c_300_250_16777215_10_images_photo_2023-11-06_09-50-30.jpg



ترکمن سسی - طاهر حاجی نظری باغدار انار در آزاد تپه گفت:‌ باغداری انار در ایجاد اشتغال و درآمدزایی مردم منطقه حائر اهمیت است.


رستم جرجانی / خبرنگار و فعال رسانه ای
به گزارش خبرنگار ترکمن سسی ، در سال های اخیر توجه به باغداری در استان رشد بالایی داشته است و این کار هم به طراوت و زیبایی فضای مناطق کمک می کند و همچنین در ایجاد اشتغال و درآمدزایی مردم مفید واقع شده است.
انار به صورت تازه و باغ چین،، آب انار، رب انار (ملس، ترش و شیرین) و نیز دانه انار و میوه‌ خشک شده مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان آن را در تهیه‌ انواع غذاها، سالادها، آبمیوه‌ها، دسرها و خوراکی‌ها به‌کار برد. همچنین، از دانه‌های انار می‌توان به عنوان تزئینات زینتی در آشپزی و شیرینی‌پزی استفاده کرد.
به دعوت "عبدالرضا نظری"خبرنگار با سابقه و فعال روستای آزاد تپه (شاغال دفه) شهرستان فاضل آباد، برای بازدید و تهیه خبر و گزارش، از باغ های انار موجود در منطقه عازم روستای آزاد تپه شدیم. در این روستا حدود ۵۰ هکتار از باغات انواع انار وجود دارد.
باغداران این روستا با تولید انار و عرضه مستقیم به بازار روستاهای همجوار، شهرستان و استان در روند توسعه اقتصاد گلستان نقش موثری دارند.
یکی از این باغدارن موفق روستای آزادتپه "طاهر حاجی نظری" است. مردی خوش رو و خوش صحبت که به گرمی از ما استقبال کرد.
ما برای تهیه گزارش خبری و تصویر از روند تولید، چینش از سر باغ تا عرضه محصول و مصرف، به باغ انار و کارگاه فرآوری محصولات وی رفتیم.
بنا به گفته طاهر حاجی نظری، از سال 1389 باغداری انار را شروع کرده است و هم اکنون دارای دو هکتار باغ انار است و در کل حدود 20 هکتار باغ انار در روستای آزادتپه موجود است.
وی در خصوص چینش و برداشت انار، گفت: فصل برداشت انار در فصل پاییز است و از حدود ابتدای آبان ماه شروع به برداشت و چینش می کنیم. در ادامه پس از برداشت و جمع آوری انار، آنها را در کارگاه به وسیله دستگاه سورتینگ، سورت بندی و درجه بندی می کنیم.
این باغدار انار تصریح کرد:‌ در گذشته عملیات دسته‌بندی و درجه‌بندی میوه ها و خصوصا انار توسط باغداران با دست و بدون دخالت هیچ وسیله ای انجام می شد، اما امروزه با پیشرفت صنایع، دستگاه های سورتینگ ساخته و تولید شده‌اند که این عملیات ها را با سرعت و دقت بسیار بالا و بدون دخالت دست انجام می‌دهند. دستگاه‌ های سورتینگ یکی از مهم ترین دستگاه ها در بخش کشاورزی هستند که فرایند تفکیک و دسته بندی میوه‌ ها را بر اساس سایز، رنگ، وزن و… و همین طور، پاکسازی و بسته‌بندی انجام می دهند.
طاهر حاجی نظری افزود: انار به درجه های، انار درجه یک، درجه دو و درجه سه، تقسیم بندی می شود. انار درجه یک که بدون لک، زدگی و ترک خوردگی است را برای انبارداری مورد استفاده قرار می گیرد تا در شب چله و ایام عید و شب عید، مصرف شود. انار درجه دو و سه را نیز برای فرآوری رب گیری و آب گیری و تهیه آب انار استفاده می شود. مشتری سرباغی هم زیاد است، اما بیشتر مصرف ما برای انبار داری شب چله و شب عید است.
وی در ادامه گفت: به طور مستقیم روزانه 15 نفر در امر چینش انار در باغ، شستشو، دانه گیری یا در اصطلاح محلی (نار کاکمک)، پوست گیری، آب گیری و به طور غیر مستقیم نیز حدود 20 نفر مشغول به کار می شوند.
این باغدار آزادتپه ای، با اشاره به اینکه سال گذشته حدود بین 12 نیم تن انار برداشت کردیم، افزود: این باغ پنج ساله است و از سال سوم به بعد برداشت انارمان شروع شد و سومین سالی است که برداشت می کنیم. هر یک انار نوربرانه و درشت باغ ما حدود یک کیلوگرم وزن دارد و بقیه انارها نیز وزن بین حدود بین نیم کیلو به بالا تا یک کیلو گرم دارند. به طور میانگین اگر هر درخت تعداد 40 و یا 50 انار به بار بیاورد، می توان گفت هر درخت نزدیک حدود 50 کیلو انار می دهد.
نظری، با اشاره به عمر مفید درخت انار، گفت: میوه بهشتی خستگی ندارد و درخت و باغ انار تا وقتی خود باغدار و کشاورز خسته نشود عمر طولانی دارد و آنطور که شنیده ایم، درخت انار 1000 ساله است و مانند درخت مرکبات و هلو، مرگ و میر و خشکی ندارد.
وی همچنین افزود: درخت انار به صورت ریشه زایی عمل می کند، به نحوی که وقتی تنه درخت انار پیر می شود، خودبخود بوسیله تنه جوش و پاجوش های خود دوباره شروع به رشد می کند و می توان استفاده کرد.


 گفتنی است، انار از جمله، میوه‌های مورد توجه قرآن کریم یا به اصطلاح میوه بهشتی است.
انار سه بار در قرآن کریم مطرح شده است که در آن از انسان‌ها دعوت شده است به هنگام پدید آمدن و رسیدن انار در آن بنگرند و نشانه‌های خداوند را ببینند (سوره انعام آیه 99)، بار دیگر از انار در کنار خرما و زیتون آمده و از انسان‌ها خواسته شده از انار استفاده کنند و حق مستمندان را بپردازند و اسراف نکنند (سوره انعام آیه 141)، سومین یادآوری انار در قرآن کریم نیز بیان وجود انار در بهشت است (سوره الرحمن آیه 68). مطرح کردن نام برخی میوه‌هایی مثل انار از جانب خداوند متعال در قرآن کریم به دلیل مزایایی است که این‌گونه میوه‌ها نسبت به سایر میوه‌ها دارند.
از نگاهی علمی، انار دارای خواص بی‌شماری می‌باشد. از پوست چگال انار تا دانه‌های لطیفش، هر قسمت از این میوه مقدار زیادی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبرهای مفید را در خود جای داده است. به همین دلیل، انار از دوران قدیم به عنوان یک داروی طبیعی برای مراقبت از سلامتی و بهبود بیماری‌ها استفاده می‌شده است.
میوه انار همواره از زمان های گذشته برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد توجه پزشکان بوده است. ابوعلی سینا معتقد بوده است که تمام قسمت های این میوه دارای خواص دارویی است. امروزه تحقیقات زیادی درباره خواص انار و ترکیبات موجود در آن انجام شده که مؤید اثرات مفید این میوه در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری هاست و از سوی دیگر به علت وجود ترکیبات دارویی حتی از پوست آن در صنایع داروسازی استفاده می شود.

c_300_250_16777215_10_images_photo_2023-11-06_09-50-30_2.jpg

دیدگاه‌ها  

+1 #1 یحیی سلاقی 1402-08-18 08:34
سلام داداش، انار قیمتش چند هست؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر