c_300_250_16777215_10_images_79095.jpg

 

 

ترکمن سسی - ایرج رمضانی ، کارشناس رسانه گلستانی به مناسبت فرا رسیدن روز گرامیداشت مقام پزشک در کانال روزنامه نگاری گلستان نوشت:



‍آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند
آیا بود که گوشه چشمی بما کنند

دردم نهفته به ز طبیبان مدعی
باشد کز خزانه غیبم دوا کنند

اول شهریور روز گرامیداشت مقام پزشک است.

خیلی دوست داشتم در این روزگار که بیماری نفس هموطنمانم را به شماره انداخته از طبیبانی یاد کنم که در کنار مردم تا پای جان ایستادند و بسیاری در این راه شهید شدند.

اما چه گویم از رفتار کثیف و بی شرمانه پزشکانی که از زمان شیوع بیماری فرار را بر قرار ترجیح دادند و هنوز هم باز نگشته اند.

این روز را به کلیه پزشکان شرافتمند که انسانیت را سرلوحه زندگی خود قرار داده اند و عمر گرانقدر خود را صرف خدمت به بیماران می کنند تبریک می گویم .

جا دارد بار دیگر سوگندنامه ای که توسط بقراط در حدود ۵ قرن قبل از میلاد مسیح نوشته شده و دانش آموختگان پزشکی در پایان تحصیلات و برای آغاز طبابت با آن قسم یاد می کنند یادآوری کنیم.

همه نیک می دانند در این روزگار که مادیات بر همه ارزش ها فائق شده هنوز هم افرادی هستند که ارزش های والای انسانی را مقدم می دانند.

و در مقابل پزشکانی هم هستند که انسانیت تنها واژه ای است که در قاموس آنها جایگاهی ندارد .

بیمار را به شمایل پول می بینند ، به بهانه های مختلف برای سرکیسه کردن، آنها را به مطب فرا می خوانند تا بلکه پول ساخت و سازهایشان فراهم شود

یا هزینه گشت و گذار به بلاد خارجه را از بیمارانی بگیرند که فرش زیر پایشان را حراج کرده اند تا چند روز بیشتر زنده بمانند که بتوانند با آبرو زندگی کنند.

برخی پزشکان حتی در مطب یا برای حق الزحمه جراحی شماره حساب بستگانشان را به بیمار می دهند که مبادا از این ده ها میلیونی که به صورت غیر قانونی و غیر انسانی دریافت کرده اند مالیاتی بپردازند.

بیمار را به بهانه های واهی راهی آزمایشگاهها و مراکزی می کنند که سهامدار آنها هستند و می پندارند که کسی اینها را نمی فهمد اما چه می توان گفت که اینجا غم جان است.

گروهی هم بیمار را آنقدر معطل می کنند تا حق الزحمه فراتر از تعرفه را به حساب بریزند تا کارشان را شروع کنند

و سرانجام این می شود که یک رضایت از ولی دم بگیرند که اگر بیمار را به هر دلیلی راهی سرای باقی کردند هیچ تعهد یا مسئولیتی را نمی پذیرند.

آری سوگند نامه بقراط و غیر بقراط برای برخی کاغذ پاره ای بیش نیست اما شاید برای تعدادی هم حکم کتاب آسمانی را دارد.

قضاوت در باب وفاداری طبیبان به گفتار بقراط، انسانیت و ارزش های انسانی را به تاریخ واگذار می کنیم.

بخشی از متن اصلی سوگند نامه بقراط که البته بومی سازی شده و در کشورهای مختلف از جمله ایران تغییراتی داشته است.

من به آپولون، پزشک آسکلیپوس، هیژیا و پاناکیا سوگند یاد می‌کنم و تمام خدایان و الهه‌ها را گواه می‌گیرم که در حدود قدرت و بر حسب قضاوت خود مفاد این سوگند نامه و تعهد کتبی را اجرا نمایم.

 در هر خانه‌ای که باید داخل شوم برای مفید بودن به حال بیماران وارد خواهم شد و از هر کار زشت ارادی و آلوده‌کننده به خصوص اعمال ناهنجار، با زنان و مردان، خواه آزاد و خواه برده باشند، اجتناب خواهم کرد.

 آنچه در حین انجام دادن حرفه خود و حتی خارج ازآن دربارهٔ زندگی مردم خواهم دید یا خواهم شنید که نباید فاش شود به هیچ‌کس نخواهم گفت زیرا این قبیل مطالب را باید به گنجینه اسرار سپرد.

 اگر تمام این سوگند و نامه را اجرا کنم و به آن افتخار کنم از ثمرات زندگی و حرفه خود برخوردار شوم و همیشه بین مردان مفتخر و سربلند باشم،

ولی اگر آن را نقض کنم و به سوگند عمل نکنم از ثمرات زندگی و حرفه خود بهره نبرم و همیشه بین مردان سرافکنده و شرمسار باشم.


نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر