c_300_250_16777215_10_images_93057.jpg

 

 ترکمن سسی - مجتبی لشکر بلوکی : شهید سید مرتضی آوینی متولد 1326 شهرری است وی که از کودکی طبع هنری داشت در رشته معماری ، دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران مشغول به تحصیل و با کارشناسی ارشد در این رشته فارغ التحصیل شد .


 مقام معظم رهبری :
(( شهید آوینی پیشاهنگ کارهای فرهنگی بود. این پیشاهنگی سبب می شد او گاه تنها باشد ... ))

ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی معماری را کنار گذاشت و به اقتضای ضرورت‌های انقلاب به فیلم‌سازی پرداخت .
 
در همین باب ایشان خود چنین بیان داشت :
 
"حقیر دارای فوق لیسانس معماری از دانشکده‌ی هنرهای زیبا هستم اما کاری را که اکنون انجام می‌دهم نباید به تحصیلاتم مربوط دانست حقیر هرچه آموخته‌ام از خارج دانشگاه است بنده با یقین کامل می‌گویم که تخصص حقیقی در سایه‌ی تعهد اسلامی به دست می‌آید و لاغیر قبل از انقلاب بنده فیلم نمی‌ساخته‌ام اگرچه با سینما آشنایی داشته‌ام. اشتغال اساسی حقیر قبل از انقلاب در ادبیات بوده است... با شروع انقلاب تمام نوشته‌های خویش را -  اعم از تراوشات فلسفی، داستان‌های کوتاه، اشعار و... -  در چند گونی ریختم و سوزاندم و تصمیم گرفتم که دیگر چیزی که "حدیث نفس" باشد ننویسم و دیگر از "خودم" سخنی به میان نیاورم... سعی کردم که "خودم" را از میان بردارم تا هرچه هست خدا باشد، و خدا را شکر بر این تصمیم وفادار مانده‌ام. البته آن چه که انسان می‌نویسد همیشه تراوشات درونی خود اوست همه‌ی هنرها این چنین هستند کسی هم که فیلم می‌سازد اثر تراوشات درونی خود اوست اما اگر انسان خود را در خدا فانی کند، آن‌گاه این خداست که در آثار او جلوه‌گر می‌شود حقیر این چنین ادعایی ندارم ولی سعیم بر این بوده است."
 
اواخر سال 1370 "موسسه‌ی فرهنگی روایت فتح" به فرمان مقام معظم رهبری تاسیس شد تا به کار فیلم‌سازی مستند و سینمایی درباره‌ی دفاع مقدس بپردازد و تهیه‌ی مجموعه‌ی روایت فتح را که بعد از پذیرش قطع‌نامه رها شده بود ادامه دهد. شهید آوینی و گروه فیلم‌برداران روایت فتح سفر به مناطق جنگی را از سر گرفتند و طی مدتی کم‌تر از یک سال کار تهیه‌ی شش برنامه از مجموعه‌ی ده قسمتی "شهری در آسمان" را به پایان رساندند ومقدمات تهیه‌ی مجموعه‌های دیگری را درباره‌ی آبادان، سوسنگرد، هویزه و فکه تدارک دیدند. شهری در آسمان که به واقعه‌ی محاصره، سقوط و باز پس‌گیری خرمشهر می‌پرداخت در ماه‌های آخر حیات زمینی شهید آوینی از تلویزیون پخش شد، اما برنامه‌ی وی برای تکمیل این مجموعه و ساختن مجموعه های دیگر با شهادتش در روز جمعه بیستم فروردین 1372 در قتلگاه فکه ناتمام ماند.

سيد مرتضي از زمان خودش جلوتر بود و به مسائل فرهنگی می پرداخت که بسیاری از مدعیان عرصه فرهنگ آن را درک نمی کردند ، هنوز هم در برخی مسائل دوره فهم تفكر او فرا نرسيده است !
 
او که يك تئوريسين فرهنگي در عالم نظر و یک عنصر فرهنگي در عالم عمل بود ، هم نظراتی در وادی فرهنگ می داد و  هم به آثاری می پرداخت که قابل هضم نبود ، خیلی ها نمي توانستند ملاحظات نظري و عملي دخيل در عقايد و مواضع او را فهم كنند.

اين عدم درک اندیشه فراتر از زمان آوینی برخی را به مخالفت با دیدگاه های او واداشت ! آنان در نشريات ، در سمينار و در مناظره تلویزیونی با او مخالفت مي كردند ، گاهی هم افرادی با وی مخالف بودند که با اندیشه و پايگاهي ايدئولوژيك و سياسي او مخالف بودند و در مجموع جریانات خزنده ای سعی کرد تا او را از عرصه فرهنگ ، سینما ، رسانه و حتی حوزه هنری حذف نمایند !!!

این اقدامات سيدمرتضي را به شکل غريبانه مظلوم نمود و این مظلومیت تا لحظه آخر حیات وی همراهش بود است و اگر حضور ناگهانی رهبر فرزانه انقلاب بر سر جنازه این شهید و لقب نمودن او را به «سيد شهيدان اهل قلم» نبود ، هنوز هم پس از حدود 3 دهه از نبودش در جمع ما هنوز هم مظلوم در عرصه فرهنگ بود .

در پایان توصیه می کنم به مطالعه آثار مکتوب ایشان خصوصاً مقاله : از دیکتاتوری پول تا اقتصاد صلواتی ، کتاب های ؛ توسعه و مبانی تمدن غرب ، حلزون‌های خانه به‌دوش  و آینه جادو .

مجتبی  لشکربلوکی
مدرس معارف انقلاب اسلامی

سالروز شهادت سید شهدای اهل قلم و روز هنر انقلاب اسلامی گرامی باد.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر