c_300_250_16777215_10_images_95041.jpg

 

ترکمن سسی - محمد رعیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، در آیین نکوداشت مختومقلی فراغی شاعر و عارف ایرانی ترکمن و 289 مین سالگرد تولدش در آق توقای شهرستان مراوه تپه، گفت: پیام مختومقلی فراغی به ما این است که اندیشه های بلند را با مجاهده حاصل و آن را در قالب هنر عرضه کنید.


به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، محمد رعیت ضمن ادای احترام به مسئولان و مهمانان حاضر در مراسم و قدردانی از عوامل برپایی و تشکل های ادبی مردمی که در برپایی برنامه های هفته نکوداشت مختومقلی فراغی در 14 شهرستان استان همت نشان دادند، گفت: به برکت واکسیناسیون عمومی و بهبود شرایط کرونایی؛ شرایطی به وجود آمد که همچون گذشته بتوانیم به صورت حضوری به این شاعر و عارف فرهیخته ادای احترام کنیم.
وی سپس در ادامه ضمن اشاره به اندیشه پاک، همت والا و مجاهدت آیت الله رییسی در مردمی سازی یارانه ها و توزیع عادلانه آن در بین اقشار، گفت: اعتماد داریم که نتیجه ی مطلوب به امید خدا برای مردم حاصل خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، سپس گفت: خدا را شاکریم برای آنکه به ما توفیق داد بعد از بحران جهانی شروع ویروس کرونا، باز همدلانه گرد هم جمع شویم و از فرزند آزادی بگوییم.
وی افزود: آری؛ مختومقلی هم فرزند «دولت محمد آزادی» است و هم فرزند «آزادی» و «آزادگی» بوده و نگاه او به مفاهیمی چون عدالت و آزادگی گویای این مدعا است.
رعیت ادامه داد: مختومقلی مثل بسیاری از اهل عرفان؛ هم سیر آفاقی  و هم سیر انفسی داشت. هم اهل سیر، سلوک و عرفان بود و هم اهل علم و شعر و شریعت بود.بنابراین می توان گفت یکی از رازهای ماندگاری مختومقلی فراغی پیوند میان همین دوگانه های معنا دار است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مولفه های وجودی مختومقلی فراغی تجربه های ناب عرفانی و معنوی است. تجربه هایی که وی را به بیرون از عالم ماده سیر داده و او هر آنچه دیده است را گزارش می دهد.
رعیت، گفت: مختومقلی فراغی مبلغ  «حُب اهل بیت» یکی از مهم ترین مشترکات اصیل اسلامی است. بیان فضایل و تبیین مقام و شخصیت خلفای راشدین خاصه امام علی (ع) و اهل بیت کاری است که تا پیش از این بزرگانی چون فردوسی، عطار و مولوی در آثار فاخرشان به زیباترین وجه بیان کردند و از این منظر می توان مختومقلی را در زمره ی چنین بزرگانی نام برد.
وی افزود: اگر چه در جای جای دیوان اشعار مختومقلی نام نبی مکرم اسلام و اهل بیت پاکش دیده می شود اما اوج این عرض ارادت در یکی از اشعارش تجلی یافته؛ آنجا که ضمن ارادت از آن ها طلب توجه و شفاعت می کند.
رعیت ادامه داد: ما به مختومقلی احتیاج داریم؛ نه فقط برای احیای زبان ترکمنی بلکه برای فهم دقیق مفاهیم اصیل و مورد تاکید قوم ترکمن است. مفاهیمی چون وحدت و همدلی، آزادی و شرافت، دینداری و آزادگی، شفاعت و حب اهل بیت، عدالت و ظلم ستیزی، اخلاق و عرفان و عشق و طبیعت به عنوان نشانه ای از خداوند است.
وی افزود: این مفاهیم کلیدواژه های فهم شعر و هندسه ی اندیشه ی مختومقلی فراغی است.امروز خدا را شاکریم در محیطی امن و سرشار از عطر وحدت و همدلی و با یارانی فرهیخته می توانیم بر مزار فرزند آزادی گرد هم بیاییم  و از مفاخر این دیار تاریخی بگوییم.
رعیت، گفت: اندیشه مختومقلی ماندگار است؛ چون در قالب هنر عرضه شده است. از کلام رهبر انقلاب وام می گیریم. ایشان می فرمایند: هر ایده، اندیشه و انقلابی که در قالب هنر نگنجد ماندنی نخواهد بود.
وی ادامه داد: پیام مختومقلی فراغی به ما این است که اندیشه های بلند را با مجاهده حاصل و آن را در قالب هنر عرضه کنید.
یادآوری می شود؛ آیین نکوداشت مختومقلی فراغی شاعر و عارف ایرانی ترکمن و 289 مین سالگرد تولد این فرهیخته ی شهیر در عصر پنج شنبه 29 اردیبهشت ماه در آق توقای شهرستان مراوه تپه با حضور مسئولان و مردم برگزار شد.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر