c_300_250_16777215_10_images_10754.jpg



ترکمن سسی - مجتبی لشکر بلوکی - رسول الله (ص) در ۴۰ سالگی به رسالت از سوی خدای یکتا مبعوث شد و تا ۶۳ سالگی که دیده از این دنیا بست، امر هدایت امت به سوی خدای یکتا و صراط مستقیم را بر عهده داشتند.


اما ایشان چگونه توانست از عرب جاهلیت پیش از اسلام، پایه ریزی امت اسلامی و نجات ابناء بشر را کنند؟

 موانع و محدودیت ها رسالت حضرت

یتیمی پیامبر
▫️فوت پدر پیش از تولد
▫️فوت مادر در سن شش سالگی
▫️فوت پدربزرگ در سن هشت سالگی

فرهنگ عرب جاهلی
سرزمین حجاز عصر پیامبر بسیار جاهل بوده؛ جنگ ها و خشونت های زیاد، زنده به گور کردن دختران، محدودیت ها و آسیب های نظام قبیله ، خرافات زیاد ، از جمله مولفه های فرهنگ عرب جاهلیت حجاز بود.

عمر کم پیامبر
بسیاری از پیامبران صدها سال عمر کرده بودند و در اشخاص عادی نیز عمر ۶۳ سال عمر طولانی محسوب نمی گردد، پس پیامبر از نظر مدت عمر ، فرصت زیادی نداشتند اما خداوند به همین عمر کم برکتی داده بود که توانست در این فرصت کوتاه اهداف بلند را محقق سازد.

برنامه های پیامبر برای امر هدایت
داشتن برنامه، راز مهم موفقیت پیامبر است که اصول کلی آن به شرح زیر است:

تلاوت قرآن
تلاوت از مقوله ذکر است ، که انسان با تلاوت قلب خود را در اختیار کلام خدا می گذارد و به این وسیله از موعظه، هدایت، نور، رحمت، شفا، علم و معرفت قرآن بهره‌مند می شود.

تعلیم قرآن
قرآن نیاز به معلم دارد و معلم آن در وهله اول پیامبر و جانشینان معصوم او هستند که برای ما آیه های قرآن را تفسیر کنند،  چرا که:

بیان اصول و کلّیّات : مثلا در قرآن دستور به نماز داده شده است اما کیفیت نماز به تعلیم پیامبر است .

سبک خاص در بیان مطالب : در قرآن مطالب مربوط به یک موضوع در یک سوره یا جزء معینی نیامده است، بلکه باید در لا به لای آیات و سوره های متعدد جستجو و سپس جمع بندی نمود.

معرفی جهان های فراطبیعی مانند؛ عرش، روح، فرشتگان، جن، ملکوت، برزخ، قیامت و... توسط ایشان.

 ابدیت : قرآن کتاب هدایت همه انسانها در همه ی دوران است،پس آیات آن باید متناسب با نیاز های عصر ها و نسل ها تفسیر گردد.

 تزکیه
تزکیه که پرورش روح انسان ها بر اساس تعالیم  است، مراقبت کشاورز گونه از نهال ها و روییدنی های در حال رشد مزرعه بشریت است، که مقابله با علف های هرز جامعه بشری جز رسالت های پیامبر بوده است.

 حکمت
حکمت پیامبر در راستای تعلیم و تزکیه و زدودن خرافات و افزایش مکارم اخلاق بوده است؛ ایشان می خواست انسان تحت تربیت الهی به مقام رفیع خلیفه الهی نایل شود.
در دوران جاهلیت مدرن ، حکمت محمدی به شدت مورد نیاز ابناء بشر است، چرا که تحت تاثیر فرهنگ اومانیستی غربی، در موارد زیادی فقدان حکمت محمدی محسوس است.

 روش های یا همان سنت پیامبر اعظم(ص)

 مهربانی
رئوف و رحیم دو اسم الهی مشترک بین خداوند و پیامبر(ص) است که در چند آیه قرآن خدا برای پیامبر بکار می برد.

عفو و گذشت
پیامبر(ص) در تمام دوران رسالتش، مدارا و گذشت کرد. ایشان هیچ‌گاه، بدی را با بدی پاسخ نداد و بخشنده‌ترین مردم بوده، در حالی که در راه‌ خدا آزار و اذیت بسیار دید.

 فرصت بازگشت به مخالفان
ایشان در مجلسی نمی نشست مگر اینکه ۷۰ بار استغفار می کردند و این شیوه ای است برای مسلمین تا فرصت بازگشت را داشته و آنرا اجرا نمایند.

مشورت با افراد
یکی از روش های که برای تربیت امتش به کار می گرفت مشورت و استفاده از خِرد جمعی بود.

 اراده محکم
یکی از رموز موفقیت پیامبر اراده آهنین او بود که هیج مانعی از تحریم اقتصادی تا جنگ تحمیلی و پیشنهاد های فریبنده او را در مسیر متزلزل نساخت و جمله معروف او در برابر پیشنهاد های فریبنده قریش چنین است:

« اگر آنها خورشید را در دست راست من و ماه را در دست چپ من بگذارند من به آن تمایل ندارم»

توکل به خداوند
توکل، از فضائل اخلاق و منازل سیر و سلوک است، یعنی انسان، خدا را تنها مؤثرِ در وجود بداند و تنها به او اعتماد و امور خود را به او واگذار کند. قرآن توکل را لازمه ایمان دانسته است.

 نکته پایانی:
مسلمان و مؤمن واقعی کسی است که در سراسر زندگی خود بکوشد تا بیشتر شبیه رسول گرامی اسلام باشد چه در کار و چه در زندگی، تا در بهشت محضر ایشان باشد و این سبک و سیره و سنت درست زیستن در این جهان است،  اگر عمل کنیم.

و من الله توفیق

 مجتبی لشکربلوکی
        مدرس دانشگاه

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر