c_300_250_16777215_10_images_1_70555.jpg

ترکمن سسی - زلیخا عادلی فعال توسعه خوشه فرش گلستان به پاس بیش از 25 سال تلاش و فعالیت در بخش قالی دستباف ترکمن ، مفتخر به دریافت گواهینامه درجه یک هنری در رشته قالی بافی گردید.


پیش از این در بین هنرمندان ترکمن صحرا، غلام آق در رشته زیورآلات سنتی ترکمن و نیز حصل خانجانی در رشته فرش توانسته اند گواهینامه درجه یک هنری را کسب نمایند.حصل خانجانی به عنوان احیا کننده فرش ، طراح نوآور در عرصه فرش ترکمنی ، حفظ اصالت طرح فرش و شناسایی فرش و دست بافت های سنتی و قدیمی ترکمن واجد صلاحیت دریافت این مدرک ارزشمند شده بود.

معیارهای اعطای گواهینامه درجه یک هنری
با تبریک این موفقیت ارزشمند به زلیخا عادلی، گفتگوی کوتاهی با این بانوی هنرمند ترکمن انجام دادیم و از وی سوال کردیم معیارهای اعطای این گواهینامه از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه بوده است؟
این هنرمند ترکمن در پاسخ گفت : تحقیق و مطالعه در حوزه قالی و فرش دستباف ، تدوین استاندارد قالی دستباف ترکمن ، تدریس مباحث فرش در کارگاه های آموزشی و آموزشگاه های استان، خلاقیت ، ابداع و نوآوری در زمینه فرش ، فعالیت مستمر در زمینه فرش و قالی دستباف ، ارتباط اجتماعی با هنرمندان و فعالان این بخش ، عاملیت توسعه فرش و قالی در استان ، تاثیر در اشتغالزایی برای زنان و بانوان در استان می تواند از معیارهای این انتخاب باشد.

حوزه فعالیت ها و خدمات برای بافندگان قالی دستباف ترکمن
از وی سوال کردیم به عنوان فعال این حوزه چه فعالیت هایی دارید و چه خدماتی به بافندگان فرش دستباف ترکمن ارایه می کنید؟
عادلی اظهار کرد : اساسا در بخش تامین نیازمندهای اولیه کار قالی بافی ، آموزش و توانمند سازی و حمایت از بافندگان تلاش داریم.
عامل توسعه خوشه فرش گلستان افزود : مواد اولیه بافندگی فرش و نیز ابزار آلات لازم را ما خود برای بافنده مهیا می کنیم ، یعنی دیگربافنده خود دنبال تهیه مواد اولیه نمی رود بلکه تولید کننده موظف به فراهم کردن آنها برای بافنده است ، به محض آماده شدن محصول کار ، دستمزد بافنده نیز به روز پرداخت می شود ، به عبارت دیگر تولید کننده به سراغ بافنده می رود و خدمات در محل برای بافنده ارایه می شود ، حتی شناسایی سلیقه مشتری و بازیابی و فروش محصول نیز به عهده تولید کننده است نه بافنده.
وی ادامه داد : آموزش های رایگان به صورت مستمر به بافندگان ارایه می شود به طوریکه در طول سال کارگاه های آموزشی رایگان برای توانمندسازی و مهارت آموزی بافندگان اجرا می کنیم تا پس از کسب مهارت ، بتوانند مشاغل خانگی راه بیاندازند، و در راستای حمایت از بافندگان آنان جهت دریافت تسهیلات خوداشتغالی به بانک های عامل معرفی می شوند.
عادلی ، عضور شورای راهبردی بانوان استانداری با اشاره به اینکه اکنون در حوزه شهرستان بندرترکمن حدود 1500 نفر بافنده بیمه هستند خاطر نشان کرد : ارایه خدمات بیمه ای به بافندگان ،  از دیگر خدمات می باشد.در حالیکه نرخ بیمه مشاغل حدود 350 هزار تومان است ما از طریق کارگاه های تولید فرش دستباف،  بافنده به تامین اجتماعی معرفی می شود تا با رقم حدود 80هزار تومانی بیمه شوند به طوری که اکنون برخی از بانوان قالی باف ما بازنشسته شده اند و حقوق می گیرند.

اهمیت اشتغالزایی کسب و کار قالی دستباف ترکمن
زلیخا عادلی ، دبیر کانون کارآفرینان استان با بیان اینکه ایجاد فرصت های اشتغال آسان برای زنان اهمیت دارد ، یادآور شد : قالی دستباف ترکمن به عنوان یک ظرفیت برای راه اندازی کسب و کار در استان گلستان مورد حمایت است و در این راه متولیان دولتی شامل اداره کل تعاون استان ، سازمان صنعت و معدن و تجارت استان ، سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان به انحا مختلف و در قالب وظایف سازمانی خود از واحدهای تولیدی فعال در استان حمایت و مشارکت دارند. در حال حاضر در هر کارگاه تولید فرش دستباف حدود 4 نفر ثابت و حدود 300 نفر به صورت متغیر و به تناسب میزان و حجم کار فعالیت دارند.
گفتنی است در استان گلستان حدود ۶۰ هزار بافنده قالی اکثرا از بانوان ترکمن فعالیت دارند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر