c_300_250_16777215_10_images_10303.jpg

 

ترکمن سسی - دولت محمد بال قزل ، شاعر کلاسیک ترکمن حدود 170 سال پیش در اطراف بندرترکمن به دنیا آمد. شاعری و هنرمندی که اشعار خود را با دوتار در جشن های محلی اجرا می کرد.

 

دولت محمد بال قزل ” یکی از آخرین شاعران کلاسیک ترکمن ، در سال ۱۸۵۲ میلادی (170 سال پیش) در روستای پنج پیکر در پنج کیلومتری شرق بندرترکمن به دنیا آمد. نام پدرش میرزالی قزل و نام مادرش قربان بیکه بود . وی فرزند آخر خانواده بود ولی از همان اوایل کودکی، برادران بزرگترش او را "بالی" صدا می کردند و بزرگسالی هم این نام روی او می ماند . در واقع شعرهایی را که می سرود در مناسبت های مختلف اجرا می کرد. همچنین خوانندگان آن دوره زمانی ، اشعار این شاعر توانمند را در اجراهای خود در جشن های محلی و مناسبت های مختلف می خوانده اند.


دولت محمد، صورتی کشیده داشت درشت اندام و قد بلند بود و بسیار سفر می رفت و در شهرهای اترک و حسنقلی ترکمنستان هم شهرت فراوانی داشته است . بیشتر شعرهای دولت محمد در مورد مشکلات زندگی مردم بود و این شعرها را به موسیقی در آورده و خود با ساز می خواند . وی برای امرار معاش نجاری می کرد و حتی سازهای خود را هم درست می کرد.


شعرهای دولت محمد در کشورهای ترکمنستان و پاکستان توسط برخی از محققان به چاپ رسیده است در ایران هم به کوشش آقای مشهد قلی قزل و نوه خود دولت محمد بال قزل به نام حاجی محمد قزل دیوانی از اشعار این شاعر به چاپ رسیده است.


دولت محمد بال قزل در سال ۱۹۱۲ میلادی در سن شصت سالگی از دنیا رفت و در قبرستان کنونی بهاالدین در مجاورت روستای خواجه لر ( در مجاورت جاده بندرترکمن به آق قلا) به خاک سپرده می شود. روایتی هم هست که وی اولین فردی بود که در بهاالدین به خاک سپرده شده است.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر