c_300_250_16777215_10_images_photo_2022-05-18_14-59-03_2.jpg

 

ترکمن سسی - سرهنگ پرسا گفت: کلاهبرداری اینترنتی و برداشت غیرمجاز از بیشترین جرائم موجود در فضای مجازی است.


به گزارش خبرنگار ترکمن سسی، سرهنگ ابراهیم پرسا در نشست خبری و تعاملی با خبرنگاران رسانه‌ها، فعالان‌ فضای مجازی، ادمین کانال‌ها و پیچ‌های پرمخاطب، گفت: فضای مجازی راحت ترین ابزار برای سودجویان و فرصت طلبان برای گمنام بودن و راحتی ارتکاب جرم می باشد و به متهمین این قدرت را داده است که به راحتی جولان بدهند و نقش آفرینی داشته باشند.
وی افزود: فضای مجازی ضمن آن که قوی ترین ابزار برای تبلیغات و هدایت جامعه، کسب و کار و یا آموزش می باشد، از آن طرف هم راحت ترین مکان برای ارتکاب جرم و فعالیت های غیر مجاز است که نوع تکنیک و تاکتیک این فضا به هیچ وجه شناخته شده نیست.
رئیس پلیس فتا گلستان با اشاره به اینکه، رسانه ها بازوان قوی در عرصه اطلاع رسانی و امنیت روانی جامعه هستند، بیان کرد: هتک حیثیت و مزاحمت اینترنتی و جرائم علیه افراد، کلاهبرداری اینترنتی، برداشت غیرمجاز اینترنتی و قمار و شرط بندی آنلاین از جمله مهم ترین جرائم در فضای مجازی است.
سرهنگ پرسا افزود: هتک حیثیت و مزاحمت‌های اینترنتی در صدر جرائم اینترنتی است که نسبت به سال 99، در سال 1400، 41 درصد افزایش داشته است. اینگونه جرائم 36 درصد پرونده ها را شامل می شود که با پیگیری های انجام شده 84 درصد از این پرونده ها منجر به کشف شده است.
وی در ادامه افزود: کلاهبرداری اینترنتی با 12 درصد افزایش، در رتبه دوم جرائم سایبری قرار دارد که 23 و نیم درصد از وقوعات کل جرائم اینترنتی را در بر می گیرد که خوشبختانه با فعالیت های پلیس فتا 99 دردص از این پرونده وقوع این نوع جرائم منجر به شناسایی و کشف شده است.
رئیس پلیس فتا گلستان گفت: برداشت غیرمجاز اینترنتی در رتبه بعدی قرار دارد که با راه اندازی مکانیزم رمز دوم و یا همان رمز یک بار مصرف شاهد کاهش وقوع این نوع جرم هستیم. در این نوع جرم 19 درصد کاهش داشتیم و 5 درصد وقوعات را به خود اختصاص داده است. از بین پرونده های موجود در این جرم نیز 104 درصد منجر به کشف شده است.
سرهنگ پرسا گفت: تخلفات قمار و شرط‌بندی آنلاین نیز در رتبه بعدی قرار دارد که خوشبختانه 31 درصد و نیم با کاهش روبرو بودیم که 123 درصد از این نوع جرائم نیز منجر به کشف شده است.
وی افزود: سایر جرائم اینترنتی نیز روبه افزایش بوده که 87 درصد منجر به کشف شده است.
رئیس پلیس فتا گلستان درخصوص جنسیت و سن مجرمان جرائم اینترنتی گفت: 72/6 درصد متهمین پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا را مردان و 27/4 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.
سرهنگ پرسا افزود: 4/5 درصد مجرمین کمتر از 17 سال، 24/6 درصد بین سنین 18 تا 25 سال و 40 درصد هم بیش از 26 سال، سن داشتند.
رئیس پلیس فتا گلستان با بیان اینکه، کل وقوعات 21/6 درصد افزایش داشت که مجموعا 94 درصد از این پرونده ها منجر به کشف شد، افزود: شهرستان گرگان با 56 درصد، گنبد 14 درصد، علی آباد 8 درصد، آق قلا 5 درصد و آزادشهر، مینودشت، کردکوی و کلاله هم 4 درصد از پرونده های وقوعات را به خود اختصاص داده اند.
سرهنگ پرسا همچنین تاکید کرد: مدیران و گردانندگان صفحات و پیج های اینستاگرامی ضمن مدیریت محتوای صفحات خود، کامنت های خود را نیز مدیریت کنند.
وی همچنین گفت: شماره 096380  مرکز فوریت سایبری پلیس فتا استان گلستان به صورت شبانه روزی آماده دریافت اطلاع جرایم سایبری در سطح استان می باشد.

رستم جرجانی / خبرنگار

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر