c_300_250_16777215_10_images_90044.jpg



ترکمن سسی - اول بار در یک مسابقه بزرگ کشتی ترکمنی،  فرزندان یک مربی اسب در آق قلا ، جایزه ویژه ای اهدا کردند که در نوع خود جالب و ارزشمند بود.



 فرزندان مرحوم محمد توماج در شهرستان آق قلا از مولفه های فرهنگی قوم ترکمن در مسابقات کشتی سنتی رونمایی کردند. مسابقه خود از جنس رسوم بومی بود. گویی تماشاگران در جشنواره ای از رسوم و ارزش های فرهنگی حضور داشتند.

میزبان بدلیل شغل پدری شان به عنوان‌مربی اسب، عاشق اسب و اسبدوانی بودند و یک راس اسب اصیل ترکمن به پهلوان اول این مسابقات جایزه دادند. بدین ترتیب اولین جایزه اسب اصیل ترکمن برای تاریخ مسابقات کشتی سنتی ترکمن در منطقه ترکمن صحرا به ثبت رسید.

 بهترین پهلوانان حال حاضر ترکمن صحرا ، روز چهارشنبه ۱۸ اسفند در آق قلا گرد هم آمدند تا در این مسابقه تاریخی شانس خود را بردن جایزه ارزشمند امتحان کنند. جایزه ای که بردن آن افتخاری برای هر پهلوان و هر شهر و روستایی بود.

در فینال و اوج این مسابقات عیسی روایی مشهور به امپراطور خراسان و حمید سخاوی پهلوان با تجربه روستای دوزالوم با هم کشتی گرفتند. هزاران تماشاگر بی صبرانه منتظر بودند تا پهلوان پهلوانان و برنده تاریخی را هرچه زودتر ببینند.

پهلوان عیسی روایی در یک حرکت برق آسا حریف خود را بر زمین زد. در آن لحظه جمعیت میدان در شور و هیاهو غرق بود. اکنون امپراطور خراسان ، افتخار کسب اولین جایزه ویژه اسب اصیل ترکمن را نصیب خود و منطقه جرگلان کرده است.

 اسب سفید رنگ بار نیسان آبی رنگ به جرگلان رفت. آنجا ترکمن های جرگلان پیر و جوان ، زن و مرد ، کودک و نوجوان همه شادی کنان از پهلوان افتخارآفرین خود استقبال کردند. کاروان شادمان از میان پیچ و خم های جاده های کوهستانی جرگلان عبور کرد و زیر نم نم باران به روستای آتلی روستای پهلوان افتخارآفرین رسید. در میان شادی و همهمه، نوجوانی سوار بر اسب سفیدرنگ مسافت کوتاه اول روستا خانه پهلوان را طی کرد و دور افتخار زد. جشن و شادمانی در دیار جرگلان برپاست.

اکنون جرگلان نه تنها فرش دورو ابریشمی آن شهرت دارد بلکه پهلوانان آن در تمام ترکمن صحرا میدان داری و افتخار آفرینی می کنند و نقطه اوج آن کسب جایزه اسب اصیل ترکمن بود.

 مردم جرگلان به رسوم و سنتهای بومی پای بند هستند و این‌جشن احترام به اسب ترکمن، رسوم و سنت ها، احترام به فرهنگ بومی و احترام به رسم پهلوانی بود.

گزارش از: نورمحمد دانشمند

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر