c_300_250_16777215_10_images_10553.jpg

 

ترکمن سسی - نوای دوتار و آواز باخشی ها در میان ترکمن ها قدمتی دیرینه دارد. رجب محمد قریشی باخشی و هنرمند دوتار نواز ترکمن می گوید: آواز و موسیقی روح و روان آدمی را صیقل می دهد.

 

در یکی از روزهای سرد پاییزی قصد داشتم برای تهیه یک گزارش نزد یکی از باخشی های ترکمن صحرا بروم. یک شب قبل با دوستم بهروز پقه هماهنگ کردم تا برای دیدار بخشی خواننده و نوازنده دوتار ترکمن هماهنگی کند. فردای آن شب به اتفاق دوستم به منزل این هنرمند رفتیم، با آغوش باز و با چهره خندان پذیرای ما شد. پس از صرف چای و پذیرایی ساده و معرفی خودم صحبت و گفت و گو را شروع کردم.


 وی خود را «رجب محمد قریشی» متولد ۱۳۳۹ فرزند «سید نفس» ساکن روستای «شفتالوباغ» (ال قلی) معرفی کرد از سوابق فعالیت هنری خود برای ما گفت.
رجب محمد گفت که هنر نوازندگی دوتار را نزد استاد «عرازمحمد آرخی» و خواننده محبوب ترکمن صحرا بخشی استاد فقید «دوردی طریک»، استاد بخشی «شیخی پنق» و «سراج الدین باشقره» آموخت.


این استاد موسیقی ادامه داد: از سال ۱۳۶۴ به صورت جدی برای آموختن هنر خوانندگی و نواختن دوتار نزد این بزرگواران ۱۵ سال را سپری کردم. با توجه به علاقه ای که به باخشی بودن داشتم هرگز ناامید نشدم و امروز آنچه را که اجرا می کنم و می خوانم نتیجه زحمات خودم و اساتید خود می دانم. امیدوارم مورد قبول مردم باشد.


 این هنرمند ترکمن افزود: آواز و موسیقی روح و روان آدمی را صیقل می دهد بطوریکه گذشتگان ما جهت درمان بعضی از بیماری ها از «ساز درمانی» بهره می بردند؛ چون صدای دوتار و کمانچه و صدای دلنشین خواننده به روح و روان بیمار آرامش می دهد و او زود بهبود می یابد.


وی با گلایه از اینکه برخی کارهای هنری امروزه فراموش شدند و یا در حال فراموشی هستند تاکید کرد: باید علاقمندان به ویژه مسئولان فرهنگی فکر اساسی به هنر و هنرمندان بکنند تا هنر سینه به سینه به نسل های آینده منتقل شود. با برگزاری کلاس های آموزسی مثل دوتار، کمانچه وغیره این هنرها را به علاقمندان بیاموزند و از اساتید خبره بهره ببرند که این حقیر در روستای خودم در منزل شخصی خودم چندین  نفر از علاقمندان به هنر نوازندگی با دوتار را به صورت رایگان آموزش دادم تا هنر خودم را  زنده نگه داشته و به نسل های آینده انتقال بدهم.


 قریشی خاطر نشان کرد: مدت ۳ سال است که عضو صندوق هنرمندان شده ام؛ در حال حاضر در منزل خود هستم و در ایام و ساعت های بیکاری کار نواختن دوتار را تمرین می کنم، اگر  چنانچه مراسمی یا جشنواره ای برگزار شود با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آق قلا همکاری می کنم.


 این هنرمند و بخشی ترکمن صحرا در پایان از مسئولان فرهنگی تقاضا کرد تا از هنرمندان منطقه در آموزش هنر و برنامه های هنری استفاده کنند.

 

ساعتی با جان و دل پای صحبت های شیرین این هنرمند مردمی نشستیم و در پایان دیدار با صرف یک کاسه چای ترکمنی منزل رجب باخشی را به اتفاق دوستم بهروز پقه ترک نمودیم.


گفتگو از: علی آباد کتول| عبدالرضا نظری

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر