c_300_250_16777215_10_images_66951.jpg

ترکمن سسی - مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری گلستان گفت: توجه به مکارم اخلاق و تقویت روحیه امیدواری در بین اقشار مختلف جامعه در اشعار مختومقلی فراغی شاعر وعارف ترکمن نمایان است.


به گزارش ترکمن سسی به نقل از ایرنا احسان مکتبی در آئین بزرگداشت یاد مختومقلی فراغی در گُمیشان اظهار کرد: ترویج آزادی و پایداری در برابر ستمگران در اشعار این شاعر فاخر ایرانی جلوه ای خاص دارد.
وی ادامه داد: مختومقلی فراغی قبل از شاعر بودن صاحب یک اندیشه و تفکر بزرگ بوده و یکی از دلایل ماندگاری و جاودانگی این عارف برجسته ترکمن اندیشه ناب او است که باعث شده پس از گذشت 285 سال از تولدش ماندگار بماند.
مکتبی ادامه داد: همه ما نیازمند انسانی همچون مختومقلی فراغی هستیم چرا که پشتوانه های اخلاقی، فرهنگی این سرزمین مرهون تلاش های آنان است.
به گفته وی؛ این شاعر بزرگ و آثار ارزشمندش محدود به سرزمین و طایفه خاصی نیست و نباید او را به یک قوم و ملت محدود کرد.
به گزارش ایرنا در آیین بزرگداشت مختومقلی فراغی در گمیشان؛ نماینده مردم غرب گلستان درمجلس شورای اسلامی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، نبیره مختومقلی، فرماندار و شماری از مسئولین، فرهنگ دوستان و مردم این شهرستان مرزی حضور داشتند.
این مراسم در محوطه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گُمیش تپه برگزار و برنامه های متنوع مانند له له خوانی دختران عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان، موسیقی سنتی و شعر خوانی اجرا و از نبیره مختومقلی فراغی تجلیل و کیک 285 امین سالروز ولادت این شاعر بریده شد.
به گزارش ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال 1733 میلادی برابر با 1112 شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 میلادی مطابق با 1169 شمسی ذکر کرده اند.
مختومقلی فراغی درکنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش به روستای آق تقه در40 کیلومتری غرب مراوه تپه (منتهی الیه شرق گلستان ) منتقل و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپرده شد.
بنای یادبودی بر سر مزار او ساخته شده و همه ساله در اردیبهشت ماه مراسم بزرگداشت این شاعر در استان گلستان برگزار می شود.
اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی وعرفانی بوده و دیوان او به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.
شهرستان گمیشان با بیش از70 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گلستان و هم مرز با کشور ترکمنستان است و قالب بافت جمعیتی آن را هموطنان ترکمن تشکیل می دهند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر