c_300_250_16777215_10_images_96025.jpg

 

ترکمن سسی - اکنون در کتابخانه ملی تبریز کتابی از یک شاعر با نام مخدوم (همان شیوه کتابت خود مختومقلی) به چشم می خورد. وی (مخدوم) اهل خوارزم (مناطق ترکمن نشین) معرفی شده و تخلص طغرل را هم داشته است.


اراز محمد سارلی مدرس دانشگاه و از فعالان فرهنگی و اجتماعی این دیار با اعلام این خبر در گروه تلگرامی فراغی احتمال یک کشف مهم ادبی را مطرح کرد. این گمانه زنی می تواند مطرح باشد که این کتاب شعر فارسی مخدوم ممکن است همان کتاب شعر فارسی گمشده شاعر و عارف بزرگ ترکمن مختومقلی فراغی باشد. اما فعلا تا بررسی های دقیق موضوع نمی توان درباره صحت این گمانه زنی اظهارنظری کرد.
ارازمحمد سارلی که در یادداشتی با عنوان "در جستجوی دیوان گمشده مختومقلی فراغی به زبان فارسی" در شهر تبریز، مرکز نسخ خطی در کنار تقی پور مدیر نسخ خطی، اصغری رئیس کتابخانه ملی، و کارشناس کتابخانه ملی، دکتر ارگین اوشار ،استاد محمد حسین، استاد جمرسی ، حضور یافته این احتمال را مطرح کرده است.
وی در ادامه نوشته است که این گمانه زنی همواره وجود داشته که شاعر بزرگ ترکمن مختومقلی فراغی به فارسی شعر گفته و دیوان شعری هم وجود دارد. این گمان را رئیس جمهور فقید ترکمنستان پرزیدنت صفر مراد نیازف در مراسم افتتاح آرامگاه مختومقلی و پدرش در آق توقای ایران (۱۳۷۸ش) بیشتر تقویت کرد. وقتی که در سخنرانی خود گفت که ما می دانیم مختومقلی فراغی دیوان شعر فارسی داشته و گم شده، و از ایرانیان درخواست نمود برای یافتن آن کمک کنند.
ما اکنون در برابر یک کشف جدید قرار داریم. لیکن تا وقتی که بررسی های همه جانبه از جمله مقایسه تطبیقی با متن ترکمنی دیوان مختومقلی از نگاه محتوایی و نیز اسلوب و قالب های شعری انجام نشود، نمی توان این انتساب را تایید نمود. فعلا این موضوع نیازمند تحقیقات بیشتر می باشد.
به هرحال اگر این احتمال صحت داشته باشد این خبر می تواند به بمب خبری این دیار تبدیل شود. خبری که می تواند تحول بزرگی در عرصه فرهنگ و ادب این دیار رقم بزند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر