c_300_250_16777215_10_images_22218.jpg

 


ترکمن سسی - وحید حاج سعیدی - ما همیشه خدا فکر می کردیم «پنجره» نگاهی رو به زندگی است و راز زندگی در همین نگاه امیدوارانه از دریچه پنجره به دنیا نهفته است. فلذا نصف عمرمان را کنار پنجره سپری کردیم و استکان دم نوش به دست به ازدحام کوچه خوشبخت خیره شدیم!


 اما اتفاق خاصی در حوزه سرزمینی اقتصاد و دارایی ما رخ نداد. حتی در مقطعی فکر کردیم ایراد از پنجره های خانه ما است که «هاف من» یا «وین تک» نیستند اما بعدها متوجه شدیم منظور از این پنجره و دریچه، پنجره دانایی است و باید پنجره ذهن را باز کنیم که دیگر کمی دیر شده بود. چرا که با دلار 50 هزار تومانی، پنجره که سهل است، اگر دروازه های ذهن تان را هم باز کنید، محال است بتوانید بارتان را ببندید و تازه باید خیلی زرنگ باشید که باد کلاه تان را نبرد!
اما در این سالها افرادی که ساختار پنجره ذهن شان با ويژگي هاي محیطی و اقلیمی کوک بود و از لحاظ نحوه ارتباط بصري و احساسي بين فضاي داخل و خارج بنا، هارمونی وجود داشت، بارشان را بستند و خرشان را دو سره کرایه دادند تا جایی که ممکن است برای توله سگ شان هم آپارتمان بخرند! ( فکر بد نکنید منظور حیوان خانگی شان است)  
همین الان ورزشکار داریم که آدرس ده تا قلیان سرا را حفظ است ولی نمی داند اداره دارایی کجای شهر بساط کرده است؟! پزشک داریم که معتقد است نحوه استفاده از کارت خوان را بلد نیست و روی میز منشی هم برای خالی نبودن عریضه یک چرتکه میله ای گذاشته است!
یعنی این بزرگواران ماهوم و جايگاه پنجره شان را جوری بنا کرده اند كه نقش موثري در تداوم پیشرفت شان دارد و هنوز جا دارد من و شما با شيوه توصيفي - تحليلي و یا از طريق مشاهده و مقايسه و سایر ابزار گردآوري اطلاعات، مطالعات كتابخانه اي و اسنادي به گرد پای شان برسیم!
با این وجود همه ساله در مواقعی از سال رسانه ملی عجالتاً بند می کند به مقوله اقتصاد و به تبع آن هم یک عده کارشناس با کیف چرم اصل و کت و شلوار اطو کشیده و سر و صورت اصلاح شده در رسانه ملی و رادیو و رسانه ها بلاتشبیه زور می زنند پنجره دانایی را باز کنند و مفاهیم اقتصاد را برای ما توجیه و تبیین کنند. مثلاً یک بار گیر می دهند که رایانه پنهان باید راست و ریست شود و بساطش جمع شود. این دوستان متفق القول بر ضرورت حذف ارز ترجیحی یا چندرغاز یارانه، با دلایل علمی و مستند تاکید دارند و اصرار دارند که داستان یارانه های پنهان را هر چه سریع تر جمع و جور کنند. یا یک بار به تعداد وعده های غذایی مان گیر می دهند! یک بار اعلامی می کنند خلق الله خیلی چاق شده اند! یک روز میزان مصرف حامل های انرژی ما را با اروپا مقایسه می کنند. اتفاقاً کار خوبی است و عین صواب است.
در حقیقت اینکه اقتصاد یک علم است و تابع قوانین خاصی است را ما معمولی ها متوجه می شویم و درک می کنیم ولی این جای داستان را متوجه نمی شویم که چرا فقط لت سمت راست این پنجره دانایی را برای ما باز می کنند و لت دیگر پنجره را که اتفاقاً مایه خیرات و مبرات فراوانی است، فقط برای از ما بهترون باز است؟! در جریان هستید در طول این سال ها یک عده به اندازه یارانه کل مملکت از واردات سود برده اند! یا خبر دیگری آمده که چند نفر به اندازه دو برابر یارانه کشور سود برده اند! حالا سوء استفاده های خرد و لَپک لیسک های ریز و پاش چند صد میلیاردی به کنار...
فقط خدمت این دوستان یادآور شویم که اگر اقتصاد علم است و یارانه پنهان یا مصرف بیش از حد حامل های انرژی در حال ضربه زدن به بدنه اقتصاد و اجتماع است، ما علوم دیگری هم در دنیا داریم که بر اساس آن می توان با افرادی را که در طول این سال ها با از لت دیگر پنجره دانایی بهره بردند، برخورد جدی کرد و آنها را با پس گردنی و اردنگی مجازات نمود. می توان اموال شان را مصادره کرد و به بیت المال بازگرداند. می توان از آنها مالیات واقعی ستاند. می توان جلوی سوء استفاده اعوان و انصار شان را گرفت. خدا را شکر اسامی و مبالغی را هم که هاپولی کرده اند، شفاف و مشخص است!

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر