c_300_250_16777215_10_images_70271.jpg

ترکمن سسی - طاهر جانی: در ادامه انتشار دوره ای آخرین شنیده ها و تحلیل های انتخاباتی مجلس یازدهم ، شنیده های انتخاباتی مردادماه در راستای اطلاع مخاطبان گرامی از آخرین تحرکات انتخاباتی در حوزه های مختلف انتخاباتی استان ارایه می شود.

 

تا قبل از شروع مردادماه پیش بینی ها بر این بود که داوطلبین مجلس یازدهم تا پایان جشن های عید بزرگ مسلمین جهان تحرک چندانی در فضای رقابتی نداشته باشند. اما شواهد نشان می دهد درگنبد رقابت ها کلید خورده و همچنین در آق قلا گروه های تازه تشکیل یافته انتخاباتی عمدتا متشکل از طیف جوان علاقمند، فضای مجازی را به دست گرفته حرف های تازه ای برای گفتن دارند.


در حوزه بندرترکمن و گمیشان که در جریان انتخابات دور قبل بیشترین رد صلاحیت کاندیداها متحمل شد همه چیز همچنان راکد مانده است. صاحب نظران این حوزه فعلا رامین نورقلی پور و عبدالجلال ایری را به عنوان کاندیداهای مطرح می شناسند. در خصوص کاکاجان قورلی زاده نیز حرف و حدیث ها همیشه متفاوت بوده است.


برخی وی را کاندیدای منتخب نازمحمد ولی پور شناخته و براین باورهستند که این نامزد احتمالی به شرط حمایت ولی پوراز اقبال مناسبی برای رفتن به مجلس برخوردارخواهد بود. قورلی زاده درانتخابات گذشته نشست های خانگی زیادی را ترتیب داد و به عنوان یکی از شانس های راهیابی به دور دوم شناخته می شد؛ اما این کاندیدای نام آشنا در سربزنگاه رد صلاحیت شد تا همه چیز به نفع نفرات باقیمانده تغییر کند.


گروهی ازنزدیکان ولی پور کماکان تلاش دارند تا رامین نورقلی پور را مدیون وی بابت حمایتش از این نماینده راه یافته به مجلس در انتخابات دهم بدانند، لیکن ولی پور صراحتا هیچگاه چنین مسئله ای را مطرح نکرده است. مضافا آنکه ورود میدانی این عضو به جمع هوادارن نورقلی پور دقیقا زمانی اتفاق افتاد که کاندیداهای مرحله نهایی مشخص شده بودند.


درگرگان طبق معمول تمامی ادوار گذشته هنوز خیلی زود است که فضای انتخاباتی شکل بگیرد. داوطلبین مرکز استان به خوبی می دانند که بدون حمایت آق قلا شانس راهیابی به مجلس را نخواهند داشت. هر دو نماینده فعلی این حوزه طی انتخابات گذشته جزو مدعین اصلی نبودند، ولی رد صلاحیت کاندیداهای سرشناس شرایط را به نفع هزارجریبی و تربتی نژاد تغییر داد. تلاش فعالان آق قلایی دراین دوره همان فرمول انتخابات های پیشین یعنی فرستادن یک نماینده از میان خود به بهارستان خواهد بود و باید دید گروه های فعال چه تدبیری برای این مسئله خواهد اندیشید.


در گنبد حساسیت طرفداران کاندیداها روی عملکرد گروه یاشولی ها افزایش پیدا کرده و چنین پیداست که این گروه موافق و مخالفان خودش را دارد.


به دنبال اظهارات کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر ورود این شورا به موضوع هزینه های سنگین و خارج داوطلبین مجلس، اخیرا عبدالرضا چراغعلی از تشکیل گروه توسط تنی چند از داوطلبین در فضای مجازی خبر داده و نشست های برگزارشده درمحافل عمومی را جزو تخلفات انتخاباتی عنوان کرده است.


رایزنی چهره های صاحب نام کشوری برای انتخاب چهره اصلاح طلب برای گزینش در لیست گروه موسوم به امید شروع شده و به احتمال بسیار از هرحوزه چند نفر چینش خواهند شد تا کاندیدای اصلح پس از احراز تایید به لیست اصلی راه پیدا کند.


1- شنیده می شود عبدالغفار راد مهر- رحمان قره باش- مجید حسن قاسمی و آرش سقر نیز به لیست داوطلبین مجلس آینده در آق قلا اضافه شده اند. راد مهر و امانزاده در انتخابات دور گذشته رقابت نزدیکی با هم داشتند و گفته می شود برخی فعل و انفعالات در آن دوره یکی از دلایل برکناری فرماندار وقت گرگان بود. حامیان رادمهر یارگیری ازمیان فعالان آق قلایی و روستاهای تابعه را شروع کرده اند. ازسوی دیگر تا این هنگام خبر موثقی از کاندیداتوری فرهاد توماچ شنیده نمی شود. در این راستا یک کاندیدا طی برگزاری جلسه ای از مردم خواسته است تا مراقب ترفنده های افراد سود جو باشند.


2- فعالان از نشست معرفی رمضانعلی سنگدوینی به میزبانی حکیم قدیر زاده فعال سیاسی ساکن آق قلا خبر منتشرکرده اند. سنگدوینی مدیرعاملی سابق شرکت گاز استان در دوره ی ریاست جمهوری احمدی نژاد، تعامل نزدیکی با رسانه ها داشت. از وی به عنوان کاندیدای اصولگریان یاد می شود.


3- گروه توسعه و عمران آق قلا نیز که بعد از سیل ابتدای سال فعالیت های سیاسی خودش را استارت زده است، اولین نشست همفکری خود را برگزار کرد. گفته می شود اکثر اعضای این گروه در جلسه معارفه سنگدوینی حضور بهم رسانده اند.


4- دکتر منصور گرکز چهره آکادمیک و مردمی منطقه به تازگی در چهارمین انتخابات ارکان کانون کارشناسان رسمی استان گلستان با کسب هشتاد درصد آرا به عنوان نفر نخست به عضویت هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری گلستان انتخاب گردیده است. تحلیل کنش گران این است که احتمالا وی بتواند در کارزار رقابتی مجلس آرا قابل ملاحظه ای را از گرگانی ها کسب و به مرحله دوم رقابت ها راه پیدا کند.


5- سعید یلقی دارنده دکترای رشته شیلات و چهره فعال دانشگاهی با پیشنهاد های جالب توجه خود در جلسه فعالان سیاسی و اجتماعی فرمانداری آق قلا توانسته است توجه صاحب نظران را جلب نماید. یلقی بار دیگر به همراه فعالان سیاسی ترکمن صحرا در جلسه دیدار با استاندار با مطرح کردن پیشنهاد هایی نگاه رسانه ها و فعالان ساسی را نسبت به این موضوع که توانایی مطالبه گری را دارد معطوف کرد.


6- صاحب نظران اعتقاد دارند تنها امکان ورود مجدد نبی هزارجریبی به مجلس درصد قابل توجهی از آرا آق قلا می باشد، چرا که وی درگرگان رقبای سرسختی دارد. دراین حال برخی اعضای شهر گرگان در جهت حمایت از این کاندیدا صحبت هایی به میان آورده اند. صحت این مطلب تایید نشده است.


7- در بندرترکمن به جز حسین جعفری چوگان بقیه داوطلبین ترکمن آمادگی خود را برای ورود به انتخابات اعلام کرده اند، با این حال تحرکات دراین حوزه بسیار محدود گزارش می شود. لیدرهای انتخاباتی شانس موفقیت کاندیداهای خاموش را با توجه به بسته بودنشان پایین پیش بینی می کنند.


8- براساس یک نظر سنجی بعمل آمده از میان صاحب نظران غرب گلستان، مسعود کلته که پیشتر ورود خوبی در فضای مجازی داشت درپایین ترین پله امکان راه یابی به مجلس قرار دارد. این داوطلب احتمالی که هم اکنون درسفر حج تمتع بسر می برد به رغم رایزنی با دوستانش بنابر دلایلی ازاعلام آمادگی رسمی خودداری می ورزید و باید دید برای آینده چه برنامه ای دارد. برای کاندیداهای خاموش رتبه ای درنظرگرفته نشده است.


9- احمد سردار زاده شهردار سابق کردکوی در بندرترکمن با انگشت شماری از فعالان انتخاباتی نشست ترتیب داد. وی در این نشست ضمن تاکید بر تشکیل یک تیم منسجم و قوی گفته است که بدون حمایت اصحاب صاحب فکر و اندیشه نمی توان پیرووز انتخابات شد.


10- یک عضو نزدیک به شورای شهر بندرترکمن امکان تمایل کاندیداهای حوزه غرب استان برای دعوت از اعضای آن شورا جهت پیوستن به کادر انتخاباتی شان را پایین عنوان است.


11- یک هوادار منتصب به سعید اسکندریان از سرکشی وی به حوزه خبر داد و احتمال ورود مجدد وی به انتخابات را قابل پیش بینی خواند. این کاندیدا که به داشتن صراحت لهجه معروف است پتانسیل آن را دارد که در زمان ورود به صحنه، با تشکیل تیمی منسجم از طوایف مختلف مانور تبلیغاتی تاثیر گزاری را به معرض نمایش بگذارد.


12- در گنبد تعدادی از کاندیداها ترجیح می دهند به دور از فضای مجازی فعالیت کنند که در راس آنها از عبدالصمد بردی پور نام برده می شود. این کاندیداها تذکر چراغعلی را جدی گرفته و می کوشند تا کمتردر دید اصحاب رسانه قرار بگیرند. بردی پور در دوره نهم مجلس بخاطر ارتباط خوبش با اصحاب رسانه توانست عنوان خوشنام ترین کاندیدا از حوزه گنبد را به خود اختصاص دهد.


13- انتقادات روی عملکرد گروه یاشولی ها کماکان از مباحث اصلی کاربران گنبدی در فضای مجازی است. برخی کاربران تلاش همه جانبه ای را برای زیر سوال بردن عملکرد یاش اولی ها درآن حوزه بکار برده اند. احتمال اینکه گروه یاش اولی های گنبد منحل شود بعید بنظرمی رسد.


14- یک عضو قدیمی گروه ها یاش اولی ها راه اندازی هجمه علیه یاشولی ها را متوجه طرفداران رقیب دانست و گفت:گروه یاش اولی ها منحل نخواهد شد؛ چرا که هدف ما ایجاد اتحاد و همزبانی در میان مردم می باشد.

 

 

دیدگاه‌ها  

+3 #1 قاسم كيا 1398-06-04 23:06
دكتر قربان شهرياري تنها گزينه با سابقه طولاني مديريت ارشد در سطح كشور و استان و داراي سطح علمي بالا در بين كانديدها است و محبوبيت بسيار بالايي هم در بين مردم دارد و از حوزه غرب گلستان نفر نخست است در تمام نظرسنجي هاي مردمي و انتخاباتي
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر