c_300_250_16777215_10_images_1_71784.jpg

ترکمن سسی - کارآفرین گلستانی با پشتیبانی یک موسسه خیریه با احیاء و توسعه صنایع دستی ترکمن، به دنبال ایجاد اشتغال برای 1000 نفر در ترکمن صحراست.


به گزارش پایگاه خبری ترکمن سسی ، «قربان‌ محمد شاه‌نظری» یک کارآفرین ترکمن است که پس از 30 سال زندگی در خارج از کشور به دیار خود بازگشته و آرزوی توانمندسازی اقشار مستمند ترکمن صحرا را در سر دارد. او معتقد است کسی که هنری دارد و از توانایی جسمی برخورد است، نباید بیکار بماند و چشم به کمک افراد دیگر داشته باشد.

او سال 94 با موسسه خیریه «ترکمن آرکا» که در زمینه کمک به بیماران خاص فعالیت داشت آشنا و مشغول به همکاری با آنها شد و بعد از مدتی با تفکراتی که در سر داشت فعالیت های این مجموعه را به سمت کمک به بیماران نیازمند و اشتغال زایی نیز سوق داد.

شاه‌نظری در گفت وگو با ایسنا-منطقه گلستان درخصوص علت پیگیری موضوع اشتغال گفت: تا کی باید از توانمند بگیریم و به ضعیف بدهیم؛ باید خود ضعیف توانمند شود. در این راستا اشتغال زایی را در زمینه صنایع دستی با همکاری موسسه خیریه ترکمن آرکا در دستور کار قرار دادیم. سال 95 استارت کار را در کلاله زدیم. 13 روستا که از نظر محرومیت از گمیشان و آق قلا و مناطق دیگر شرایط سخت تری داشتند شناسایی کردیم.

وی افزود: در ابتدا 30 میلیون تومان وام قرض الحسنه با همکاری همسرم از بانک گرفتم و در اختیار 25 خانواده در روستاهای این شهرستان قرار دادم. با این تسهیلات لوازم مورد نیاز برای تولید پارچه و مواد اولیه خریداری شد و در اختیار خانواده ها قرار گرفت. این خانواده ها ماهانه 100 متر پارچه می بافند و ما به نرخ روز و یا کمی بیشتر از آنها خریداری می کنیم. در ازای دریافت مبالغی هم که به خانواده ها پرداخت شده در صورت توانایی خانواده در آن ماه، مبلغی بین 25 تا 50 هزار تومان از آنها دریافت می شود.

نائب رئیس موسسه خیریه ترکمن آرکا با اشاره به اینکه شعار "ما مستمند مالی، توانمند کاری" است، گفت: هدف ما کمک به کسانی است که توانایی جسمی انجام کار و هنری دارند اما به دلایلی با وجود مشکلات مالی تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیستند.

شاه‌نظری با بیان اینکه مواد اولیه را از منطقه خودمان تامین می کنیم، تصریح کرد: دامداران در منطقه ترکمن صحرا تا سال گذشته پشم را دور می ریختند و یا آتش می زدند اما با آنها صحبت کردیم تا پشم را در اختیار ما قرار دهند. هدف از این کار اشتغال زایی برای تعداد بیشتری از خانواده ها در فرایند فراوری و متضرر نشدن در تلاطمات ارزی است.

وی با بیان اینکه تمامی فرایند تبدیل پشم به نخ، دستی انجام می شود، گفت: می توانیم با استفاده از دستگاه حلاجی در مدت کمی مقدار زیادی پشم را تبدیل به نخ کنیم اما با این کار چند خانواده از چرخه خارج می شود. تولیدات ما در رسته پارچه، گلیم، نمد و فرش است.

شاه‌نظری با اشاره به اینکه در بین ترکمن ها، صنایع دستی تنها در دست زنان است، بیان کرد:‌ همکاری با ما به صورت خوشه و متمرکز انجام می شود. از خانواده ها درخواست کردیم در صورت تمایل در کارگاههای متمرکز فعالیت کنند و کسانی هم که مشکل دارند در خانه با ما همکاری داشته باشند. از صفر تا صد را به افراد آموزش می دهیم. بعد از تولید پارچه آن را تبدیل به کیف، مانتو، رو میزی، پرده و... می کنیم و بعد به فروش می رسانیم.

وی اظهار کرد: برای فروش تولیداتمان مغازه ای در بازارچه اسکله بندرترکمن در اختیار گرفتیم و در نمایشگاه ها و جشنواره های مختلف سطح کشور نیز شرکت می کنیم.

شاه‌نظری یادآور شد: در حال حاضر بیش از 150 نفر در شهرستان های ترکمن نشین استان از جمله کلاله، گنبدکاووس و مراوه تپه با ما همکاری می کنند. اگر این افراد دچار بیماری شوند از طرف خیریه مجانی درمان می شوند.

این کارآفرین در ادامه با اشاره به برنامه ریزی برای ایجاد 400 شغل در گمیشان توسط این مجموعه، گفت: تاکنون 250 نفر شناسایی شدند و عده ای شروع به کار کردند. این افراد در زمینه تولید پارچه، گلیم، نمد و فرش و همچنین نخ ریسی، حلاجی و رنگ رزی فعالیت خواهند کرد. صحبت هایی هم شده که این تعداد به 600 نفر افزایش یابد.

وی بیان کرد: بعد از وقوع سیل به مدت 2 ماه 24 ساعته در اختیار سیل زدگان بودیم و کمی از برنامه هایمان عقب افتادیم. در این مدت مقاوم سازی دیوار سه روستای گمیشان با همکاری مردم بر عهده ما بود و پشتیبانی های لازم را انجام می دادیم. بعد از فروکش کردن سیل برنامه ریزی شده تا با سرعت بیشتر اشتغال زایی این افراد را دنبال کنیم. در سال جاری به دنبال این هستیم اشتغالزایی در این مجموعه را به 1000 نفر برسانیم.

شاه‌نظری در پایان گفت: بعد از بازگشت به ایران از خداوند 10 سال عمر خواستم و هر روزی هم برابر سه روز فعالیت می کنم تا بتوانم 30 سالی که ایران نبودم را جبران کنم.

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر