c_300_250_16777215_10_images_P1010022.jpg

 

ترکمن سسی – سال گذشته اولین کنکره ادبی فرهنگ عاشورا در زبان و ادبیات ترکمنی برگزار شد و امسال نیز قرار است دومین کنگره در گلستان برگزار شود.



موسی جرجانی دبیر این کنگره در گفتگو با خبرنگار ترکمن سسی از جزییات برگزاری این کنگره می گوید.

آقای جرجانی ، از برگزاری اولین کنگره ادبی فرهنگ عاشورا در زبان و ادبیات ترکمنی بگویید. کنگره پارسال چگونه و با چه کیفیتی برگزار شد.
موسی جرجانی: اولین کنگره ادبی فرهنگ عاشورا در زبان و ادبیات ترکمنی با همت انجمن فرهنگی ادبی آینا شهرستان آق قلا و با مشارکت بسیاری از نویسندگان، محققان ، هنرمندان و شاعران منطقه برگزار شد. پارسال هم ما با مشکل همه گیری کرونا مواجه بودیم ولی درست چند روز قبل از روز اختتامیه با توجه به رنگ بندی کرونایی تالار ها باز شدند و موفق به برگزاری حضوری کنکره شدیم.
در اختتامیه آن کنگره حدود 200 نفر میهمان و مدیران ارشد و شخصیت های برجسته استان در تالار فخرالدین اسعد گرگانی حضور داشتند.


آقای جرجانی درباره اثرات و نتایج اولین کنگره بیشتر برای مخاطبان بگویید.
موسی جرجانی: اولین کنگره در کلیت موضوع باتوجه به فرصتی که در عرصه تحقیق و بررسی بیشتر آثار مکتوب و شفاهی ادبیات ترکمنی در موضوع امام حسین (رض) و عاشورا فراهم کرد در اولین تجربه با موفقیت همراه بود، اما معمولا در چنین کارهای بزرگی کاستی ها و نقدهایی نیز وجود دارد. البته برخی از نقدها سازنده و خوب بود و برخی نقدها تخریبی و غیر سازنده بودند. در واقع همیشه افرادی هستند که مخالف جریان آب حرکت می کنند. یکی از موارد نقد غیر منصفانه در این ارتباط بحث ترویج شیعه گری بود که انصافا خالی از حقیقت است زیرا که اگر با نگاه عمیق به ادبیات ترکمن و اشعار بزرگترین شاعر ترکمن و پدر ادبیات ترکمن یعنی مختومقلی فراغی دقت بکنید مملو از ارادت به امام حسین و شهدای کربلاست. در واقع بررسی و تحقیق در ادبیات ترکمن در حوزه فرهنگ عاشورا و گفتمان علمی و پژوهش در آداب و رسوم سنتی ترکمن ها از موضوعات و محتوای این کنگره بود.
در کنگره پارسال جای تجلیل از چهره های فرهنگی و هنری خالی بود. امسال علاوه بر بخش های اطلاع رسانی شده در فراخوان کنگره از خانواده شهدا و آزادگان و 4 نفر از شخصیت های فرهنگی و هنری نیز تجلیل می شود همچنین با توجه به اهمیت فرهنگی و هنری صنایع دستی در فرهنگ ترکمنی امسال بخش صنایع دستی نیز گنجانده شده است. در انتها کتاب کنگره نیز منتشر می شود.


آقای جرجانی لطفا درباره نقش و اهمیت برگزاری این کنگره نیز برای مخاطبان توضیح بدهید.
موسی جرجانی: از قدیم الایام جامعه اهل سنت و ترکمن ها روز عاشورا و امام حسین (رض) را با آداب و رسوم خاصی گرامی می داشتند و هنوز هم در مساجد و و محلات ترکمن نشین با ختم قرآن کریم و روزه داری و اطعام نیازمندان برای شادی ارواح شهدای کربلا دعا می کنند. برگزاری این کنگره ها نیز در همین راستا و در حوزه زبان و ادبیات ترکمن معطوف به بررسی و تحقیق آثار شاعران و نویسندگان و هنرمندان در این حوزه است تا نسل جوان امروزی با فرهنگ عاشورا در فرهنگ و ادبیات ترکمن بیشتر آشنا و با کارهای ادبی در این حوزه بیشتر مانوس بشوند.


آقای جرجانی ،  برگزاری این کنگره چه آثار و برکاتی می تواند برای جامعه داشته باشد.
موسی جرجانی: وفاق ، همدلی و وحدت و همگرایی و تقویت دیدگاه های تقریبی و برجسته سازی نقاط اشتراک در جامعه چند قومیتی و مذهبی  امروز و نیز ارزش افزوده فرهنگی از آثار و برکاتی است که با برگزاری چنین کنگره هایی دنبال می شود و شکر خدا و به برکت و نورانیت شخصیت مبارک امام حسین(رض) و شهدای کربلا قطعا آثار آن در جامعه مشهود خواهد بود.


آقای جرجانی ، از جزییات فراخوان دومین کنگره نیز برای علاقمندان به مشار کت در آن بفرمایید.
دومین کنگره فرهنگ عاشورا در زبان و ادبیات ترکمن امسال به همت کانون فرهنگی و هنری ترکمنان گرگان زمین برگزار می شود و قالب های ارسالی برای شرکت در دومین کنگره شامل مقاله ، شعر ترکمنی، مستند کوتاه، صنایع دستی ، داستان و خاطره نویسی و نقاشی در سه رده سنی کودک ، نوجوان و بزرگسالان است.
علاقمندان می توانند در محورهای :
1-    قیام امام حسین (رض) از منظر ادیان و مذاهب
2-    واقعه کربلا از منظر اسناد تاریخی و مذهب اهل سنت
3-    تبیین نگاه مختومقلی فراغی به واقعه کربلا
4-    بیداری امت اسلامی و نهضت امام حسین(رض)
آثار خود را به شماره تلگرام و یا واتس اپ 09113731267 به نام آقای حاج محمد قرنجیک ارسال نمایند.
جوایزی که برای برندگان بخش شعر و مقاله در دومین کنگره در نظر گرفته شده شامل : نفرات اول هر بخش مبلغ دو میلیون تومان جایزه نقدی و جایزه نفرات دوم هر بخش مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومان جایزه نقدی و نفرات سوم هر بخش مبلغ یک میلیون تومان جایزه نقدی است.
در بخش های دیگر نیز جوایز ارزنده همراه و لوح تقدیر برای نفرات برتر درنظر گرفته شده است.
آخرین مهلت ارسال آثار نیز تا پایان روز 30 شهریور 1400 است.
و اختتامیه دومین کنگره نیز در صورت مساعد بودن شرایط اجتماع روز یکشنبه 4 مهرماه 1400 از ساعت 16 الی 18 در مکان تالار فخرالدین اسعد گرکانی تعیین شده است.
به منظور ارتقای سطح ارزیابی آثار نیز داوران دومین کنگره نیز از میان چهره های شاخص فرهنگی و هنری از شهرهای غرب استان در بندرترکمن تا شرق استان در مراوه تپه تعیین شده است.


دیدگاه‌ها  

0 #1 ساقوی 1400-07-06 21:50
بگذارید آن خلوص و سادگی و صدق ارادت به امام حسین، آنگونه که طی قرنها از نسلی به نسل دیگر جاری شده ، به همان زلالی بماند . لطفا این سنت دیرینه را دیگر ، به ریای همایش و کنگره و پول و جایزه و لوح و ....نیالایید .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر