c_300_250_16777215_10_images_photo_2022-04-11_21-05-28.jpg



ترکمن سسی - طی روزها و ساعات گذشته تاکنون ، حداقل در دو مورد برخی دامداران سر موضوع چرای گوسفندان در مراتع روستای آق بند اختلاف پیدا کردند و درگیر شدند. رویدادی که روایات ضد و نقیضی از آن در فضای مجازی منتشر می شود.

 

به گزارش خبرنگار ترکمن سسی، روایات خود اهالی از این ماجراها که ساکن در آق بند واقع در شمال گلستان هستند شایعات فضای مجازی مبنی بر درگیری ماموران با مردم را تکذیب می کند. اما اصل ماجرا را از زبان اهالی بشنوید:


روایت یکی از اهالی آق بند
یکی از اهالی روستای آق بند به خبرنگار ترکمن سسی گفت: هفته قبل  فردی از روستای اودک دوجی فاقد جواز چرا گوسفندان خود را در مراتع اطراف آق بند آورد و بدون توجه به اعتراض و تذکرهای دامداران بومی و اهالی موجب اختلاف و درگیری شد.

وی ادامه داد: چند روز پیش نیز از روستای چاروا یلقی بدون جواز ، گوسفندان خود را به مراتع آق بند آورد که با اعتراض و دخالت اهالی دام های وی به خارج از محدوده مراتع آق بند هدایت شد. اما همین غیر بومی با آوردن نفرات خود با تفنگ شکاری و ایجاد درگیری چند نفر از اهالی را زخمی کردند که ۸ نفر به بیمارستان منتقل که تعدادی از آنها اکنون ترخیص شدند.

وی ادامه داد: اهالی روستای آق مردمانی قانع و غیر از کشاورزی و دامداری شغل و درآمدی ندارند و مراتع محدود برای چرای دام های دامداران بومی به سختی جوابگوست و انتظار داریم منابع طبیعی به عنوان دستگاه متولی در خصوص رفع این‌مشکلات نقش فعال تری ایفا نماید. در واقع دامداران اینجا به اندازه کافی مشکلات و دغدغه دارند و این مسائل و اختلافات باید هرچه زودتر توسط منابع طبیعی و جنگلبانی مدیریت و برطرف شود.

این ساکن آق بند افزود: گاهی چنین دست درازی هایی به مراتع روستا انجام می شود که اکثر آنها نیز دامدار واقعی نیستند بلکه دلالانی هستند که دنبال سود و منفعت بیشتر هستند. در واقع دامدار واقعی با جواز و در محدوده تعریف شده گوسفندان خود را نگه می دارد و به حق و حقوق خود قانع است و راضی به تجاوز به حقوق دیگران نیست.


روایت یکی از دامداران روستای اودک دوجی از اختلاف و درگیری سر مراتع اطراف آق بند
یک دامدار از روستای اودک دوجی به خبرنگار ترکمن سسی گفت که دامدار روستای اودک دوجی که با برخی اهالی روستای آق بند بر سر مرتع و چرای دام اختلاف پیدا کرده دایی بنده و دارای جواز و پروانه چرای دام هست و زیرنظر امور عشایری دامداری می کنیم. و با داشتن جواز ، حدود ۶ دهه است که به عنوان شغل آبااجدادی به مراتع اطراف آق بند کوچ می کنیم و از دامداران فعال آن‌منطقه هستیم.
وی افزود: هر دامدار جواز و محدوده مرتع خود را دارد و اگر دامداران به حریم مرتع و حق و حقوق خود قانع و راضی باشند مشکلی پیش نمی آید. اما متاسفانه برخی از دامداران آق بند حضور دیگر دامداران ولو با جواز قانونی را برنمی تابند و ابراز ناراحتی و اعتراض می کنند. و گاهی حتی فراتر رفته خود را مجری قانون و متولی امر می دانند که با این برداشت ها هفته قبل دایی بنده آنجا مورد با اسلحه شکاری مورد حمله برخی افراد قرار گرفت و به شدت مصدوم شد. و با شکایت ما از فرد خاطی پرونده در حال رسیدگی قضایی است.

این دامدار اودک دوجی در پایان تاکید کرد: ما با تجربه بیش از ۵۰ سال دامداری در منطقه آق بند اینگونه اختلاف ها و درگیری ها را به هیچ وجه شایسته مردمان منطقه نمی دانیم. به هرحال این مراتع نعمت خداوندی برای دام همه اونهایی است که بصورت قانونی فعالیت دارند و واقعا برای تولید زحمت می کشند. و امیدواریم هر دامداری با رعایت قانون و در چارچوب مجوز خود فعالیت داشته باشد و از تشدید اختلافات و درگیری پرهیز کنند.
به هرحال اجرای مر قانون در این امور و مهم تر حفظ نظم و امنیت عمومی بویژه در مناطق مرزی محسوس است و انتظار است متولیان امر در منابع طبیعی و نیروی انتظامی با متعرضان به مراتع و متخلفان برخورد قانونی داشته باشند.
روستای آق بند در ۵۹ کیلومتری شمال گنبدکاووس واقع شده و از توابع بخش داشلی برون ‌دهستان اترک است و شغل مردم روستا کشاورزی و دامداری است.

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر