c_300_250_16777215_10_images_76045.jpg

ترکمن سسی - " اسب پرنده " نام کتاب داستانی است از نویسنده ترکمن یوسف قوجق که برای گروه های سنی " د " و " ج " تالیف شده و توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

کتاب در قالب تلفيقی از افسانه و واقعيت، به شکل «داستان در داستان» نوشته شده و در آن به مقابله مدرنيته و سنت و مهجور افتادن اسب از فرهنگ ترکمن پرداخته شده است.

در این کتاب داستان می خوانید:

آن شب، اصطبل دل گیر بود. دل اسب چران گرفته بود. هوای تازه می خواست. کسی را می خواست که با او حرف بزند. از همه چیز بگوید.

 یونجه ها را دسته دسته آورد و ریخت جلوی اسب ها. کنار اسب سفیدی رسید. دستی به یالش کشد. آهی کشید و با خودش گفت: مُردم از تنهایی. کاش می شد با من حرف می زدی...

داستان در يکی از روستاهای ترکمن صحرا می‌گذرد. در آن روستا که مردمانش تا اين اواخر در همه کارها از اسب استفاده می‌کرده‌اند، با آمدن تراکتور رفته رفته اسب را فراموش می‌کنند.

يک روز؛ تنها اسب گاری‌کش روستا به داخل چاله‌ای می‌افتد و صاحبش (تاقان) از فرط خشمی که دارد، اسب را به شلاق می‌گيرد. در آن روستا پيرمردی به نام تايتی زندگی می‌کند. او با دادن تمام دارايی‌اش، آن اسب پير را می‌خرد و اين درحاليست که مردم فکر می‌کنند تايتی در اين معامله، زيان بزرگی کرده است.

تايتی همان شب روی تپه کنار روستا، به بچه‌ها افسانه‌ای در باره اسب پرنده تعريف می‌کند. افسانه درباره سرگذشت اسب‌چرانی جوان، جادوگری پير و اسبی است که می‌تواند پرواز کند. بعد از آن شب، هيچ‌کس تايتی و اسب پير را نمی‌بيند و...


 

 

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر