c_300_250_16777215_10_images_947_23290.jpeg

 

 

ترکمن سسی - عبدالرسول جوادی بالاجاده - اسفند که نقاب سردی اش را یواش یواش در فصل زمستان به سوی بهار کنار میزند ، رنگ و لعاب زمستانی را با بهارسبزپوش جایگزین میکند.


روستاهای شمال کشور که طبیعت وجودی شان در دامنه بکر طبیعت جنگل، تپه ها و کوههای رنگارنگ هیرکانی و ساحل چشم نواز خزر ، آمدن بهارش زودتر و جذاب‌تر و بهتر از همه جای دیگر مناطق کشور به چشم می آید.
همین که گذرت در جاده های دسترسی روستاها و شهرستانها می افتد ؛ چشمتان به مزارع وسیع و خوش رنگ کلزا زینت میگیرد و دورنگاه و افق آن به دامنه های تپه ها و کوههای سر سبز هیرکانی که همراه با درختچه هایی از میوه های جنگلی چون هلی ، سطی ، ... و باغهای مرکبات حواشی روستاها که شکوفه میدهند و چشم اندازی تماشایی به چشم بیننده ها می آورد .
رویش سبزه های خودروی کناره های جاده های منتهی به روستاهاو سبزه و گلهای زرد روی دیواره های خشتی و کاه گلی در بافت قدیم روستاها به زیبایی نقش بسته و نمایان است .
در کنار همه زیبایی های طبیعی روستاها ، سنتهای بسیار با قدمت و تاریخی که با فرهنگ ، رسوم و آداب مردمان روستاست که سالهاست به عنوان میراث فرهنگی که دارای جایگاه درخشانی در فرهنگ ملل و اقوام ماندگار است .
مهمترین این سنتها "سنت بسیار زیبای نوروز خوانی " است که در سالهای اخیر از سوی هنرمندان سنت گرای روستاها با آداب و رسوم و ادبیات و اشعاری در اوصاف طبیعت اجرامی شود و هر ساله بر محتوا و ارزش هنری و سنتی آن افزوده میشود تا جاییکه رسانه های استانی و ملی در صدر خبرهای فرهنگی خود قرار میدهند و کمپین های فرهنگی در گردشگاههای سنتی و فرهنگی استان ها هم حضوری پر رنگ داشته و دارند که خود نشانه هایی از عطر و بوی بهار و آمدن سال نو دارد .
این همه جاذبه های طبیعی و فرهنگی یک طرف ،انجام اموری برای آماده سازی جهت شرکت در یک جشن ملی چون شست و روبها ، نظافت عمومی منازل، رنگ آمیزیها ،گل آراییها ، و خریدهای ضروری برای مهمانان و اهل منزل از طرف دیگر و مهمتر از همه آماده سازی مادران و بانوان برای پختن حلواهای محلی ویژه عید نوروز از نشانه های ظهور و بلوغ یک سنت دیرین و تحول زمین و احوال زمینیان است .
امید است در آستانه حلول سال ۱۴۰۳ بهترین و شادترین مقدرات برای مردم ایران عزیز و همه ایرانیان سراسر عالم رقم خورد و بسترهای لازم برای برگزاری یک جشن ملی در روستاها با همه زوایای فرهنگی و سنتی و ... آن فراهم شود و شاهد بروز و ظهور حرکتهای جدید فرهنگی و سنتی در روستاهای کشور باشیم .
یادداشتی به قلم ؛ عبدالرسول جوادی بالاجاده

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر