c_300_250_16777215_10_images_21742.jpg

 


ترکمن سسی - عبدالحافظ پناهی کُر – من از حدود ده سال و بیشتر همیشه از کم آبی و از مشکلات خشکسالی در آینده مطالب زیادی چه به صورت نوشتاری کتاب و ‌مقاله و‌ چه به صورت گفتاری در جلسات با مسئولین گفتم و ‌حتی خشکسالی استان گلستان را تهدیدی برای امنیت غذایی کشور می دانم.


وضعیت کم آبی با این اوضاع اقلیمی و با این روند مدیریت و برنامه ریزی بهتر از این نخواهد شد ! مگر شهرستان گمیشان کلا در بخش صنعت و ‌کشاورزی و ‌خانگی چقدر مصرف آب دارد که نتوان مصرف آن را تامین کنند. البته مشکل اصلی و بزرگ تر در جای دیگری ست و دنبال مقصر نگردیم !
من از حدود ده سال و بیشتر همیشه از کم آبی و از مشکلات خشکسالی در آینده مطالب زیادی چه به صورت نوشتاری کتاب و ‌مقاله و‌ چه به صورت گفتاری در جلسات با مسئولین گفتم و ‌حتی خشکسالی استان گلستان را تهدیدی برای امنیت غذایی کشور می دانم.
 باید سیاست گذاری آب تغییر پیدا کند و ‌الگوی مدیریت مصرف در سه بخش کشاورزی و صنعت و‌ خانگی باید اصلاح شود و گرنه با صرفه جویی و یا قطعی و ‌جیره بندی از ۷درصدی که مردم در بخش خانگی مصرف می کنند (با ۲۵درصد هدر رفت در سیستم فرسوده ) شرایط هیچ تغییر نخواهد کرد.
 بر اساس یافته ها و تحقیقات علمی و مدل سازی های اقلیمی، حداقل استان گلستان افزایش نیم درجه ای در میانگین دراز مدت دما! در دو دهه گذشته را دارد و تا سال ۲۰۴۵ این روند گرمایش ادامه دارد. البته بارش نیز بی نظمی زیادی دارد، از تعداد روزهای بارانی کاسته شده اما ‌بر شدت بارش ها افزوده شده است ! همین چندوقت پیش در عرض چهار  روز بارش ۱۰۰ میلیمتری در بندر ترکمن بارید و به آن صورت آب گرفتگی در سطح شهر اتفاق افتاد در صورتی که میانگین بارش سالانه درازمدت بندرترکمن چیزی در حدود ۴۵۰ میلیمتر است ۱/۵ (یک پنجم) بارش سالانه در ۴ روز بارید  !!!  این آب ها الان کجا هستند ! بحث در اوضاع اقلیمی فرصت و‌مجال بیشتری می خواهد .
ابتدا الگوی مصرف را اصلاح (یعنی وقتی ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود، آن زمانی که در سیمین شهر و ‌گمیشان و … وضعیت آب جیره بندی ست آیا وجبی از وسعت کاشت شالیها یا  مزارعی که مصرف کننده شدید آب هستند و‌ یا …. در استان کاسته شده است  !!! )
شاید با این حرفم کشاورزان عزیز را ناراحت کنم اما باید و باید اصلاح الگوی مصرف درست شود و در ادامه به فکر طرح های پایدار بود. این نکته را نیز عارضم و ‌آن اینکه طرح پایدار احداث چاه نیست ! چاه فقط در کوتاه مدت چاره ساز خواهد بود اما در دراز مدت باعث فرسایش ، عدم حاصلخیزی خاک، نشست زمین و … خواهد بود.
نکته:
مصرف آب در ایران : 90درصد در بخش کشاورزی،۳درصد در بخش صنعت ،۷درصد در بخش خانگی (از این ۷درصد نیز بیش از ۲۵ درصد در شبکه فرسوده توزیع آب هدر می رود)
مصرف آب در اروپا : ۳۰درصد در بخش کشاورزی،۶۰درصد در بخش صنعت ،۱۰درصد در بخش خانگی


 

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر