c_300_250_16777215_10_images_-250x1722.jpg

ترکمن سسی-دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گلستان گفت: در ۹ ماهه نخست امسال ۹۰۰ معتاد متجاهر جمع آوری و به مرکز ماده ۱۶ استان تحویل داده شدند.

به گزارش خبرنگار ترکمن سسی به نقل از تسنیم، سیداحمد حسینی، ظهر امروز در نشستی خبری اظهار داشت: این معتادان پس از جمع آوری غربال شده و پس از پذیرش به مدت 3 ماه در مرکز ماده استان نگهداری می شوند.

وی افزود: مرکز ماده 16 یک فرصت استثنایی در همه کشور است که در قالب یک مصوبه برای نگهداری معتادان خیابانی متجاهر در نظر گرفته‌شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گلستان تصریح کرد: این مرکز در 18 استان ایجادشده اما در استان گلستان در دوره قبل از دولت تدبیر و امید، به‌خوبی از این فرصت استفاده نشد، هم‌اکنون 17 استان این مرکز را دارند و مجوز دیگری برای تأسیس این مرکز صادر نشده و قابل توسعه در بقیه استان‌ها نیست.

حسینی گفت: در آن دوره یک مرکز با ظرفیت 100 نفر ایجاد شد درحالی‌که مرکز ماده 16 برای 500 نفر در نظر گرفته‌شده بود و در مرکز ماده 16 استان گلستان نتوانستیم از بقیه ظرفیت و فرصت استفاده کرده و آن را توسعه دهیم.

به گفته وی، مرکز توسکستان تنها مرکز در استان گلستان است که برای ماده 16 تجهیز شده اما با عدم احساس مسئولیت از سوی مسئولان استانی این مرکز به انحلال نزدیک است که می‌تواند ضربه بزرگی به استان بزند شبیه به این اتفاق برای مرکز TC نیز افتاد که ابتدا به گنبد منتقل و سپس جمع شد.

حسینی اظهار کرد: درصدد هستیم تا زمین یا ملکی نزدیک به شهر تهیه شود که در آینده برای تجهیز و هزینه‌ها به مشکل برنخوریم و تاکنون نیز ساختمان جهاد کشاورزی در جاده گرگان-تهران و چند قطعه زمین در کریم‌آباد و محمدآباد دیده‌شده است که در حال جمع‌بندی نظرات هستیم تا مرکز ماده 16 را جابجا کنیم.

وی تأکید کرد: پس از ایجاد مرکز ماده 16 در استان گلستان با ظرفیت 100 نفر حدود 30 درصد از جرائم خرد و سرقت‌ها کاهش‌یافته است که نشان از قوت این مرکز دارد.

حسینی خاطرنشان کرد: معتادان متهاجر پس از نگهداری 3 ماهه در مرکز ماده 16 و پس از دارودرمانی و روان‌درمانی از مرکز بیرون فرستاده‌شده و پس‌ازآن تا 6 ماه باید به مراکز مشاوره و دارودرمانی مشخص مراجعه کنند که با بررسی‌های انجام‌شده پس از 3 ماه 60 درصد و پس از 6 ماه 40 درصد این معتادان در چرخه پاکی باقی می‌مانند که نشان می‌دهد 60 درصد این افراد در طول این 9 ماه پاک هستند که دستاورد مهمی است.

وی به تبصره 2 ماده 16 اشاره کرد و گفت: در قالب این تبصره معتاد جمع‌آوری‌شده در مراکز اقامتی نگهداری می‌شوند که پس از خروج 6 ماه و هفته‌ای 3 روز باید در مرکز حضور پیدا کنند که تا پایان 6 ماه 50 درصد در مرکز حضور دارند.

حسینی با تأکید بر اینکه ساماندهی معتادان از اولویت‌های مردم و استان است گفت: مراکز ماده 16 شرایط خاصی برای پذیرش معتادان دارد که ازجمله آن سن بالای 17 سال و زیر 65 سال، عدم ابتلا به بیماری‌های عفونی، عدم ابتلا به بیماری‌های روانی، عدم نقص عضو و عدم اعتیاد به شیشه است، برای معتادانی که حائز این شرایط نیستند نیز شیوه‌نامه خاصی در نظر گرفته‌شده است.

وی تصریح کرد: این شورا با 22 عضو خود 900 هزار نفر را تحت پوشش اطلاع‌رسانی قرار می‌دهد، راه‌اندازی نمایشگاه دائمی پیشگیری از اعتیاد در گرگان تا اواخر امسال، پوشش فضاسازی تبلیغاتی در تفرجگاه‌های استان و چاپ 70 بنر و نصب آن‌ها از مهم‌ترین اقدامات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گلستان است.

حسینی اظهار کرد: برگزاری 600 برنامه فرهنگی، ورزشی، هنری، آموزشی و نمایشی در سطح استان در حوزه پیشگیری، برگزاری جشنواره نوجوان سالم در 14 شهرستان از سوی آموزش‌وپرورش، تربیت کادر متخصص در این حوزه، برگزاری تریبون‌های آزاد دانشجویی، اجرای 17 فوق‌برنامه و اجرای 2 برنامه به‌صورت پایلوت در یک مهدکودک و یک دبستان از دیگر برنامه‌های مهم در حوزه پیشگیری است.

وی با اشاره به تعداد معتادان سطح کشور گفت: یک‌میلیون و 325 هزار معتاد در کشور شناسایی‌شده‌اند که از این تعداد 63 درصد شاغل و 53 درصد متأهل هستند.

حسینی بابیان اینکه زنان نیز بخشی از جامعه معتادان را تشکیل می‌دهند گفت: در گرگان و آزادشهر 2 مرکز بانوان داریم که یک‌صد نفر زن در آن‌ها پذیرش شدند که در راستای حرفه‌آموزی یک کارگاه قالی‌بافی برایشان دایر شد که 48 نفر از این دوره استفاده می‌کنند.

وی افزود: برای اشتغال معتادانی که پاک می‌شوند نیز به کسانی که از این افراد در کارگاه‌های خود استفاده کنند وام‌های کم‌بهره داده می‌شود که تاکنون 25 نفر معرفی به بانک داشتیم و تاکنون 2 کارگاه خیاطی، یک کارگاه ساخت فیلتر، یک کارگاه قالی‌بافی و کارگاه پرورش قارچ در این راستا ایجادشده است.

حسینی در ادامه گفت: 65 درصد همسر آزاری و کودک‌آزاری،55 درصد طلاق‌ها، 35 درصد شرارت‌ها و جراحت‌ها، 40 درصد سرقت‌ها و 60 درصد زندانیان به‌صورت مستقیم با موضوع اعتیاد در رابطه هستند.

وی خاطرنشان کرد: در 9 ماهه نخست امسال 150 مورد پایش از کمپ‌ها داشته‌ایم و در این مورد در کار خود هیچ تعارفی نداشته و با جدیت با تخلفات برخورد می‌شود و تاکنون 6 مرکز غیرمجاز کمپی در سطح استان تعطیل‌شده است.

حسینی تصریح کرد: جمعیت معتاد استان گلستان برابر با 2.46 درصد جمعیت استان است، با توجه به اینکه هیچ کشوری تاکنون نتوانسته جلوی ورود مواد مخدر را بگیرد باید روی پیشگیری تمرکز کنیم. وی افزود: در استان گلستان 200 مرکز خدمات‌رسانی درمانی داریم که بر اساس آمار 25 هزار نفر مراجعه‌کننده دارند.

حسینی گفت: در گرگان 39 نقطه با کمک شهرداری شناسایی و مسدود شدند. وی افزود: برای معتادان به شیشه به دلیل روش درمانی خاص باید مراکز مخصوص در نظر گرفته شود که در استان گلستان فاقد چنین مراکزی هستیم و برای ایجاد آن نیز به مکان مشخصی نیاز داریم، هم‌اکنون 320 معتاد به شیشه به 14 مرکز معرفی‌شده و درمان می‌شوند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر