرگ می شود ؛ صفات مردان بزرگ در او دیده می شود . از همان دوران کودکی همگان را به تحسين خود وا مي دارد و پدرش وابستگی شدیدی به او پیدا می کند.

پدر او را به نزد علما و اولیاي بزرگ ديني می برد و از آنان برای فرزندش طلب دعای خیر می نماید تا اینکه عشق و محبت علما و اولیا خدا در دل او جرقه می زند و بعد از اتمام تحصیلات ابتدایی وارد حوزه علميه سلطان محمد آخوند حبيب لي می شود و زیر دست استاد فرزانه عبدالجبار آخوند نیک نهاد تحصیل می کند .
در همان سن کودکی اش ؛عشق به نماز و قرائت قرآن کریم و ذکر الهی و درود پیامبر (ص) در او پیدا می شود .
به اشعار عارفانه (مولانا ؛ حافظ ؛سعدی ؛ مخدومقلی ؛ و صوفی الله یار ایشان و ...) علاقه نشان می دهد و عشق نبوی را از همان دوران کودکی الگوی راهش قرار می دهد .
و در دوران تحصیلاتش چنان ادب و احترام اساتدیش را نگه می دارد تا جایی که تمام اساتدیش او را طالبی فرزانه معرفی می کنند . خواندن قرآن کریم را بیش از هر چیزی دوست می دارد و در همان دوران در بسیاری از مسابقات قرآنی مقام اول را کسب می نماید و درحین تحصیلات علوم حوزوی اش در سن 15 سالگی حافظ کل قرآن کریم می شود و در سن 21 سالگی تحصیلات حوزوی خود را از دست استاد بزرگ عبدالجبار آخوند نیک نهاد ملقب به (دریای علم) و جزء مفتی و فقهای محفل احناف به پایان می رساند.

استاد عبدالجبار آخوند نیک نهاد تاثیر زیادی بر افکار و اندیشه و ساده زیستی و رشد علمی و عملی برایشان می گذارد .
استاد حافظ جلال الدین آخوند بهلکه در فقه با امام اعظم ابوحنیفه رحمه الله ؛ و در اصول عقاید تابع ابومنصور ماتریدی و در تزکیه نفس و تصفیه قلب و ترقی روح تحت تربیت حضرت شاه طریقت سید عبدالله نقشبندی مجددی می باشد .

اخلاق و علائق وي

حافظ جلال الدین آخوند بهلکه در عین گشاده رویی به حدی باهیبت و عظمت هستند که در محفل او ؛ بزرگان نیز با ادب می نشینند و تا سخن نمی گوید هیچ کس شروع به سخن کردن نمی کند .او با این ابهت و عظمت بسیار با وقار و دلسوز می باشد همیشه لبخند بر چهر ه اش جاری می باشد .
هر کس یک بار در مجلس وی می نشیند نمی خواهد که بلند بشود . هر کس با خود فکر می کند که حافظ بهلکه علاقه ومحبتی را که با او دارد با دیگران ندارد.

حاج آخوند بهلکه عطر و مسواک را بسیار دوست می دارد و برای هر نماز مسواک می زند و بیشتر هدیه هایش به مهمانان و دوستانش عطر و مسواک و تسبیح می باشد . او ساده زیستی را بسیار دوست میدارد و از تجملات بی مورد و مظاهر فریبنده دنیا بسیار پرهیز می کند .

عشق و علاقه به رسول الله صلی الله علیه وسلم

حافظ بهلکه به رسول الله صلی الله علیه وسلم چنان عشق می ورزید که با قلم نمی توان آن رابیان کرد و زبان از وصف گفتن آن عاجز است . هرگاه نام مبارک رسول اکرم صلی الله علیه وسلم به گوشش می رسد یا خود نامی از رسول الله صلی الله علیه وسلم به زبان می آورد با احترام کامل به رسول الله صلی الله علیه وسلم صلوات می فرستد آتش عشق و محبت رسول الله صلی الله علیه وسلم چنان در وجود او شعله می زند تا اینکه  در سال 1391 به سخنرانی سیره نبوی صلی الله علیه وسلم می پردازد و هم اکنون با جماعتی بیش از 2 هزار نفره هر هفته برگزار می شود .

فعالیتهای ديني و اجتماعي جلال الدین آخوند بهلکه

از مهم ترین فعالیتهای جلال الدین آخوند بهلکه برگزاري کلاس هاي تفسیر قرآن کریم می باشد که از سال 1382 آغاز گردیده است .
از دیگر فعالیتهای وی موعظه های خیرخواهانه ایشان در مساجد و عروسی ها و تعزیه ها می باشد که بیش از هر چیزی بر مردم تاثیر گذاشته است . به جرات می توان گفت که کسی نیست که در مجلس ایشان بنشیند و محبت خدا و رسول الله صلی الله علیه وسلم در دل او جرقه نزند .

از دیگر فعالیتهای او شروع سیره نبوی صلی الله علیه و سلم از سال 1391 می باشد که هم اکنون در مسجد حنفیه گنبد کاووس ؛ جمعه شبها ؛ بعد از نماز عشاء دایر می باشد .در این مجلس هر هفته بیش از 2 هزار نفره شرکت می کنند و اکثریت این جماعت نورانی را جوانان تشکیل می دهند.

از دیگر فعالیتهای او مي توان به تفسیر دیوان اشعار شاعر و عارف تركمن مخدومقلی فراغي و ختم خواجگان اشاره نمود که دوشنبه شب ها بعد از نماز عشا در حوزه علميه حنفیه گنبد کاووس در محله سلطان محمد آخوند برگزار می شود .

یکی از محورهای خدماتی دیگر ایشان ؛ مشاوره زوج های جوان قبل از ازدواج ؛ مشاوره مشکلات زناشویی زوج های جوان بعد از ازدواج ؛ عیادت بيماران و تبریک گفتن نوزادان و ... می باشد .

حافظ جلال الدین آخوند بهلکه جز مدرسین 150 طلاب در مرکز علوم دینی حنفيه است و اكنون در سن 35 سالگي  مشغول تدریس طلاب در حوزه علميه حنفیه استاد و عارف بزرگ حاج سلطان محمدآخوند حبیب لی در شهرستان گنبدكاووس مي باشد .
برگرفته از كانال حبيب لي با اندكي ويرايش


نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر