c_300_250_16777215_10_images_80035.jpg

 

ترکمن سسی - بانوی فعال اجتماعی تاثیرات آسیب های فضای مجازی بر روی فرزندان در دراز مدت را مخرب خواند.



فرحناز ایگدری در گفتگو با خبرنگار ترکمن سسی، در بحث باید و نبایدهای فضای مجازی به تبعات مختلف این تکنولوژی در میان کاربران شبکه های اجتماعی و به ویژه دانش آموزان مدارس پرداخت و گفت: واقعیات نشان می دهند که حداقل در جامعه ی ایرانی علاوه بر عدم مشارکت بالا و تاثیر گذار در تولید تکنولوژی های جدید و مدرن، از نظر فرهنگ استفاده از این تکنولوژی ها هم رشد و توسعه ی قابل قبولی وجود ندارد، به عبارتی اگر بین دو حوزه  تولید علم و دانش های کاربردی و فرهنگ استفاده از این تولیدات علمی تفاوت قائل شویم، باید اذعان کنیم که در هر دو حوزه امتیاز قابل قبولی نداریم.
خانم ایگدری با اشاره به مشکلات و معضلات موجود در جامعه و تفاوت های زندگی در گذشته با آنچه که در عصر فعلی می گذرد، افزود: والدینی که خود در دوران و مراحل زندگی (کودکی ،نوجوانی، جوانی و میان سالی) با هیچ یک از مقولات عصر جدید چون فضای مجازی، اینترنت و به دنبال آن با ابزارهایی چون تلگرام، واتساپ ، اینستاگرام آشنا نبودند در مواجه با این تکنولوژی و آموزش و آگاهی بخشی و مدیریت آن در خردسالان خود مواضعی مختلف و متناقضی اتخاذ می نمایند.
هدف از بیان و طرح موضوع فضای مجازی در این مبحث ایجاد دوقطبی های کاذبی چون مدح- مذمت یا نفی اثبات مولفه های فضای مجازهای بر  وجوه زندگی انسان امروزی و در مقیاسی بالاتر بر خانواده ی ایرانی و آینده خردسالان آنها نیست. هر چند گفتگو در زمینه های فوق پس از قریب به سه دهه و اندی بیشتر از ورود این ارتباطات مدرن  علاوه بر اینکه فایده و ثمری بر آن متصور نیست، به نوعی آب در هاون کوبیدن و تا اندازه ای نادیده گرفتن و کنار کشیدن خود از  تاثیرات ره آورد این علم به حساب می آید. بنابراین به نظر می‌رسد امروزه   گزیری برای اندیشیدن در چرخه و سیکل تاثیر گذاری و تاثیر پذیری آن در وجوه اجتماعی خود وجود ندارد.
 وی ادامه داد: گمان می رود فضای مجازی و امکانات آن به مانند تیغ دولبه ای است ( فرصت - تهدید) که هر گونه ورود در آن آگاهی و مدیریت دو چندانی از ناحیه والدین می طلبد، والدینی با خصوصیات ذکر شده که در دوران زندگی خود مصون از تاثیر گذاری فضای مجازی بودند، اما اکنون در برخورد و مواجه با این روند چه باید انجام دهند؟
امری که قدر متیقن است و گمان می رود مجادله ی بر سر آن نباشد اینکه در قرن حاضر با توجه به رشد تکنولوژی و علوم مختلف هیچکس توانایی مقابله با روند رو به پیشرفت فضای مجازی و اینترنت ندارد.
فرحناز ایگدری روند و مسیر این فضا را به سیل خروشانی تشبیه کرد که هر گونه عملکرد و اتخاذ موضع در برابر آن پیامدهای مفید یا مضر بر ابعاد زندگی اجتماعی دارد و عنوان نمود: نظارت گام به گام بر عملکرد فرزندان خانواده در این فضا می تواند نتایج و تاثیرات فوق العاده ای بر سرنوشت اجتماعی آنها داشته باشد، تصوری که حالت عکس آن نیز صادق است و دقیقاً آسیب شناسی حوزه ی فضای مجازی در این نرم و شکل صورت می‌گیرد که آیا والدین توانسته اند به این مهم (نظارت و مدیریت) دست یابند و اگر توانسته اند تا چه حدودی در این زمینه موفق عمل نموده اند؟
 این فعال اجتماعی تاکید کرد: علاوه بر اینکه آسیب های مورد اشاره از دو جنبه ی فردی و اجتماعی قابل مطالعه هستند، بلاشک عدم توجه به آنها در دراز مدت می تواند بر سلامت و بهداشت جسمی و روانی فرزندان و به تبع آن بر جامعه تاثیرات مخربی بگذارد. توجه و تدقیق در این آسیب ها و چگونگی برخورد با آنها مواضع  مناسب علمی و منطقی می طلبد که شوربختانه فضای کنونی جامعه ی ما با مشکلات و معضلات اقتصادی و فرهنگی موجود فرصت کمتری در ورود به بحث های تخصصی و تکنیکی در این زمینه داشته است.
فرحناز ایگدری همچنین اظهار داشت: اگر چه شاید در میان خانواده های ایرانی تا قبل از شیوع و پاندمی کرونا فرهنگ نظارت و مدیریت بر عملکرد خردسالان در ارتباط با فضای مجازی‌ با شدت و ضعفهای متفاوتی وجود داشته است، اما همانگونه که به باور همگان جهان پس از پیدایش کرونا ویروس به دنیای پیش و پسا کرونا تقسیم شده است. وضعیت موجود در این حوزه نیز از تأثیر کرونا مصون نبوده است، چرا که با شیوع این ویروس منحوس و اثر گذاری آن بر سیستم آموزش و پرورش کشور به رعایت عدم حضور فیزیکی دانش آموزان در محیط های آموزشی و مدارس، خانواده ها به نوعی در مقابل جبر آموزشی خاصی قرار گرفته اند و به تبع آن مدیریت و نظارت گذشته براین فضا کمرنگ گردید. بانوی فرهیخته ترکمن خاطر نشان نمود: خانواده هایی که عملا تمایلی به دسترسی فررندان خود به فضای مجازی نداشتند به نوعی با اجبار و اکراه آن را در اختیار فرزندان خود قرار دادند و این در حالی بود که در فضای رعب و وحشت از این مهمان ناخوانده آموزش مناسبی به والدین به اینکه در برخورد با این مقوله ی جبری از چه الگوی علمی- عملی پیروی کنند از ناحیه روانشناسان و متخصصین وزارت آموزش و پرورش ارایه نشد.
علی ایحال کرونا بر وخامت و سردرگمی های  اوضاع موجود افزود و کلاف استفاده از فضای مجازی و تاثیرات مفید و مضر آن بر زندگی خردسالان خانواده ها را پیچیده تر کرد .به نظر می‌رسد در آینده ای نه چندان دور تمهیدی علمی و تخصصی بر تاثیرات فضای مجازی در دوران کرونا بر روند آموزشی و غیر آموزشی  خردسالان و تهیه نقشه ی راهی متقن و صریح توسط اهل فن لازم و ملزوم به نظر می‌رسد.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر