c_300_250_16777215_10_images_jorjani1.jpg

ترکمن سسی :جرجانی نویسنده و مستند ساز ترکمن در همایش محرم در گلستان که به میزبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد در ابتدای سخنان خود به معرفی آثار و فعالیت های خود پرداخت.

وی سپس به جایگاه اهل بیت(ع)در آثار شفاهی ترکمن پرداخت و افزود:در فرهنگ ترکمن عاشوری برای یک ماه تمام برقرار است و در روز دهم ضیافت می دهند.هرچند زنجیرزنی و سینه زنی برای اهل سنت توصیه نشده است اما دلیلی برای سکوت در برابر این واقع کربلا نمی باشد.همچنین گاندی هم می گوید استقامت را از امام حسین(ع) آموخته ام.
در فرهنگ ترکمن برای ایثارگری های امام حسین و به نشانه ارادت در روز محرم اغلب روزه می گیرند و یا در مساجد ضیافت می دهند و برای شادی شهیدان کربلا دعا می کنند.در ترکمن صحرا در ماه محرم شادی و عروسی برقرار نیست.
ترکمن ها اگر در ماه محرم صاحب فرزند شوند نام متناسب با عاشوری را برای فرزندان خود برمی گزینند که اگر فرزند پسر باشد نام هایی مانند عاشورگلدی،عاشور قلی و …واگر فرزند دختر باشد نام هایی همچون عاشور سلطان ،عاشور بی بی و حتی عاشوری را انتخاب می کنند که نشانه ارادت ترکمن ها به عاشوری می باشد.
در آثار مکتوب فرهنگ ترکمن اولین چیزی که در نظر می گیریم اشعار مختومقلی فراغی شاعر نامدار اهل ترکمن می باشد.مختومقلی فراغی در شعری به نام یاردی(خلق کرد)می گوید:محمد را سرور جهان کرد گفت که آخرین پیامبر زمان است،از جبرئیل وحی فرستاد برای کافران شاه مردان را خلق کردیم.
استاد موسی جرجانی در ادامه با اشاره به وجود چندین اشعار مختومقلی فراغی در مورد اهل بیت (ع)به بیان آن اشعار پرداخت.
منبع :سایت حابار

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر