c_300_250_16777215_10_images_62177.jpg

ترکمن سسی - امان محمد خوجملی : عیدگاههای نوروزی یا دهکده های توریستی که توسط ترکمنها در تعطیلات نوروزی برپا می شود، بازدیدکننده های زیادی ازاقصا نقاط کشور دارد.

در این دهکده هاست که توریستها یا گردشگران داخلی و خارجی با آداب و رسوم، فرهنگ ، لباسهای محلی و تولیدات اصیل سنتی آشنا می شوند و عمق و اصالت آنرا در می یابند. اما یک مشکلی که در این دهکده های نوروزی دیده می شود پخت نامناسب و کیفیت بسیار نازل غذاهای محلی از جمله بورک ترکمنی است.

بورک یکی از غذاهای بسیار با کیفیت و اصیل ترکمنهاست که ترکیبی از گوشت کوبیده گاو یا گوسفند، اندکی پیاز،اناردان و فلفل و مقدار بسیار کم سیب زمینی و سایر ادویجات درلای خمیرآرد گذاشته ودر روغن پخته می شود. اصیلترین و با کیفت ترین آنرا در قدیم مادر بزرگها درمیان آتش و خاکستر تنورهای سنتی می پختند که مزه ی آن سالها در دهان بچه ها می ماند و هروقت بچه ها از مادر بزرگها تقاضای بزرگی داشتند یکی از آنها پختن بورک بود که مادر بزرگها به سختی برای بچه ها و نوه ها قبول می کردند. البته ممکن است پختن چنین بورکهای باکیفیتی ده برابر بورکهای فعلی باشد که دانه ای پانصد تومان عرضه می شود که هیچ ارزشی جز بی اعتبار کردن عذاهای محلی ترکمنی ندارد.

 سایر غذاهای محلی مانند قولاق و اون آش و قاتقلاش هم وضعی بهتر از این ندارند نه نخود توی آن قرار دارد نه بوی سیر می دهد. پس بهتراست ما به آداب و سنن و ارزشهای مان غذاهای محلی هم یکی از آنهاست به این آسانی چوب حراج نزنیم و اعتبار تاریخی آن را از بین نبریم. حفظ اصالت سنتها و ارزشها و فرهنگها بالاتر از سودهای اندک زودگذر است. آیا بهتر نیست کمترو گرانتر بفروشیم، سود اندکی ببریم ولی اصالتها را حفظ بکنیم. چون حفظ اصالت هر قومی بوسیله ی مردمان همان قوم است. لازم است نیروهای فرهنگی درسالهای آینده حساسیتهای لازم را در این زمینه ایجاد و ضرورت رعایت آنرا برای غرفه داران گوش زد نمایند تا سال به سال غرفه ها وضع مناست تری پیدا کنند و به جای رنگ روی تجاری، اصالت فرهنگی را به نمایش بگذارند. نقد و انتقاد در این زمینه هم بسیار کارساز خواهد بود دوستان آنرا فراموش نکنند.

امان محمد خوجملی -1396/01/16

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر