c_300_250_16777215_10_images_80091.jpg



گرگان : ترکمن سسی - جلسه کمیته بانوان دومین کنگره فرهنگ عاشورا در زبان و ادبیات ترکمن در گرگان برگزار شد.



به گزارش خبرنگار ترکمن سسی، دبیر دومین کنگره فرهنگ عاشورا در زبان و ادبیات ترکمن در این نشست با بیان ارادت و محبت ترکمن ها به نوه گرانقدر پیامبر اکرم (ص) گفت: این کنگره در قالب های مقاله، شعر ترکمنی، مستند کوتاه، صنایع دستی، داستان، خاطره نویسی و نقاشی در 3 رده سنی کودک و نوجوان، جوان و بزرگسال برگزار می شود.

موسی جرجانی با اشاره به اینکه امسال بخش صنایع دستی را هم به قالب های فراخوان کنگره اضافه کردیم افزود: یکی از اهداف ما معرفی و احیای صنایع دستی ترکمن می باشد که بتوانیم در این شرایط خاص کرونایی عاملی برای رونق بخشیدن به این هنر اصیل باشیم.

وی با بیان اینکه، بانوان نقش تاثیرگذاری در تربیت دینی و قرآنی نسل آینده دارند، افزود: والدین، هسته نخستین جامعه و از عوامل اصلى انتقال فرهنگ، اندیشه، اخلاق و سنت‏ها و عواطف از نسلی به نسل دیگر هستند که در این بین بیشترین سهم تأثیرگذارى بر فرزند از آن مادران و بانوان است.

جرجانی با اشاره به اینکه، حادثه عاشورا نقش به سزایی در حیات و گسترش اسلام داشته است، تصریح کرد: زنان نهضت کربلا در زنده ماندن این حادثه شگرف و تاثیرگذار نقش بسیار ارزنده‌ای ایفا کردند.

دبیر دومین کنگره فرهنگ عاشورا در زبان و ادبیات ترکمن در ادامه سخنان خود با ذکر این مطلب که ترکمن‌ها آیین های خاصی در روز عاشورا و تاسوعا دارند، افزود: ترکمن‌ها به ماه محرم (عاشر آی) می گویند و این مهم اهمیت ماه محرم و روز عاشورا در نزد ترکمن‌ها نشان می‌دهد.

موسی جرجانی با اشاره به اینکه، محبت و ارادت به امام حسین (ع) در اشعار مختومقلی شاعر و عارف نامدار ترکمن ایران زمین هم جاری است، خاطر نشان کرد: مختومقلی فراغی درباره امام حسین (ع) اشعاری ماندگار و با مضامینی والا دارد.

وی با بیان اینکه فضائل و کرامات اهل بیت پیامبر (ص) و مودت به آنان در بیش از ۱۰۰ آیه قرآن آمده است، خاطر نشان کرد: اهل سنت نیز براساس این آیات و احادیث، مودت و احترام به اهل بیت نبی مکرم اسلام (ص) را در دل و جان خود دارد و در استان گلستان و ترکمن صحرا نیز اشعار مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن در وصف اهل بیت (ع) و امام حسین (ع) یک سند ارزشمند و ماندگار در ابراز محبت اهل سنت به ائمه اطهار (ع) است.

وی در خاتمه سخنان خود گفت: علاقمندان می توانند تا 30 شهریور ماه آثار خود را به شماره 09308121267 از طریق واتساپ ارسال کنند و اختتامیه این کنگره نیز روز ۴ مهر در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار خواهد شد.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر