c_300_250_16777215_10_images_photo_2022-03-07_22-26-38.jpg

 


گرگان : ترکمن سسی - مدیرکل کتابخانه های عمومی گلستان گفت: کتاب و کتاب‌خوانی نقش حمایت از هویت جامعه را برعهده دارد.



به گزارش خبرنگار ترکمن سسی ، آخوند عبدالحی میرزاعلی در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان به مناسبت ۱۷ اسفندماه سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: جامعه‌ای پویاست که با کتاب خوانی مانوس باشد چرا که کتابخانه، محلی برای کسب آموزش اجتماعی است و از نظر فرهنگی نقش حمایت از هویت جامعه را برعهده دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گلستان در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه، همه ایام پرفضیلت هستند اما برخی روزها و ماه ها مانند ماه رجب، شعبان و رمضان با فضیلت تر و پرخیر و  برکت تر از  ایام دیگر هستند، افزود: ماه شعبان و خصوصا ماه رمضان ماه های ویژه ای هستند که باید لحظه لحظه آن را قدر بدانیم.
آخوند میرزاعلی در ادامه ضمن تبریک سوم شعبان سالروز ولادت امام حسین (ع)، گفت: پیامبر (ص) درباره امام حسین (ع) فرمایش کرده اند که "حسین منی و أنا من حسین؛ حسین از من است و من هم از حسینم". برچه اساس پیامبر (ص) گفته است که من هم از حسینم؟ باید قدری تامل کنیم و این مهم نشان از بزرگواری و ارادت خاص پیامبر (ص) نسبت به امام حسین (ع) است.
وی با بیان اینکه، همه ما پیامبر (ص) و اهل بیت آن حضرت را دوست بداریم و الگوی خود قرار دهیم، تصریح کرد: پیامبر (ص) همچنین فرموده است "خداوند را به خاطر نعمت هایش دوست بدارید. مرا به خاطر خدا دوست داشته باشید و اهل بیت مرا به خاطر محبت به من دوست داشته باشید".

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در ادامه گفت: از زمان شیوع بیماری کرونا همکاران ما این تهدید را به فرصت تبدیل کردند و با تولید محتوا و نرم افزارهای مختلف در فضای مجازی مردم را به کتاب و کتاب‌خوانی دعوت کردند.
آخوند میرزاعلی افزود: قبل از شیوع ویروس منحوس کرونا کتابخانه های عمومی گلستان۶۰ هزار عضو فعال داشت که سالانه ۵۰۰ هزار جلد کتاب امانت می گرفتند اما این رقم به خاطر بیماری کرونا امسال به بیش از ۲۹ هزار و 361 عضو فعال با تحویل ۱۷۴ هزار جلد کتاب کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه، در سراسر استان 20 کتابخانه شهری ما مجهز به اینترنت و وای فای رایگان هستند، افزود: اعضای کتابخانه های عمومی استان می توانند با مراجعه به کتابخانه ها به طور رایگان در میز مرجع مجازی از ۲۰ میلیون مقاله علمی، فرهنگی، اجتماعی و ادبی برخط استفاده کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گلستان در ادامه گفت: در کتابخانه های عمومی استان ۸۴۳ هزار و ۲۸۴ نسخه کتاب چاپی وجود دارد که از این تعداد ۸۴ هزار و ۶۲۴ کتاب برای کودک و نوجوان و یک هزار و ۳۰۰ نسخه خطی و سنگی با قدمت بالای 100 سال، 200 سال و ۳۰۰ سال است که در جای مخصوص نگهداری می‌شود.
آخوند میرزاعلی با اشاره به نگهداری کتاب مورد نیاز سنین و اقشار گوناگون در کتابخانه های عمومی گلستان شامل کودک، نوجوان، کمک درسی، نابینایان و ناشنوایان گفت: همچنین از این تعداد، یک هزار و ۳۸۸ نسخه کتاب بریل و یک هزار و ۴۴ کتاب گویا ویژه روشندلان و کم بینایان در کتابخانه میرفندرسکی گرگان و مختومقلی فراغی گنبدکاووس وجود دارد.
وی با اشاره به ۲۶ هزار و ۶۷۱ متر مربع فضای کتابخانه ای استان گلستان گفت: کودکان، نوجوانان و دانش آموزان بیشترین عضو ما هستند و سرانه این فضا برای هر ۱۰۰ گلستانی حدود ۱.۵ متر مربع است که این مقدار با توجه به حجم بالای جمعیت جوان استان باید افزایش پیدا کند.

مدیرکل کتابخانه های استان با اشاره به اینکه گلستان دارای 73 کتابخانه می باشد، عنوان کرد: 61 باب کتابخانه نهادی (شامل 32 باب کتابخانه شهری و ۲۹  باب کتابخانه روستایی) وجود دارد که 12 باب کتابخانه نیز به‌صورت مشارکتی مدیریت می‌شوند و ما وظیفه تامین منابع کتابخانه مشارکتی را برعهده داریم.
آخوند میرزاعلی تصریح کرد:  متاسفانه در چهار شهر قرق، سنگدوین، دوزین و گلیداغ کتابخانه نداریم که متولی ساخت‌و ساز اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است و ما دستگاه بهره بردار هستیم و آمادگی این را داریم که در شهرها و روستاهای بالای 2500 نفر جمعیت که مکان مناسب در اختیار نهاد کتابخانه ها قرار دهند آنها را تجهیز و نیرو در اختیار بگذاریم.
وی با بیان اینکه، کتابخانه های کردکوی و نوده خاندوز با ۳۰ درصد و نگین شهر با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی به اختصاص بودجه برای تکمیل و تجهیز احتیاج دارند، افزود: 90 میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی کتابخانه‌های آق‌قلا، سرخنکلاته و ساخت کتابخانه مرکزی در سایت اداری گرگان به مساحت بیش از ۱۲ هزار متر مربع و ۲ کتابخانه سیار در غرب و شرق استان پیش‌بینی و طی نشست با نمایندگان رئیس جمهور به صورت مکتوب درخواست کردیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گلستان افزود: کتابخانه شهرهای آق قلا و سرخنکلاته در سیل سال ۹۸ تخریب شد و در انتظار تخصیص بودجه برای نوسازی است.
آخوند میرزاعلی در ادامه با اشاره به میزان مساحت کتابخانه‌های گلستان، گفت: به‌ازای هر 100 نفر، میزان مساحت کتابخانه‌های گلستان حدود 1.5 متر می‌باشد که از سرانه کشوری حدود نیم متر کمتر می‌باشد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه، گلستانی ها از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۷ هزار و ۵۹ نسخه کتاب به کتابخانه های عمومی استان اهدا کردند، گفت: همه کتابخانه های عمومی استان آماده دریافت کتاب های اهدایی مردم هستند.

آخوند میرزاعلی در خصوص طرح آمایش سرزمینی کتابخانه های عمومی نیز گفت: در طرح جانمایی مناسب و توزیع متوازن جغرافیایی کتابخانه ها جزو 3 استان برتر شدیم.
وی در ادامه سخنان خود، مهمترین چالش کتابخانه های عمومی استان را درآمد پایدار بیان کرد و گفت: دغدغه ما 0.5 درصد درآمد کتابخانه‌های عمومی از پیش‌بینی بودجه شهرداری‌هاست که به‌ موقع پرداخت نمی‌شود که کار ما را با چالش درآمدی روبه‌رو می‌کند و اگر شهرداران محترم حق 0.5 درصد درآمد قانونی کتابخانه ها را به موقع پرداخت نکنند، خود شهروندان آن شهر ضرر می کنند. چون که در صورت عدم پرداخت، در بالادست از سرجمع اعتبارات آن شهرداری کسر و به حساب نهاد کتابخانه های عمومی کشور واریز می گردد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گلستان در خصوص وعده شهرداری گرگان برای اهدای اتوبوس برای کتابخانه سیار گفت: این اتوبوس پس از تجهیز به قفسه های مخصوص کتابخانه، برای ترویج کتابخوانی در محلات محروم گرگان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
آخوند میرزاعلی همچنین در رابطه پیک کتاب نیز گفت: هدف ما ترویج و تبلیغ کتاب و فرهنگ کتاب و کتاب خوانی است و علاقمندان می توانند با یک تماس به طور رایگان کتاب مورد نظر خود را از طریق پیک کتاب دریافت کنند.
وی با بیان اینکه، به‌دنبال حمایت از نویسندگان بومی گلستان هستیم، تصریح کرد: در سال جاری کتابخانه های عمومی استان برای حمایت از  نویسندگان بومی ۶۰۰ جلد کتاب آنان را خریداری کرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گلستان با تاکید براینکه با همکاری خبرنگاران و اصحاب رسانه توانستیم در سال جاری در جشنواره رضوی رتبه ششم را کسب کنیم، افزود: در حالی که در سال گذشته رتبه هفتم و سالهای قبل رتبه استان دو رقمی بوده است و بیش از 35 هزار نفر در این جشنواره شرکت کردند.
آخوند میرزاعلی با اشاره به طرح گلریزان کتابخانه های عمومی گلستان نیز گفت: به مناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی طبق تفاهم نامه با هلال احمر گلستان و با مشارکت شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرح گلریزان کتاب در سطح استان اجرا شد و در این طرح بیش از ۶ هزار جلد کتاب به کتابخانه های عمومی گلستان اهدا شد.
وی با اشاره به بازدید و سرکشی از مدارس نوار مرزی و مناطق دور افتاده گفت: طی چند روز گذشته در شهر تازه تاسیس کرند و روستاهای مرزی برنامه ها و مسابقات سرگرمی و فرهنگی اجرا کردیم و طی آن با کمک خیرین و همکاران، کتاب و بسته های لوازم التحریر اهدا کردیم.


آخوند میرزاعلی همچنین گفت: 29 مورد نقد و رونمایی کتاب، 187 نشست کتاب‌خوانی، 492 برنامه مناسبتی، برگزاری 554 نمایشگاه کتاب، 106 مورد مسابقات کتابخوانی، 40 مورد نمایشنامه خوانی، 106 مورد جلسات مطالعاتی و کارگاه آموزشی، 718 مورد فعالیت بخش کودکان از جمله برنامه های امسال کتابخانه های عمومی استان گلستان بوده است.

خبرنگار : حاجی رستم جرجانی

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر