c_300_250_16777215_10_images_66436.jpg

تركمن سسي- مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان از ثبت ملی دو آیین‌قوم ترکمن‌ با عناوین مراسم آیینی- مذهبی یارمضان قوم ترکمن، مراسم آیینی- مذهبی عیدقربان در بین قوم ترکمن و فن تایمل سازی در فهرست آثار میراث فرهنگی ناملموس کشور خبر داد.


به گزارش تركمن سسي به نقل از میراث فرهنگی گلستان، ابراهیم کریمی با اعلام این خبر گفت: در جلسه کمیته میراث فرهنگی ناملموس که روز چهارشنبه مورخ 9 اسفند 96 به ریاست دکتر طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور با حضور دکتر نظری مدیر کل دفتر ثبت آثار و تعیین حرایم کشور، هیات داوران و تنی چند از کارشناسان ثبت و تعیین حرایم استان ها در محل سالن فجر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد تعداد 7 اثر میراث ناملموس استان گلستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی افزود: در این جلسه از 7 اثر ثبت شده سه پرونده ناملموس استان، با محوریت قوم ترکمن با عناوین مراسم آیینی- مذهبی یارمضان قوم ترکمن، مراسم آیینی - مذهبی عیدقربان در بین قوم ترکمن و فن و مهارت تایمل سازی (ساخت سنتی قایق) با رای این شورا در فهرست آثار میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد.

کریمی با اشاره به مراسم آیینی- مذهبی یارمضان قوم ترکمن تشریح کرد: یکی از با شکوه ترین آیین ماه مبارک رمضان و از رسوم به جا مانده از گذشته در بین ترکمن ها، که در شب چهاردهم ماه "لیله البدر" انجام می شود، آیین زیبای" یا رمضان" است. در طی مراسم امام جماعت یا روحانی مسجد به همراه اهالی محل به صورت گروهی خانه به خانه می گردند. اهالی خانه به استقبال شان آمده به اشعاری که توسط سرپرست گروه خوانده می شود گوش فرا می دهند و در پایان هر بند از اشعار همراهان با گفتن دسته جمعی کلمه «الله» پاسخ می دهند، سپس صاحب خانه هداياي خود را كه اغلب موادغذايی مثل آرد، برنج، نان، كشمش، قند، گندم و يا پول است، به یک نفر از افراد گروه كه از قبل برای تحويل گرفتن اين هدايا تعيين شده وكيسه به دست دارد، تحويل می دهند. اين هدايا توسط امام جماعت مسجد محل بين نيازمندان تقسيم می شود

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر