c_300_250_16777215_10_images_68401.jpg

ترکمن سسی- دانگ آتار ارجبی: همچنانکه باور داریم هنرمند بسان چراغی است در شب تاریک دنیا و آن چه که عوام نمیداند هنرمند به زیباترین شکل بیان می‌کند و گاهی در این مسیر هزینه نیز بسیار میدهد.

پنجم مرداد ماه سال 97 گلگشت (اردوی ) اعضای جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی کلاله با جوانان نخبه و تحصیلکرده منطقه بود .
فضای غالب حکم تریبون آزاد را داشت که جوانان با سوالات چالش برانگیز و گاه رشک برانگیز، ادبا و طلایه‌داران فرهنگ و ادب را تنقید یا تحسین نمودند.

137 - مین نشست ماهانه جمعیت فرهنگی مختومقلی کلاله در دامن طبیعت
137 مین نشست ماهانه را در طبیعت بکر دهستان آق سو روستای صالح آباد به سر بردند. ابتدا طبق سنت مرضیه نیاکان ادای احترام بر مزار شاعر شهیر تورکمن " مسکین قلیچ " درج روستای کاظم خوجه درنگی و زیارتی بر آرامگاه آن فرزانه نامی که الحق به آرامگاه شباهت نداشت تا جایی که مهمان ویژه گروه استاد قربان صحت بدخشان سنگ قبر این ستاره درخشان ادبیات تورکمنی را که چنین در عزلت و تنهایی بین علفزار هرز آرمیده بود در آغوش گرفت و غمگنانه بر غربت آن عارف گریست ،حاضرین نیز منقلب و متحیر در گوش هم زمزمه کردند مزار " مسکین قلیچ " چرا چنین است؟

مختصری از زندگینامه شاعر گرانمایه مسکین قلیچ از زبان استاد اتا نظر برزین 
استاد سخن شاعر و عارف نامی تورکمن "مسکین قلیچ " حدودا یکصدوده شعر از خود به یادگار گذاشته است . شاعر به ساری بخشی نیز معروف شده بود . ایشان پس از مراجعت به تورکمن صحرا در مدرسه علوم دینی کریم ایشان آموخته های دینی خویش را به طلاب منتقل و پس از مدتی در روستای بایندر مکتب خانه دایر نموده و احکام و علوم دینی را به کودکان و مردم آموزش داده است . مقبره وی در روستای کاظم خوجه قرار دارد که در حال و حاضر آرامگاه وی شایسته این شاعر و عارف نامی نمی باشد.


محل قرار و بیتوته در جنگل صالح آباد بین دو چشمه سار در طبیعت بکر " دیلمه " واقع شد و همانجا اطراق کردند . دبیر جمعیت مختومقلی کلاله استاد آرتق حسین زاده تاریخچه تاسیس و عمده فعالیت بیش از هفده سال فعالیت فرهنگی هنری ادبی را به میراث داران آینده اعلام داشتند که شرح آن بطور جداگانه در سایت جمعیت برای بازدید کاربران محترم بارگذاری شده است.


از آنجاییکه اردوی طبیعت گردی با محوریت فرهنگ و جوانان علاقمند ادبیات تورکمنی بود بی وقفه تریبون را اختیار جوانان برومند و پرشور قرار دادند
انتقادات بی محابای شایان حق شناس :
سن اعضای جمعیت مختومقلی کلاله عموما بالای 40 سال و افزون بر آن به جای خالی جوانان و عدم عضوگیریاشاره داشت .همچنین نبود گروه های موزیک را حمل بر ضعف عملکرد جمعیت دانست و بعنوان فاکت عنوان نمود که اگر در مراسم جشن سرور گروه موسیقی یا کوش دپتی و یا ..... باید از شهرستانهای دیگر دعوت کنیم.
و از اینکه آخرین جمعه هر ماه طی نزدیک به دو دهه به موضوعی خاص و بدیع پرداخته اند ستود و آنرا نشانگر پویایی و مدیریت توانمند این تشکل دانست.

امیر چرکزی جوان تحصیلکرده انتقاد داشت :
فرهنگ تورکمن در سه ( دال) خلاصه شده است ، دین -دل (زبان ) - داب (آداب و سنن ) و ادامه داد : به زعم بنده میتوان تورکمن را چنین تصور کرد که جز اسب و دوتار و فرش موارد دیگر انگار برای عرضه ندارد؟

صحبت های عارف ممی زاده
عارف ممی زاده با توجه به اینکه فرزند استاد ممی زاده یکی از بنیانگزاران جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی کلاله میباشد و بی شک از چند وچون و از بطن مشکلات سنگین نهفته در مجموعه های مردم نهاد آگاه میباشد اظهار داشت :
گله کردن و یا انتقاد داشتن بسیار آسان است اما راهکار ارائه کردن و پای کار بودن کار بسیار دشواری میباشد.
وی در ادامه افزود : انتظار داریم جوانان استفاده از تجارب بزرگان و فرزانگان این عرصه را که کوله باری از تجربه دارند سرلوحه برنامه های خود داشته باشند . چرا که جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی کلاله دست کم بستری را مهیا کرده است تا جوانان مشتاق به زبان و ادبیات تورکمن گرایش چشمگیری داشته باشد و مضافا خواستن توانستن است و با یک کلیک درگاه های نت همچون اقیانوسی بی ساحل تمام کلید واژه‌های گمشده ی علاقمندان در برابرتان به نمایش میگذارد .
در پایان متذکر شد : اکنون که عصر ارتباطات و گستره فراگیر تکنولوژی میباشد تنها به ادبیات یا ایدئولوژی و تاریخ خودمان بسنده نکنیم بلکه به فراخور علایق با زبان،تاریخ ادبیات، ادیان ملل دیگر نیز آشنا شویم .
برخی از جوانان از عدم برگذاری کلاس های تورکمنی و عدم اطلاع رسانی از جلسات ماهانه جمعیت گلایه داشتند.

علی پژمان مدیر مسئول پرتلاش قرق نیوز و کانال تلگرامی تورکمن مدنیت اعلام داشت:
دوستانیکه اظهار داشتند اطلاع رسانی جمعیت در خصوص کلاس های زبان تورکمنی ضعیف است و یا بنظرشان کمرنگ جلوه داده می شود ، باید اذعان کنم این گفته ها کمی بی انصافی است همچنانکه آقای ممی زاده اشاره نمودند برای جوان و دانشجوی امروزی نیازی به اطلاع رسانی نیست زیرا پنجره های سایبر یا گوشی های آندروید بی بهانه با اشارتی اکثر نیازمندیها را در اختیارتان میگذارد .
بعنوان مصداق به برخی از جوانان تورکمن ساکن افغانستان و یا تربت جام خودمان در کلاسهای مجازی آموزش زبان و ادبیات تورکمنی شرکت نموده و حتی دوشنبه ها هر هفته اساتید معظم جمعیت کلاس را در ارشاد کلاله با جوانان پرشور و مشتاق برگزار میکنند. بقول استاد بدخشان دوستان جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی کلاله پیش قراولان این امر عظیم بوده و هستند .

شایان ذکر است مطالب و مقالات تعدادی از دوستان شرکت کننده را در سایت جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی کلاله برای بازدید فعال شده است.

بیانات استاد کاکا دده بدخشان
در پایان پدر معنوی حال و حاضر تشکل های ادبی فرهنگی تورکمن صحرا " کاکا دده بدخشان " با ادبیاتی فاخر و بکارگیری از واژه های تابناک تورکمنی در مقام پاسخگویی و حسن ختام " گلگشت فرهنگی جوانان " حاضرین را مستفیض نمود .
این بزرگمرد شریف با احساساتی ناب و قلبی زلال تمام لبریخته های پر مهر خویش را در قالب سخنرانی ارتباطی عمیق تنگاتنگ با جوانان ایجاد نمود و تاثیری شگرف بر فضای جمع تا جایی که دل و روح مستمعین را تسخیر نموده بود.
استاد بدخشان با این بیت: قوش قانت سیز بولمز - آدمزاد آرزوسز بولمز ، شروع کرد :سی سال معلم بودم آن هم در مقطع ابتدایی در بین مردم و با مردم زندگی کردم با ادبا و فضلا حشر و نشر داشتم به تمام خواسته ها و آرزویم رسیدم ،دست نوشته از فولکلوریک و ادبیات عامه فراوان دارم در خصوص ادبیات شفاهی تالیفاتی داشتم . در کنفرانس ها و سمینارهای بیشمار شرکت داشتم .اما در این وانفسا به یک آرزو نرسیده بودم هرچند در اکثر جلسات عنوان شده بود آن هم امروز به آن نائل شدم همانا نشستن پای دغدغه های جوانان نخبه و فرهیخته تورکمن صحرا بود . خوشحالم به خود می بالم و از خالق هستی و ایزد کائنات سپاسگزارم امروز به همت دوستان جمعیت مختومقلی کلاله به آرزوی دیرینه ام دست یافتم . خدای متعال را شکر گذارم حرفها ،نقدها، دغدغه‌های جوانان عزیز را شنیدم .


اشعار" ابراهیم نوری" اعجاب برانگیز بود . به دقت به سخنان شما چاوشی خوانان آتی گوش جان سپردم . "شایان " جان به حق دغدغه‌های جوانان را بازتاب داد. بله تورکمن زیستن در کلاه پشمی (بخار تلپک ) یا قزل دون پوشیدن نیست و یا تصور نادرستی از مختومقلی بیان شد که هم و غم همه فعالین فرهنگی به مختومقلی ختم شده ....... اما براستی که مختومقلی شاعر ملی ماست ستاره ای درخشانتر از بقیه ستارگان ما میباشد ، در یگانه بودن مختومقلی شک نکنید .
یادمان باشد ما حق نداریم از جوانان جدا زندگی کنیم ،جداگانه فعالیت کنیم یا به نوعی خود را برتر بدانیم ؛ چون شما جوانان میراث کهن ادبیات و فرهنگ تورکمن و سرمایه های آینده هستید با همان مسئولیت سترگی که سالهاست ماها با چنگ و دندان بردوش نگه داشتیم و اکنون شما جوانان با بهره مندی از تکنولوژی عهده دار این سرمایه عظیم هستید .
دوستان از شما خواهند پرسید :
شما کیستید؟ از کجا آمده اید ؟ چند سال تاریخ دارید؟
بگویید نوربردی خان گوگ دفه داریم ، نفس سردار داریم بقدری ستاره داریم که در آسمان ذهن شما نمی گنجد ، تاریخی ستبر و سنگین داریم ادبیاتی گرانسنگ داریم شما با اندکی مطالعه سوال کننده قادرید به چالش بکشید . بگویید زبان داریم زبانیکه از زبان های برتر دنیاست . شاید دولت مرکزی نداشتیم اما هودی ها ، لاله ها، موسیقی وزین و سحر آمیزی داریم که هنر مندان ما در جوامع بین‌المللی زبانزد است . قالی و قالیچه داریم که برند جهانی است ، سگ ما اسب ما نژاد شناخته شده دنیاست . حرف برای گفتن بسیار داریم آن هم به گواه تاریخ ، اگر نیم نگاهی به یراق و تزیین اسب داشته باشیم خود نشانگر ریشه دار بودن ماست. دل گفته های شما جوانان بسیار دلنشین ،دلپذیر، تکاندهنده، گاه نومیدانه بود اما جوانان فرهیخته تورکمن بدانید :
تورکمن به لحاظ تاریخی در جغرافیای دیروز و امروز جهان سهیم است، تنها اشکال ما در این هست که چون حلقه های گمشده از هم جدا هستیم و هنوز قادر به پیدا کردن هم نشدیم و گرنه نباید برخی از جوانان ما چنین احساس گمنامی و غربت کنند. زبان تورکمنی یکی از غنی ترین زبان های جهان و فرهنگش همسنگ دیگر فرهنگ های برتر جهان همچنان میدرخشد. اما به دلیل اقلیمی چون درکشورهای جهان سوم بوده ایم در محاق مانده ایم حیف ما فرزندان نابهنگام جهان سومیم و این را به شما بشارت میدهم بزودی گمشده های مان دوباره پیدا خواهیم کرد و دوباره کبوترهامان در آسمان زلال شعر و هنر این مرز و بوم مقدس به پرواز در خواهیم آورد .


امروز روز پایان رویای دست نیافتنی من بود که یقین شد ما صاحبان استعدادهای بالقوه و بالفعل درخشان هستیم که اگر فرصتی باشد میتواند در سطح جهان با دیگر فرهنگ های کهن امروزه برابری کند. اما آن چه لازم است همت عالی است و این من در جوانان سراغ دارم چرا که امروز عقلا فضلا و ادبای جوان تورکمن به اثبات رساند.
1397/5/5 دانگ اتار ارجبی / سایت جمعیت فرهنگی مختومقلی کلاله

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر