c_300_250_16777215_10_images_photo_2024-04-09_17-56-11.jpg


ترکمن سسی - رستم جرجانی - عید فطر به عنوان یكی از اعیاد بزرگ اسلامی، از ارج و قرب بالایی در بین مسلمانان و خصوصا ترکمن ها برخوردار است و این آئین معنوی با شور و شکوه  خاصی در مناطق ترکمن نشین استان گلستان برگزار می شود.


با رسیدن به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، سراسر ترکمن صحرا را شوق عید فرا می گیرد و مردم مناطق ترکمن نشین استان گلستان خود را برای برگزاری عیدی که پاداش یک ماه عبادت و روزه داری در ماه مبارک رمضان قلمداد می کنند، آماده می کنند.

نظافت و رفت و روب خانه ها و مساجد و خرید عید به ویژه برای خردسالان و کودکان و نیز خرید شیرینی، آجیل و میوه برای سفره عید از مهمترین فعالیت هایی است که در چند روز پایانی ماه مبارک رمضان در ترکمن صحرا کاملا مشهود است.

پخت نان های روغنی ترکمنی مخصوص ایام عید فطر به نام های: "چاپاتی، پوستیق، قوقون، بیشمه و بورگ" و توزیع آن در مسجد محل و یا در بین آشنایان و همسایگان و نثار آن به روح درگذشتگان از رسومی است که معمولا در سه روز پایانی ماه مبارک رمضان در ترکمن صحرا انجام می شود و ریشه در سنت های دیرین دارد.

پرداخت فطریه نیز به عنوان وظیفه شرعی و دینی در بین ترکمن ها رعایت شده و مقدار آن برای هر فرد توسط امام جمعه یا امام جماعت یا روحانی منطقه، تعیین و اعلام می شود. فطریه بایستی تا پیش از برگزاری نماز عید سعید فطر به افراد مستمند و مستحق منطقه پرداخت شود.

روز عید فطر در بین ترکمن ها، با حضور پرشور مردان، جوانان و کودکان در نماز عید، آغاز می شود و در این آیین مذهبی ضمن ادای فریضه نماز عید، اجر معنوی و پاداش یک ماه روزه داری و عبادت خود را تکمیل می کنند.

در این روز ویژه و با برکت، صبح اول وقت مردها و خصوصا جوانان و نوجوانان با پوشیدن لباس های سنتی و لباس های نو و تازه، مرتب و منظم، سواره و پیاده سجاده به دست، به سمت عیدگاه شهر و روستای خود می روند تا ضمن گوش سپردن به مواعظ علما و بهره‌مندی از ارشادات دینی، بطور یکپارچه در محوطه عیدگاه جمع می شوند و در صفوفی بهم فشرده نماز عید فطر را اقامه می کنند و بدین ترتیب محبت، همدلی، اتحاد و یکپارچگی خود را به نمایش می‌گذارند.

پس از پایان یافتن نماز عید، پیر و جوان، کودک و نوجوان طی صفی بزرگ به نوبت به سمت ردیف های جلو می روند تا ضمن دست دادن به امام جماعت و روحانیون بزرگ و اخص منطقه و بزرگان مجلس، عید را به آن ها تبریک بگویند، که در این مواقع، صفی طولانی ایجاد می شود و همگی صبر می کنند تا نوبت به آن ها برسد.
زیرا عقیده دارند که سلام و احوال پرسی و تبریک گفتن عید به بزرگان در عیدگاه ثواب بسیار دارد و باعث قبولی بیشتر طاعات می شود.

بعد از خواندن نماز عید، دید و بازدیدها و تبریک گفتن‌ها فرا می‌رسد که این آیین تا پایان همان روز و در برخی مناطق تا ۳ الی ۵ روز بعد ادامه پیدا می کند که این کار نمونه بارز تأکید قرآن کریم برای صله رحم و خبرگیری از حال بیماران، خویشان و مؤمنان است.
همچنین خیلی از خانواده های ترکمن، بعد از اقامه نماز عید فطر به زیارت قبور درگذشتگان خود می روند و در کنار قبور آنها قرآن تلاوت کرده و برای شادی روح اموات دعا می کنند.

لازم به ذکر است، عید فطر، عید محبت و همدلی و دور ریختن کدورت ها نیز هست و خویشاوندان و دوستانی که به هر دلیل با همدیگر قطع رابطه کرده باشند، معمولا در این ایام دست از کدورت ها شسته و با رفتن به منازل همدیگر، رسم دوستی و محبت را دوباره برقرار کرده و برای همدیگر آرزوی صحت و سلامتی می کنند.

رستم جرجانی
خبرنگار و فعال رسانه ای
مدیر آرنا پرس

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر