c_300_250_16777215_10_images_602780.JPG


ترکمن سسی:قرجه طیار با اشاره به جایگاه مناطق آزاد در اقتصاد کشور اظهار داشت: اصولاً سیاست های راهبردی در ایجاد و کارکرد مناطق آزاد، تکیه بر صادرات و درنظر گرفتن این مناطق به عنوان گذرگاه و پل تجاری بین المللی است.

اخبار خوشایند تصویب منطقه آزاد تجاری – صنعتی در شورای عالی مناطق آزاد، هیئت دولت و ارجاع آن به مجلس شورای اسلامی و تأیید آن در کمیسیون اقتصادی مجلس و تصویب نهایی آن در صحن علنی مجلس در آینده نزدیک،  مردم استان گلستان، شهرستان گنبدکاووس و به ویژه مرزنشینان بخش داشلی برون و اینچه برون را امیدوار نموده است.
قرجه طیار با اشاره به جایگاه مناطق آزاد در اقتصاد کشور اظهار داشت: اصولاً سیاست های راهبردی در ایجاد و کارکرد مناطق آزاد، تکیه بر صادرات و درنظر گرفتن این مناطق به عنوان گذرگاه و پل تجاری بین المللی است. توسعه مناطق آزاد نیز با این راهبرد و ایفای نقش تولیدی، تجاری، توسعه صنعتی و در نهایت اشتغال زایی و ارزآوری صورت می گیرد.
وی گفت: مناطق آزاد باید محل تولید، صادرات و فناوری باشند و با توجه به سیاست های اصلی مناطق آزاد، باید به سمت تولید، اشتغال، توسعه صادرات، کسب درآمدهای ارزی و جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی سوق داده شوند. در این راستا تاکنون 7 منطقه آزاد در کشور ایجاد شده که 4 منطقه کیش، قشم، اروند و چابهار در جنوب ایران قرار داشته و 3 منطقه دیگر شامل ارس، انزلی و ماکو نیز در شمال غرب ایران واقع شده اند. در این بین هیچ منطقه ای در شمال شرق ایران پیش بینی نشده بود. منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد دریای خزر بوده و با ایجاد منطقه آزاد اینچه برون، این ظرفیت در دریای خزر به 2 برابر افزایش می یابد.
کارشناس ارشد علوم سیاسی ادامه داد: در منطقه آزاد امتیازات و مزایای بسیاری برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و سرمایه گذاران ایرانی و خارجی پیش بینی شده است از جمله می توان به معافیت مالیاتی 20 ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، امکان فعالیت بانک ها و موسسات مالی بیمه ای در این منطقه، امکان مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان 100% در منطقه اشاره نمود.
هم چنین سازمان مناطق آزاد تجاری، صنعتی ایران در زمینه ایجاد مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی تولیدی، فعال سازی پروژه های راکد عمرانی، بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر اقدامات موثری انجام داده که زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده این مناطق شده است.
او با تأکید بر نبود صنایع اشتغال زا در استان گلستان و ترکمن صحرا گفت: با توجه به محدودیت های اعمال شده در دولت های گذشته، استان گلستان و ترکمن صحرا با کمترین واحدهای صنعتی و تولیدی اشتغال زا مواجه است و این امر بر شدت بیکاری های پنهان و آشکار افزوده است. این محدودیت ها به دلیل کشاورزی بودن منطقه بر آن تحمیل شده ولی شدت آن در استان گلستان بسیار بیشتر از استان های شمالی گیلان و مازندران است. دو استان مذکور علاوه بر دارا بودن آب و هوای بسیار مناسب تر برای کشاورزی در قیاس با استان گلستان، از موهبت های طبیعی ایده آلی هم چون دریا، جنگل و مناطق بکر طبیعی برخوردارند که در اشتغال زایی و افزایش تولید سرانه و بهتر شدن وضع معیشت مردم بسیار مؤثر بوده است؛ با این وجود استقرار واحدهای صنعتی در این دو استان از وضعیت بسیار مطلوب تری برخوردار است.
برای جبران مافات و سیاست های تحمیل شده بر استان گلستان،  به عبارت دیگر برای کاهش میزان بیکاری و افزایش سطح معیشت ساکنان این استان به ویژه ساکنان نواحی مرزی و شمالی استان نیازمند اراده ای ملی بوده و هست.
قرجه طیار افزود: در حال حاضر منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون تنها نقطه و روزنه امید مردم ترکمن صحرا، مناطق شمالی  گلستان و مرزنشینان این استان است. به همین دلیل به محض تصویب نهایی منطقه آزاد اینچه برون در مجلس شورای اسلامی باید سریعاً مراحل ایجاد ساختار اداری و تشکیلاتی آن در استان گلستان آغاز شود در همین راستا حرکات امیدوار کننده ای را نیز شاهد هستیم و طی چند روز گذشته مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، مدیر پروژه منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی اینچه برون را تعیین و منصوب کرد.
آقای اکبر ترکان در حکم خود از مدیر پروژه منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی اینچه برون خواسته تا هماهنگی های لازم با نهادهای ذیربط، ساز و کارهای پیشنهادی برای منطقه و پیش بینی برنامه ها و اعتبارات جاری و عمرانی منطقه را در اسرع وقت تنظیم نماید تا با طی مراحل قانونی، امکان عملیاتی سازی ایجاد منطقه آزاد اینچه برون در زمان ممکن میسر گردد. تلاش مشاور رئیس جمهوری برای سرعت بخشیدن به مراحل اجرایی منطقه آزاد اینچه برون جای تقدیر از ایشان دارد.
یکی دیگر از دلایل ضرورت سرعت بخشیدن به عملیاتی شدن این پروژه ملی، اندک زمان باقی مانده تا تنظیم و طرح لایحه بودجه سال 1395 توسط دولت در صحن علنی مجلس است. برای اجرایی شدن این پروژه بزرگ ملی باید اعتبارات آن در بودجه سال 95 پیش بینی و تصویب شود.
 وی در مورد شاخصه های منطقه آزاد تجاری – صنعتی اینچه برون گفت: منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون با وسعت 120 هزار هکتار در نظر گرفته شده که فاز اول آن در سطح 16 هزار هکتار اجرا خواهد شد. منطقه آزاد شامل منطقه گمرک اینچه برون، هم چنین مناطقی جدا از آن تحت عنوان مناطق منفصله منطقه آزاد خواهد بود که این مناطق منفصله عبارتند از منطقه داشلی برون، بندر خواجه نفس، جزیره آشوراده و فرودگاه گرگان.
منطقه آزاد اینچه برون نقش مهمی در رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال پایدار، ارتقای معیشت مرزنشینان بخش داشلی  برون و در نهایت ماندگاری مرزنشینان شهرستان های شمالی استان گلستان خواهد داشت. طی چند سال گذشته به علت تغییرات آب و هوایی و کاهش شدید نزولات آسمانی، مردم بخش داشلی برون با مشکل حاد تأمین معیشت و گذران زندگی خود مواجه هستند و این موارد باعث خروج مرزنشینان از منطقه و مهاجرت به مناطق صنعتی کشور و حتی خارج از کشور شده و این تهدیدی بزرگ برای امنیت مرزهای کشور محسوب می شود.
دانش آموخته سیاسی در مورد طرح های مصوب برای اجرا در منطقه آزاد اینچه برون توضیح داد: برای منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون 5 طرح و حوزه صنعتی و گردشگری از جمله صنایع متالوژی،‌ پترو پالایش،‌ بندر تجاری خواجه نفس،‌ پایانه غلات و سایت گردشگری آشوراده پیش بینی شده است.
1-    شهرک متالورژی: با سرمایه گذاری 6 هزار میلیارد تومانی و با هدف ایجاد ارزش افزوده و توسعه صادرات صنایع معدنی در زمینی به مساحت 5 هزار هکتار برای تولید 5 میلیون تن فولاد خام،‌ 200هزار تن فلزات رنگی،‌ 100هزار تن فروآلیاژها،‌ کرومیت و سیلیس است. مواد اولیه شهرک متالورژی به وسیله خط آهن و عمدتاً با استفاده از معادن قزاقستان صورت می گیرد و گاز مورد مصرف صنایع نیز از خط لوله  ترکمنستان به ایران تأمین می شود.
2-    شهرک پتروپالایش: در زمینی به مساحت 5 هزار هکتار و شامل پالایشگاهی به ظرفیت تولید 100 هزار تن فرآورده های نفتی شامل بنزین،‌ گازوئیل و نفت سفید و صنایع پایین دستی ایجاد می شود و در کنار آن طرح جی تی پی برای تولید پروپیلن ها احداث خواهد شد.
3-    بندر تجاری خواجه نفس: با توجه به عدم دسترسی کشورهای آسیای میانه به آب های آزاد، الحاق بندر در حال احداث خواجه نفس به منطقه آزاد اینچه برون به عنوان یک منطقه منفصله، این بندر و استان گلستان‌ به مرکزی برای سواپ نفتی (قرار داد معاوضه ای یا معامله پایاپای) و بازاری مستعد برای درآمدزایی شرکت های ایرانی تبدیل شود.
4-    پایانه غلات یا بندر خشک اینچه برون (بندر خشک پایانه ای است که به بندری ساحلی متصل است و از امکانات حمل ونقل جاده ای، ریلی و هوایی برخوردار است): در محدوده ایستگاه راه آهن گمرک اینچه برون و در عرصه ای 1250 هکتاری احداث می شود که تأسیسات مرحله نخست این بندر در زمینی به مساحت 734 هکتار ایجاد می شود و پیش بینی شده در مدت ساخت آن برای 600  نفر و پس از بهره برداری برای 3 هزار نفر شغل ایجاد شود. بخشی از تأسیسات آن شامل انبارهای دپو، صادرات و واردات و پایانه غلات است که برای واردات غلات از قزاقستان و ترکمنستان و فرآوری آن ها به منظور استفاده در داخل،‌ صادرات و هم چنین سواپ غلات به کشورهای جنوبی ایران بخش دیگری از برنامه های منطقه آزاد اینچه برون است.
5-    سایت گردشگری آشوراده: از دیگر طرح های منطقه آزاد اینچه برون است که با هدف توسعه و افزایش درآمد در صنعت گردشگری ایجاد می شود و محلی برای ورزش های آبی،‌ ورزش های ملی و بین المللی و نیز مکانی تفریحی و تجاری خواهد شد که متناسب با شرایط زیست محیطی ایجاد می شود.
قرجه طیار تأکید کرد: طبق مطالعات صورت گرفته توسط کارشناسان، منطقه آزاد اینچه برون محلی برای فرآوری و صادرات،‌ توازن اقتصادی و صنعتی، افزایش درآمد شرکت های ایرانی و ارتقای سرانه درآمد مردم شهرستان های گنبدکاووس، گمیشان، آق قلا و مرزنشینان منطقه داشلی برون و اینچه برون و کل استان گلستان  خواهد شد.
وی با اشاره به دوران پساتحریم گفت: مناطق آزاد و از جمله منطقه آزاد تجاری – صنعتی اینچه برون در مقطع حساس پساتحریم در تقویت و شکوفایی اقتصادی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و دولت دکتر حسن روحانی می توانند و باید نقش فعال و مؤثری را ایفا نمایند که امیدوارم با تصویب نهایی و اجرایی شدن منطقه آزاد اینچه برون در ماه های پایانی سال 1394، استان گلستان و شهرستان گنبدکاووس به جایگاه واقعی خود در اقتصاد کشور دست یابد.

منبع:جام جم -ویژه نامه گنبدکاووس و شرق گلستان

دیدگاه‌ها  

0 #1 گنبدي 1394-09-23 08:29
با تشكر از جناب قرجه طيار و آرزوي سلامتي و توفيق الهي.مردم منطقه براي انتخاب اصلح بايستي با ديدگاه هاي فرهنگي ،اجتماعي،اقتصادي و سياسي كانديداها آشنا باشند.لذا به لحاظ سرعت و سهولت دسترسي به فضاي مجازي بويژه در اين دوره از انتخابات ،استفاده از اين ظرفيت ها غير قابل انكار است.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر