c_300_250_16777215_10_images_11086.jpg

 

 

ترکمن سسی – نورمحمد دانشمند – گفته مشهوری در مورد نوشته های توصیفی وجود دارد که می گوید: نشان دهید، تعریف نکنید.

 

اساس کار در توصیف بهره گیری از حواس مختلف است. چرا از همه نعمت هایی که خدا به ما داده است حتی از «حس ششم» در نشان دادن رویداد به مخاطب استفاده نکنیم؟ توصیف حواس مخاطب را درگیر ماجرا می کند پس بیشتر از نوشته های غیر وصفی در ذهن مخاطب ماندگار می شود.


در واقع با توصیف، خبرنگار یا گزارشگر دست مخاطب را می گیرد و با خود مستقیم به صحنه خبر یا گزارش می برد. خبرنگار یا گزارشگر سعی می کند آنچه را خود دیده یا تجربه کرده با جملات، عبارات یا واژگانی وصفی به مخاطب ارایه کند تا او تصویر و تصور بهتری از عناصر خبری، محیط، فضا و جزییات داشته باشد.

 

وصف بخشی از گزارش یا خبر است و آن را باطراوت، زنده و با روح و مضمون نوشته را شفاف می کند. البته توصیف باید درباره موضوعات اساسی خبر یا گزارش باشد. هدف آن کمک به پیشرفت گزارش یا خبر باشد. سعی کرد بیشتری به مخاطب داد. اطلاعات و افزودنی هایی که کمک می کند ، آنچه خبرنگار یا گزارشگر تجربه کرده به مخاطب منتقل شود.


عموما به کار بردن صفت در وصف ها چندان توصیه نمی شود زیرا نوعی قضاوت گزارشگر درباره پدیده را به مخاطب منتقل می‌کند و فرصت قضاوت شخصی مخاطب را از او می گیرد. توصیف قضاوت را در حس می برد و نتیجه گیری را به مخاطب می سپارد. نباید لذت کشف را از مخاطب بگیریم. با توصیف بدون نیاز به استفاده از صفات و قیدها در نوشته، فضا سازی مناسبی از یک‌پدیده یا رویداد ارایه می کنیم و اطلاعات تکمیلی به مخاطب می دهیم.


وصف اگر با دقت انجام شود اگر با افعال معلوم و با فعل های پر انرژی و پویا نوشته شود مخاطب را مستقیم به جایی می برد که خبرنگار در آن حضور داشته است. اگر به درستی از توصیف استفاده کنید روح تازه ای به نوشته می بخشید و توجه خواننده را جلب می کنید به عبارت دیگر توصیف کمک می کند به جای اینکه به مخاطب بگوییم ماجرا چیست به قول آن مثل مشهور، مستقیم او را به فضای رویداد می بریم و به او نشان می دهیم.

 

بهترین شکل استفاده از توصیف کاربرد آن به صورت نامحسوس، در جای جای نوشته و در جای مناسبی است که اثرگذار باشد. یعنی با دادن اطلاعات بیشتر به مخاطب به هدف ما پیشرفت خبر یا گزارش کمک کند.


در نهایت توصیف بیشتر از نوشته های غیر وصفی در ذهن مخاطب ماندگار می شود. در روزنامه نگاری بر عینیت و روشنی تاکید دارد به هرحال با توصیف های زیبا ، روزنامه‌نگاری می‌تواند خلاقانه و هیجان انگیز باشد.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر