c_300_250_16777215_10_images_22604.jpg



ترکمن سسی - کمال نظری کارآفرین ساکن روستای آزادتپه گفت: توسعه باغات انار و تولید محصولات فرآوری شده موجب توسعه گردشگری و افزایش ورود مسافران شده است.


به گزارش خبرنگار ترکمن سسی، استقبال بهره‌برداران زراعی گلستان برای ایجاد باغ انار طی سال‌های اخیر افزون بر هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی این استان را به زیر کشت این محصول برده است.
اگرچه درخت انار وحشی و بومی در استان گلستان از دیرباز به صورت پراکنده در عرصه های جنگلی، حاشیه باغ ها و مزارع وجود داشت اما وجود زمین های مستعد و اقلیم مناسب، عملکرد بالای تولید، کیفیت مطلوب و داشتن بازار خوب، انگیزه سرمایه گذاری بیشتر کشاورزان این منطقه را رونق داده است.
در این ایام و با توجه به اینکه فصل برداشت انار از باغات روستای آزادتپه (شاغال تپه) آغاز شده است، تهیه محصلات جانبی انار همانند، رب انار و آب انار طبیعی گرمی خاصی به بازار آب انار طبیعی و رب انار داده است.
کمال نظری، یکی از کارآفرینان موفق در این عرصه می باشد که با لبخندی بر لب و صدایی رسا و شیوا، به سوال های ما جواب می دهد.
وی در صحبت های خود گفت: باغداران روستای آزادتپه با تولید انواع محصول انار (ملس، ترش و شیرین) و عرضه مستقیم آن به بازار روستاهای همجوار و دیگر مناطق، در روند توسعه اقتصاد این خطه نقش موثری دارند.
این کارآفرین روستای آزادتپه، افزود: باغداران این روستاها محصول انار مازاد خود را با بسته بندی، آب گیری و تهیه رب انار سنتی، برای بسیاری از ساکنین روستا و روستاهای همجوار، کار و اشتغال فراهم نموده اند.
کمال نظری، با اشاره به اینکه، کارگاه های رب گیری انار و تهیه آب انار فعالیت خوبی در این منطقه دارند، تصریح کرد: روزانه هشت نفر در کار آب گیری و چهار نفر هم در کار رب گیری، مشغول به کار می شوند و ما انار سالم و تمیز یخ زده را به مدت پنج سال ضمانت می دهیم و آن را می توان در مراحل مختلف خوراکی، آب گیری و رب گیری استفاده کرد.
وی درباره سختی های کار نیز گفت: در گذشته با دستگاه شیرموز گیری، آب انار می گرفتم و در سال حدود 10 بطری آب انار فروش داشتیم و گاهی هم سالی 10 تا هم نمی فروختیم. اما امروز با وجود دستگاه های به روز آب انار گیری، روزانه بین تعداد 1000 و یا 1500 بطری آب انار در سایز بطری های کوچک، متوسط (یک لیتری) و بزرگ (یک و نیم لیتری) و سالانه حدود 8000 و یا 9000 بطری آب انار یخ زده به فروش می رسانیم. سفارش های ما بیشتر خانگی است و از روستاها و شهرهای همجوار و یا گنبدکاووس، بندر ترکمن، آق قلا سفارش داریم. سفارش هایی هم از سایر نقاط کشور داریم و حتی به زاهدان هم آب انار ارسال می کنیم.
این کشاورز آزاد تپه ای، درخصوص نحوه عملکرد و شیوه آب انار گیری و رب گیری نیز گفت: با جمع آوری حدود بین 5 و یا 6 تن انار از مزارع، کار خود را آغاز می کنیم. از این مقدار حدود 500 تن انار ترکیده در می آید. انارهای ترکیده و ترکدار را در مرحله اول خوب شستشو می دهیم و سپس وارد مرحله رب گیری می شوند. انارهای سالم را نیز بعد از شستشوی کامل برای آب گیری استفاده می کنیم.
کمال نظری، با اشاره به اینکه آزاد تپه به مرکز انار و آب انار و رب گیری تبدیل شده است، افزود: من کشاورز و کشاورز زاده هستم و اکنون به مدت 8 سال است که در این عرصه با کمک، همراهی و همکاری همسرم، کارها را پیش می بریم و مشغول  فعالیت و تلاش هستیم.
وی تاکید کرد: اتحاد و همدلی رمز موفقیت در کارهایمان خواهد بود و اگر متحد و همدل نباشیم، قطعا نمی توان به موفقیت های بیشتری دست یابیم.
کمال نظری با بیان اینکه، نوشیدن آب انار راهی آسان برای لذت بردن از برخی از فواید سلامتی این میوه خوشمزه است، افزود: انواع میوه انار خواص ویژه ای داشته و در طب قدیم نیز برای درمان بیماری ها به کار می رفته است، همچنین برای جوشانده، پوست آن نیز خواصی ذکر کرده اند.
گفتنی است، از پیامبر اکرم (ص) در خصوص میوه انار نقل شده است که، "انار شیرین بخورید چرا که دانه ای از آن نیست که به معده برود و درد و ناراحتی را از بین نبرد". حضرت علی (ع) نیز فرموده است، "به کودکانتان انار بخورانید، زیرا قدرت تکلم آنها را سرعت می بخشد".
اگر با نگاه حکیمانه و دقیق به قرآن کریم نگاه کنیم، می‌فهمیم که مطرح کردن نام برخی میوه‌ها مانند انار، دارای حکمت، هدف و غرض خاصی از جانب خداوند است و این گونه میوه‌ها که در قرآن کریم نام برده شده‌اند دارای شاخص‌هایی هستند که سایر میوه‌ها و سبزیجات از آنها برخوردار نیستند. علت اشاره خداوند متعال به این میوه‌ها اعجاز و خواص آنها بوده است.
در قرآن کریم و قسمتی از آیه 141 سوره انعام به انار اشاره شده است. شاهد ما این قسمت از آیه است که می فرماید: اوست که ﴿وَالرُّمَّانَ مُتَشَابِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ﴾ "اناری که شبیه به هم و بدون شباهت با هم است" را پدید آورد. به طور کلی، انار میوه‌ای بهشتی است و به قدری اهمیت دارد که خداوند متعال نام آن را در قرآن کریم ذکر و به آفرینش آن افتخار کرده است.

گزارش از : رستم جرجانی

c_300_250_16777215_10_images_22605.jpg

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر