c_300_250_16777215_10_images_170229578.jpg

 

ترکمن سسی - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراوه‌تپه از آغاز توزیع رایگان ۶۱ هزار و ۵۰۰ اصله انواع نهال مثمر و غیرمثمر بین اهالی این شهرستان مرزی خبر داد و گفت: این نهال‌ها توسط این اداره و همکاری برخی نهادها مانند بنیاد علوی، کمیته امداد و جهادکشاورزی درحال توزیع است.


محمد برزین روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال ۳۸ هزار و ۵۰۰ اصله نهال از گونه‌های "سنجد تلخ، اقاقیا، انواع سرو، صنوبر، توت و کاج" بین اهالی مرزنشین مناطق شهری و روستایی مراوه‌تپه به صورت رایگان توزیع می‌شود.
وی اضافه کرد: همچنین با همکاری بنیاد علوی و مجمع خیرین محمد ایشان، کمیته امداد و جهادکشاورزی مراوه‌تپه درمجموع ۲۳ هزار اصله نهال توت به‌منظور اجرای طرح‌های نوغانداری (توانمندسازی خانواده‌ها) به صورت رایگان توزیع خواهد شد.
برزین ادامه داد: قرار است تعدادی نهال مثمر "انار و گردو" هم پس از تامین از سوی اداره کل منابع طبیعی گلستان، به‌صورت رایگان بین مردم مراوه‌تپه توزیع شود.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراوه‌تپه همچنین با اشاره به تفاهم نامه این اداره با دادستانی شهرستان گفت: با همکاری دادستان عمومی و انقلاب مراوه‌تپه در صدور احکام جایگزین حبس، امسال ۴۰۰ میلیون ریال جزای نقدی محکومان، نهال چنار خریداری و در حال غرس است.
وی، نهال کاری محوطه آرامگاه مختومقلی فراغی و ۲ هکتار بوستان حاشیه‌ای آن، غرس نهال در ۱۵ کیلومتر ۲ طرف حاشیه جاده "دوراهی آق امام تا گردنه مراوه‌تپه"، امضای تفاهم نامه با دهیاران و شوراهای روستایی، آموزش و پرورش و شهرداری جهت کاشت نهال در حاشیه معابر و بوستان‌های روستایی و شهری و در مدارس و همچنین غرس ۱۰۰ اصله نهال به مناسبت یکصدمین سالگرد تاسیس جمعیت هلال احمر را از دیگر برنامه‌های بزرگداشت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری در این شهرستان برشمرد.
برزین همچنین از غرس ۲۳۴ هزار اصله انواع بوته مرتعی از جمله "اترپیلکس، کانی سنس، النگاتوم، دانه برنجی و قره داغ" در سطح ۴۰۰ هکتار از مراتع مراوه‌تپه به منظور حفظ خاک و جلوگیری از بیابانی شدن این عرصه‌های خدادادی با اعتبار ۲۲ میلیارد ریال درسال جاری خبر داد و افزود: غرس این تعداد نهال از چند ماه پیش با مشارکت مرتع داران آغاز و پایان یافت.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراوه‌تپه از درحال اجرا بودن ۲۴ پروژه آبخیزداری در این شهرستان خبر داد و اضافه کرد: این پروژه‌ها که سه مورد آن اجرای بند خاکی و ۲۱ مورد دیگر آن سازه‌های سنگی و ملاتی هستند با اعتبار ۲۵۸ میلیارد ریال ساخته می‌شوند.
وی، اعتبارات بخش جنگل اداره منابع طبیعی مراوه‌تپه درسال جاری را ۳۷ میلیارد ریال اعلام کرد و بیان داشت: با این اعتبارات ۲۳۴ هکتار از اراضی روستاهای "اوچ ران، عرب جیق، یکه چنار و قازانقایه" جنگل کاری می‌شود که ۸۰ هکتار آن در روستای "قازانقایه" که رویشگاه پسته وحشی است، پسته کاری خواهد شد.
شهرستان ۶۷ هزار نفری مراوه‌تپه واقع در منتهی الیه شمال شرق استان گلستان، ۲۶۷ هزار هکتار عرصه‌ منابع طبیعی شامل ۴۷ هزار هکتار جنگل و ۲۲۰ هزار هکتار مرتع دارد.

دیدگاه‌ها  

0 #1 دوستدار درختکاری 1401-12-15 20:43
درختکاری از بهترین کارهاست و آثار و نتایج مثبت آن برای نسل ها پایدار است.
نقل قول کردن
0 #2 کاکاجان ارازی 1401-12-15 21:04
۱۵ اسفند روز درختکاری را گرامی می داریم. امیدوارم این روز مردمان صحرا هزاران نهال در جای جای صحرا بکارند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر