c_300_250_16777215_10_images_66929.jpg

ترکمن سسی- مراسم نکوداشت دویست و هشتاد و پنجمین سال تولد مختومقلی فراغی شاعر و عارف شهیر ایرانی ترکمن با حضور 'یوسف نجفی' معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش در گنبدکاووس برگزار شد.


به گزارش خبرنگار ایرنا، در این مراسم فرهنگی که عصر پنجشنبه در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گنبدکاووس برگزار شد، معاون استاندار گلستان و فرماندار ویژه این شهرستان در سخنانی، علت جاودانگی و محبوبیت مختومقلی فراغی را، مردمی بودن این شاعر شهیر ایرانی ترکمن دانست.
عبدالقدیر کریمی باقدردانی از برگزار کنندگان این مراسم و نیز باتاکید بر ضرورت حمایت جدی مسئولان و مردم از برگزاری مراسم هایی که برای مفاخر علمی و فرهنگی این منطقه برگزار می شود، گفت: این مراسم ها به همگرایی و وحدت بیشتر مردم کمک می کند.
وی همچنین با تاکید بر ضرورت توجه به اشعار مختومقلی فراغی ازسوی همه اقشار جامعه بویژه نسل جوان و نیز بیان زوایای مختلف اشعار این شاعر و عارف بزرگ از سوی هنرمندان، اضافه کرد: آشنایی با مفاخر ملی، سبب ماندگاری آنان را اذهان جامعه می شود.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام علی اکبر نصرتی، امام جمعه موقت گنبدکاووس نیز در این مراسم با تبریک سالروز تولید مختومقلی فراغی گفت: این شاعر و عارف بزرگ از اشخاص تاثیرگذار در انتقال معارف اسلامی درقالب شعر و ادبیات به عنوان یک رسانه به جامعه خود تلاش زیادی کرده است.
به گزارش ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان نیز دراین مراسم به آموزه 'مسافر بودن انسان در این دنیا و اعتقاد به زندگی پس از مرگ' در اشعار مختومقلی فراغی اشاره کرد و گفت: این آموزه که از دغدغه های این شاعر بوده به خوبی در اشعار او نمایان است.
حجت الاسلام علی اصغر فضیلت افزود: اعتقاد به فانی بودن دنیا و زندگی باقی پس از مرگ در همه ادیان الهی بالاخص در دین مبین اسلام وجود دارد و انسان نباید دل به تعلقات این دنیا ببندد.
به گزارش ایرنا، قرجه طیار نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم به زبان ترکمنی سخن گفت و با قدردانی از برگزار کنندگان این مراسم، به تلاش های دولت و مجلس برای تصویب منطقه آزاد تجاری صنعتی اینچه برون، اجرایی شدن راه آهن گرگان - گنبد - مشهد، اجرایی شدن جاده نفت و راه اندازی دانشکده پرستاری و پیراپزشکی اشاره کرد و گفت: با تحقق این اقدامات به مطالبات چند دهه ای مردم منطقه پاسخ داده می شود.
به گزارش ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال 1733 میلادی برابر با 1112 شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 میلادی مطابق با 1169 شمسی ذکر کرده اند.
مختومقلی فراغی درکنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش به روستای آق تقه در40 کیلومتری غرب مراوه تپه (منتهی الیه شرق گلستان ) منتقل و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپرده شد.
بنای یادبودی بر سر مزار او ساخته شده و همه ساله در اردیبهشت ماه مراسم بزرگداشت این شاعر در استان گلستان برگزار می شود.
اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان او به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.
گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت دارای تنوع قومی و مذهبی است، و بیش از نیمی از جمعیت این شهرستان را هموطنان ترکمن تشکیل می دهند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر