c_300_250_16777215_10_images_21394.jpg

 

ترکمن سسی - رستم جرجانی، خبرنگار و فعال رسانه ای در یادداشتی به روند پیگیری و مطالبه فعالان فرهنگی، اجتماعی و رسانه ای ترکمن گرگانی درخصوص نامگذاری یکی از میادین و یا معابر شهر گرگان به نام "مختومقلی فراغی" پرداخته است.


دوستلارآ، دوستیم منینگ شیرین جاندان سویگلی دیر / دوستان، دوست من از جان شیرین نیز دوست داشتنی تر است.
جان کیبی پنهان جهاندا عالمه بلگیلی دیر / به مانند جان در جهان پنهان و شهره عالم است.
بیلمه یین سورانلارآ آیدینگ، بو غریب آدمیمز / به آنانی که جویای نام این حقیرند
آصلی گرکز، یوردی اترک، آدی مختومقلی دیر / بگویید اصلش گرکز، دیارش اترک و نامش مختومقلی است.
بخشی از شعر "آدی مختومقلی دیر" (نامش مختومقلی)
صفحه 162 / جلد اول کتاب ترجمه فارسی اشعار مختومقلی / گروه مترجمین

ایران اسلامی و استان گلستان از دیرباز مهد اقوام و فرهنگ ها و مهد تمدن و پرورش مشاهیر، بزرگان و نام داران و نام آوران فراوانی بوده که در تاریخ و جهان پرآوازه هستند و امروز اسم مختومقلی فراغی نه تنها در ایران بلکه در جای جای جهان و در بسیاری از کشورهای دنیا می درخشد و هر چه می گذرد این نام جاودانه تر می شود.
امروز و در عصر حاضر، مهمترین سرمایه، سرمایه فرهنگی است و اگر ما بتوانیم بزرگان و الگوهایی فاخری مثل مختومقلی را از دل تاریخ و فرهنگ ایران به نسل حاضر و نسل جوان معرفی کنیم، کار بزرگ فرهنگی انجام داده ایم.
تکریم و گرامیداشت مشاهير و بزرگان این سرزمین همچون مختومقلی به واقع گرامیداشت بخشی از هویت فرهنگی، اجتماعی، دینی ما است.
تکریم و گرامیداشت شاعران و بزرگانی همچون مختومقلی، با برپایی بزرگداشت یا با نامگذاری میدان و یا معبر و خیابانی در سطح شهرهاو مناطق، نمونه اندک و ناچیزی در راستای تکریم و قدردانی از آن انسان های بزرگ منش و بلند آوازه می باشد.

مطالبه فعالان فرهنگی، اجتماعی و رسانه ای و بزرگان و شخصیت های ترکمن ساکن گرگان برای نام گذاری یکی از میادین و یا معابر شهر گرگان به نام "مختومقلی" سابقه طولانی دارد.
موسی جرجانی یکی از نویسندگان و شخصیت های بزرگ ترکمن و از شهروندان و ساکنین قدیم شهر گرگان در این خصوص می گوید:
بحث نامگذاری یکی از میادین و یا معابر شهر گرگان به نام "مختومقلی" در سال 1388 و در جلسه شورای نامگذاری شورای شهر گرگان کلید خورده است، که ممکن است قبل تر از آن نیز تلاش هایی در این خصوص صورت گرفته باشد.
وی افزود: در آذر ماه 1388 و در جلسه شورای نامگذاری شورای شهر گرگان حضور داشتم و در آن جلسه نامگذاری خیابان و یا میدانی در سطح شهر گرگان را ارائه و مطرح کردم.
موسی جرجانی افزود: در آن جلسه به عنوان مدیر عامل موسسه فرهنگی و هنری ترکمنان مطرح کردم که در نامگذاری خیابان یا میدانی با نام مختومقلی باید به ‌شخصیت و شان شاعر توجه شود و میدان و خیابانی را برای نامگذاری انتخاب کنیم که در شان و منزلت این شاعر و عارف بزرگ باشد.
عبدالرضا چراغلی عضو سابق شورای شهر گرگان در آن جلسه گفت: مختومقلی فراغی شاعر و عارفی وارسته و مایه افتخار استان و کشور است.
خانم قدس ولی، عضو دیگر شورای نامگذاری شهر گرگان نیز با اشاره به حضور چشمگیر شهروندان ترکمن در گرگان از نامگذاری خیابانی در گرگان به نام مختومقلی استقبال کرد و گفت: کلیات نامگذاری خیابانی به نام مختومقلی در جلسات قبل به تصویب اعضا رسیده بود.
لازم به ذکر است، (متن خبر جلسه شورای نامگذاری شورای شهر گرگان با عنوان "خیابانی به نام مختومقلی فراغی در گرگان نامگذاری می شود" در تاریخ ۲۴ آذر ۱۳۸۸ در خبرگزاری مهر گلستان و 8 دی ماه 1388 در خبرگزاری ایسنا گلستان انتشار یافته است که در پیوست این مطلب گنجانده شده است.)

موسی جرجانی در ادامه این نکته را هم گفت که بعدها تصمیم بر این گرفتند که کوچه منتهی از خیابان بلوار بهارستان به سمت چهارراه قزاق محله و مسجد اهل سنت ابوحنیفه (کوچه بهارستان دوم) را به نام کوچه مختومقلی نامگذاری کنند!!!! که با اعتراض و مخالفت اینجانب و چهره های فرهنگی و اجتماعی ترکمن روبرو شد که نامگذاری این کوچه کوچک در شان و شخصیت مختومقلی نیست.
عنوان کردیم که اگر هم می خواهید میدان یا خیابانی را به نام مختومقلی بگذارید، حداقل مشرف به دانشگاه یا مشرف به یک مرکز فرهنگی و علمی باشد که در شان و مقام مختومقلی باشد.
بعدها با پیگیری ها و تلاش های مهندس محمد سعدی، دکتر موسی جرجانی و برخی دیگر از شخصیت های ترکمن ساکن گرگان، مقرر شده بود که خیابان دانشگاه آزاد (خرگوش تپه سابق) و یا خیابانی که از سمت خیابان دانشگاه به سمت جاده گرگان و آق قلا منتهی می شود، (از حد فاصل میدان تازه تاسیس در خیابان دانشگاه به سمت غرب و منتهی به جاده گرگان به آق قلا). به نام مختومقلی اختصاص یابد اما بنا به دلایلی انجام نشد و این مهم تاکنون اتفاق نیفتاده است.
موضوع نامگذاری میدان و خیابانی در شهر گرگان به نام مختومقلی ادامه داشت تا اینکه مولف (رستم جرجانی) به عنوان یک خبرنگار و فعال رسانه ای ترکمن ساکن گرگان در آبان ماه 1400 در نشست خبری شهردار گرگان، نامگذاری میدان و خیابانی در شهر گرگان به نام مختومقلی را مطرح و از شهردار گرگان مطالبه کردم و گفتم:
با توجه به اینکه شهروندان ترکمن زیادی در گرگان ساکن هستند، پیشنهاد و تقاضا می شود نام یکی از شهرک ها، میادین و یا خیابان های اصلی شهر گرگان با نام مختومقلی فراغی مزین شود.
قابل توجه است، وقتی از سمت شرق وارد شهر گرگان می شویم و در خیابان کمربندی که نام شهرک ها و خیابان های اصلی کمربندی گرگان با نام شاعران و بزرگان فرهنگ و ادب این منطقه مزین شده است، نام مختومقلی در بین آنان خالی است.
شهردار سابق گرگان نیز در این نشست خبری گفت: پیشنهاد جالب و خوبی است و نامگذاری یک مکان فرهنگی و یا یکی از میادین و یا خیابانی در گرگان به نام مختومقلی فراغی شاعر پرآوازه و نامدار ترکمن را بررسی و جزو برنامه ها و اولویت های شهرداری گرگان قرار داده و بررسی خواهیم کرد.
گفتنی است، (خبر کامل این نشست خبری و تقاضا و مطالبه گری نامگذاری میدان و خیابانی در شهر گرگان به نام مختومقلی در 697 مین شماره نشریه اقتصاد گلستان به تاریخ 12 آبان 1400 چاپ و انتشار یافته است که در پیوست این مطلب گنجانده شده است.)

این نکته را هم ذکر کنم که، همکاران رسانه ای، آقایان: نورمحمد دانشمند (مدیر مسئول پایگاه خبری ترکمن سسی)، غلامرضا ولی پور (مدیرمسئول نشریه بامداد گلستان) و مسعود کاظمی (مدیرمسئول نشریه شهرت) نیز که در نشست خبری حضور داشتند، در خصوص نامگذاری میدان و یا خیابانی در شهر گرگان به نام مختومقلی فراغی، پیگیر بودند و مطالب و خبرهای خود را در نشریات و رسانه های خود کار کرده بودند.
همچنین این مطلب را هم بیان کنم که پیگیری های دیگر عزیزانی که نام آنها از قلم افتاده است و سایر علاقمندان و دلسوزان به فرهنگ و ادب ترکمن که در خصوص موضوع نامگذاری میدان و یا خیابانی در شهر گرگان به نام مختومقلی فراغی، در فضای مجازی و حقیقی یا نشست ها و جلسات خود، تلاش و کوشش داشته اند، ستودنی و جای تقدیر و تشکر دارد.
لازم به ذکر است، از مدت ها قبل اطلاع داشتم و در جریان بودم که استاد خلیل الله صحنه دبیر تاریخ مدارس شهرستان گرگان هم پیگیر این موضوع مهم هستند و با هم صحبت هایی داشتیم تا این مهم را به سرانجام برسانیم.


آقای خلیل الله صحنه در خصوص اقدامات خود جهت پیگیری پیشنهاد نامگذاری یکی از میادین و معابر شهر گرگان به نام مختومقلی فراغی
گفته بود: همیشه این سئوال برای بنده مطرح بود که چرا نام مختومقلی فراغی بر یکی از میادین و معابر شهرستان گرگان گذاشته نشده است!!
در حالی که مختومقلی فراغی محبوبیت خاصی در دل همه اقوام دارا بوده است.
مختومقلی فراغی، به یقین از مفاخر، شاعران و عارفان نامدار کشور ایران و ترکمن ها است.
تا اینکه استاندار گلستان را وقتی برای بازدید حضوری از دبیرستان آمده بودند، ملاقات کردم.
در جلسه دیدار و پرسش و پاسخ معلمان و استاندار، من نیز به نوبه خودم درخواست خویش را مطرح کردم و استاندار نیز از پیشنهاد بنده استقبال و درخواست کتبی در این زمینه داشتند.
در ادامه نیز بعد با نگارش متن نامه درصد اقدام عملی جهت پیگیری مسئله برآمدم و سپس اقدامات انجام شده خویش را در گروه های مجازی اعلام کرده بودم.
آقای خلیل الله صحنه در ادامه گفت:
با انجام مکاتبه رسمی پیرو شماره نامه‌ ۶۶۰۵۳‌ مورخه ۱۴۰۰/۹/۱۷ و اعلام موافقت استانداری گلستان به شماره ۱۴۰۹/۲۳/۳۷۳۵۷ مورخه ۱۴۰۰/۹/۲۱ و شرکت در جلسه کمیته نامگذاری شورای شهرستان گرگان و توجیه نامگذاری نام شریف مختومقلی فراغی، الحمدالله همه اعضای کمیته نامگذاری و شورای شهر با پیشنهاد بنده موافقت کرده بودند.
استاد صحنه همچنین گفت: موضوع نامگذاری میدان و خیابانی در شهر گرگان به نام مختومقلی ادامه دارد و امیدوارم به زودی محقق شود.
وی افزود: طبق شنیده ها قرار است در ورودی گرگان در مسیر کریم آباد فروشگاه بزرگ اسکای مون، میدان جدیدی احداث شود و نامگذاری نام مختومقلی بر آن میدان محتمل است!


گفتنی است، آقای دکتر سارلی نیز بهمن ماه 1400 در خصوص نامگذاری میدان و خیابانی در شهر گرگان به نام مختومقلی، نامه سرگشاده ای به شورای شهر گرگان داشتند که تلاش ها و پیگیری های این شخصیت فرهنگی و ادبی ترکمن ساکن گرگان نیز جای تقدیر و تشکر دارد.
دکتر سارلی طی نامه سرگشاده از شورای اسلامی این شهر درخواست نموده تا میدان یا خیابانی به نام شاعر و عارف ترکمن مختومقلی فراغی مزین گردد.
چند روز گذشته و در تاریخ ۱۷خرداد ۱۴۰۲ در خبرها شنیدم و خواندم که نامگذاری خیابانی به نام مختومقلی فراغی در گرگان در جلسه شورای فرهنگ عمومی گلستان مصوب شده است و حضرت آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان و نماد وحدت در گلستان و همچنین استاندار گلستان از این پیشنهاد حمایت کردند.
خیلی از بابت این موضوع خوشحال شدم که سرانجام تلاش ها و پیگیری های همه ما و همه فعالان و دلسوزان فرهنگ و ادب ترکمن، به زودی به ثمر خواهد نشست و یکی از میادین و یا خیابان های اصلی گرگان با نام مختومقلی مزین خواهد شد.

جمع بندی پایانی:
استان گلستان از دیرباز مهد اقوام و فرهنگ ها و مهد پرورش مشاهیر، بزرگان و نام داران فراوانی همچون مختومقلی بوده که در تاریخ و جهان پرآوازه هستند.
اگر ما بتوانیم بزرگان و الگوهایی مثل مختومقلی را از دل تاریخ و فرهنگ ایران به نسل حاضر و نسل جوان معرفی کنیم، کار بزرگ فرهنگی انجام داده ایم.
تکریم و گرامیداشت شاعران و بزرگانی همچون مختومقلی، با برپایی بزرگداشت یا با نامگذاری میدان و یا معبر و خیابانی در سطح شهرها، نمونه اندک و ناچیزی در راستای یادآوری نام آن بزرگان و همچنین تکریم و قدردانی از آن انسان های بزرگ منش و بلند آوازه می باشد.
امیدوارم سرانجام تلاش ها و پیگیری های همه بزرگان و دلسوزان فرهنگ و ادب ترکمن ساکن گرگان، به ثمر بنشیند و یکی از میادین و یا خیابان های اصلی گرگان با نام مختومقلی فراغی مزین شود.

لازم به ذکر است:
مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامدار ترکمن ایرانی بیان کننده زیباترین و ناب ترین احساسات بشر و اوج معنویت بوده و امروزه اشعار این شاعر بلند آوازه همانند اشعار دیگر شاعران این مرز و بوم به گنجینه طلایی ادبیات جهان تبدیل شده است.


اندیشه مختومقلی برای همۀ عصرها و نسل ها جاودانه و ماندگار است زیرا مختومقلی فراغی با تمسک به قرآن و ارادت به پیامبر اکرم (ص) همواره از وحدت و همدلی سخن به میان می‌آورد و با آگاهی، هوشمندی و دانایی خود، در اشعارش همگان را به وحدت با محوریت قرآن کریم دعوت می کند.

c_300_250_16777215_10_images_photo_2023-06-12_12-18-44.jpgc_300_250_16777215_10_images_photo_2023-06-12_12-18-19.jpgc_300_250_16777215_10_images_photo_2023-06-12_12-16-54.jpgc_300_250_16777215_10_images_photo_2023-06-12_12-17-32.jpg

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر