c_300_250_16777215_10_images_68429.jpgترکمن سسی- موسی جرجانی پژوهشگر فرهنگ و ادب ترکمن در دیدار با مشاور استاندار گلستان در امور اهل سنت و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: گروه مترجمین اشعار مختومقلی، تاکنون 200 شعر مختومقلی را ترجمه کرده اند.


به گزارش خبرنگار ترکمن سسی ، استاد موسی جرجانی ، پژوهشگر فرهنگ و ادب ترکمن در ابتدای این دیدار با اشاره به اقدامات گروه مترجمین اشعار مختومقلی فراغی در مورد ترجمعه اشعار این شاعر نامی ترکمن گفت: فعالین فرهنگی ترکمن و خصوصا حاضرین در این جلسه، بصورت منسجم و بدون هیچ چشم داشتی و با احساس مسئولیت، بطور شبانه روزی کارهای فرهنگی و ادبی انجام داده و عمده کار آنان ترجمه اشعار مختومقلی به زبان فارسی می باشد که در این راه برای چاپ آثار خود نیاز به حمایت و پشتیبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دارند.
موسی جرجانی افزود: پس از يك سال جلسه و نشست ها، ‌ترجمه خود را  ادامه داديم تا اين كه حاصل تلاش و زحمات يك ساله اين ‌گروه، چاپ دفتر اول ترجمه حاوي 100 شعر شاعر فرزانه مختومقلي فراغي شد كه در سال 95 چاپ، منتشر و با استقبال گرم مشاقان نیز همراه بود.
وی در پایان سخنان خود گفت: ادامه کار شیرین و مستمر گروه مترجمین و استقبال و انتقادهای علاقمندان باعث گردید تا ‌گروه مصمم به ادامه کار باشد تا اين که موفق به ترجمه 100 شعر دیگر شدیم که مجموعا باعث ترجمه فارسی 200 شعر مختومقلی فراغی شد که اکنون در دسترس علاقمندان می باشد و باز هم از تمامی علاقمندان خواستارم با نقطه نظرات، انتقادات، راهنمایی و تشویق های خود گروه مترجمین را مصمم تر و باعث غنی تر شدن این مجموعه باشند.


فعال فرهنگی و استاد زبان انگلیسی نیز در این نشست با اشاره به اینکه، مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامدار ترکمن در همه ایران و جهان شناخته شده است، گفت: ضرورت دارد آثار و اشعار دیگر شاعران ترکمناز جمله: کمینه و مسکین قلیچ نیز معرفی و چاپ گردند.
آنه محمد آق پور از مدیر کل جدید فرهنگ و ارشاد استان خواستار رسیدگی به آرامگاه مسکین قلیچ در روستای کاظم خوجه شهرستان کلاله شد تا بدینوسیله شان و منزلت دیگر شاعران ترکمن نیزحفظ گردیده و به نسل جدید معرفی بشوند.
در حاشیه این نشست نیز، از سوی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان مقرر شد تعداد 200 جلد از کتاب جدید نویسنده ترکمن، هادی خرمالی با عنوان" ریشه ها می مانند" برای حمایت و نشر فرهنگ کتاب و کتاب خوانی، خریداری گردد.
خبرنگار: رستم جرجانی




نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر