c_300_250_16777215_10_images_10008.jpg

 


ترکمن سسی : طاهر جانی - به یاد دارم که تابستان سال ۹۹ نشست تعدادی از خبرنگاران استان با محمد خواجه شهردار پیشین سیمین شهر، چندی بعد حتی در شبکه سیمای تهران نیز بازتاب داشت و آن شبکه ، موقعیت جغرافیایی و استعدادهای سیمین شهر را دقایقی برای مخاطبان خود معرفی کرد.


نگارنده  مدتی پس آغاز به کار شورای ششم، درچند مورد به صورت تلفنی با رئیس و یکی دیگر از منتخبین شورای شهر سیمین شهر گفتگو کرده و لزوم ارتباط دو سویه مسئولین با مطبوعات و خبرگزاری ها را به جهت انعکاس اخبار و رویدادها یادآور شدم که طبق انتظار با استقبال بسیار گرم ایشان مواجه گردید.
از سوی دیگر به رغم یادآوری اهمیت پرداختن به مراسم روز خبرنگار توسط فعالان رسانه ای بومی ، شورای سیمین شهر ، روز سه شنبه بیست و پنجم مرداد مراسمی با عنوان روز خبرنگار با حضور معدودی فعال فضای مجازی و مدیر کانال محلی برگزار کرد که بنا به دلایلی مبهم هیچ یک از خبرنگاران جراید رسمی در جریان آن حضور نداشتند!!
روز خبرنگار زمانی مشخص در تقویم کشوری است که حتی بالاترین مقامات ارگان های دولتی نیز با ارسال پیام، اهمیت به عرصه رسانه را مورد تاکید قرار می دهند.
گرچه بی تردید شهرداری سیمین شهر از ابتدای دوره ششم در پرداخت حقوق پرسنل خود با مشکلات عدیده‌ای گریبانگیر و در اکثر ماه ها حقوق ها کامل پگرداخت نشده، اما بهتر بود به جای برگزاری یک میزگرد باری به هر جهت، ترتیب مراسم آبرومندانه تری داده می شد تا شان و منزلت روز خبرنگار در آن جلسه حفظ شود. جالب آنکه شهردار محمود کم که می بایست مخاطب اصلی سوالات مدعوین حاضر در آن دورهمی باشد، آن زمان در سفر کاری مشهد بسر می برد!!
 عدم دعوت از خبرنگاران برای روشنگری به چرایی توقف طرح های به زمین مانده و دغدغه های حقوق نیروهای شهرداری و ... صورت هیچ یک از چالش های پیرامون شورای شهر و شهرداری سیمین شهر را پاک نخواهد کرد.
بیش از یکسال از شروع به فعالیت شوراهای شهر و روستا می گذرد و کم کم زمان آن است تا شعارهای دوران انتخاباتی تحقق یابند. متاسفانه برخی مسئولین انتصابی و انتخابی با فرار رو به جلو، مراسم روز خبرنگار را با مدیران کانال ها و یا نیروهای منتسب به خود ترتیب داده و انتظار دارند مطالب رسانه ای بنا به میل شان تنظیم شود. نشست هایی بعضا با خروجی بی محتوا و فاقد چارچوب های خبری، تنها در حد انتشار چند عکس زیر نویس شده که چیزی زیادی را دستگیر بازدیدکننده نمی کنند!
غالبا یکی از مهمترین دلایل تجدید نظر مردم در نارضایتی از عملکرد خاصه شوراهای شهر و روستا به موضوع پیدا و پنهان بودن شان برمی گردد. مسئولینی که در زمان کاندیداتوری دائما در انظار عمومی پیدا بوده و پس از رسیدن به مسند بشدت کمیاب و ناپیدا می شوند. در این بین آن دسته از شهردارانی که تا دیروز وقت شان را برای رسیدن به جایگاه از دست نداده و دقایق سرنوشت ساز را یک نفس در رایزنی گذارانده اند، امروز چهره عوض کرده و با قیافه حق به جانب دم از صاف کردن بدهی های برجای مانده از گذشته می زنند!!
 آنها باید بدانند که زمانی خود داوطلبانه مسئولیت امور را به دست گرفته و وظیفه خبرنگار این نیست که واقعیت ها را وارونه جلوه دهد. اهالی رسانه وعده های داده شده را فراموش نمی کنند و در صورت نیاز تاریخ را وارونه ورق خواهند زد.
 برخی از مسئولین خبرنگارها را به چشم تریبون نگاه می کنند که این یک اشتباه فاحش است. یک خبرنگار دلسوز همیشه نیمه خالی یک لیوان را می بیند، اما ضمنا از مسیر اعتدال و انصاف خارج نشده و به مسئول فرصت می دهد تا قابلیت ها را به نمایش بگذارد.  
در مراسم روز خبرنگار امسال، کمتر نماینده مجلسی راغب به میزبانی از اهل رسانه بود. به سادگی می توان پیش بینی کرد که سال بعد در همین ایام و همزمان با نزدیک شدن به فصل انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شاهد سیل پیام ها، دعوت به نشست ها، تاکید فراوان بر استفاده از ظرفیت افراد قلم به دست در ادارات، انتقاد به دولت بابت نبود نقدینگی، مسئله تحریم ها و دادن قول های آنچنانی و همه و همه باشیم. در ایام نزدیک به انتخابات دواطلبین خدمت به مردم که مسئولیتی نیز در بدنه نظام دارند، معمولا لباسی را بر تن می کنند که مردم پسند تر از هر موقع جلوه کند.
توانمندی خبرنگاران طرفیتی بی بدیل و غیر قابل انکار است. فرار از پاسخ به سوالات ارباب رسانه مکان و زمان خاصی را نمی شناسد و اگر مسئولی بخواهد از ارائه پاسخ شانه خالی کرده و در پی توجیه مسائل باشد، مسلما به چالش کشیده خواهد شد. توصیه به مدیران این است که برای فریب افکار عمومی یک وابسته نزدیک را به جای خبرنگار گریم نکرده و به وی جلیقه مخصوص صاحبان قلم را نپوشانید! خبرنگاران برای آن هستند تا بویژه عملکرد مسئولین محلی را زیر ذره بین برده و جمع بندی کار را به اطلاع مردم برسانند تا یک اشتباه را برای مرتبه دوم تکرار نکنند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر