c_300_250_16777215_10_images_22760.jpeg

 

ترکمن سسی - کمال یکی شهروندان ترکمن صحرا و یکی از مالباختگان کلاهبرداری‌ اینترنتی است که دو هفته پیش با ترفند برنده شدن پاداش در شبکه اجتماعی تلگرام، کلاهبرداران اینترنتی مبلغ هفت میلیون تومان را از حساب او برداشت کرده اند. او می گوید: مراقب کلاهبرداران اینترنتی باشید.

 

این مالباخته در گفت وگو با خبرنگار ما یادآور شد: در یکی از کانال های تلگرامی  گرفتار کلاهبرداران اینترنتی شده و مبلغ ۷ میلیون تومان از دست داده است.
او که اکنون تاکید دارد کاربران و جوانان روی لینک‌های مشکوک کلیک نکنند و مراقب کلاهبرداران اینترنتی باشند، ماجرا را این گونه تشریح  کرد: حدود ۱۵ روز قبل در فضای تلگرام بودم و پیامی دیدم که با اد کردن  دوستان و آشنایان میتوانم به پاداش نقدی غیر حضوری دست یابم. طبق پیام دریافتی وارد لینک ناشناس شدم و حدود ۲۰۰ نفر از  مخاطببن و دوستان خودم را برای آن درگاه  ارسال و اد نمودم و اطلاع دادم.
این مالباخته ادامه می دهد: بلافاصله بعد از این کار با من تماس گرفتند که حدود ۲۵ ملیون تومان پاداش برنده شده ام و از من خواستند شماره و تصویر کارت بانکی خودم را برایشان بفرستم. من هم به امید دریافت پاداش میلیونی بلافاصله آن را ارسال کردم تا پاداش را به حسابم واریز کنند. سپس بعداز یک ۱۰ دقیقه دوباره تماس گرفتند تا برای تاییدیه، مبلغ ۶۸۵ هزار تومان واریز کنم. بلافاصله این مبلغ  را با درخواست آنها به حسابشان واریز کردم.
  با وجود این، متاسفانه خبری نشد. آنها دوباره تماس گرفتند و خواستند باز مبلغ  یک میلیون تومان را برای کار درگاه اینترنتی به حسابشان واریز کنم. آن را نیز واریز کردم. ولی از واریز پاداش به کارتم خبری نبود. آنها در یک روز با تماس تلفنی برای دریافت پاداش مرا پای عابر بانک کشاندند و در بک روز مبلغ ۷ میلیون تومان از من کلاه برداری کردند.
 این مالباخته میگوید: شماره طرف، تصویر تاییدیه و مجوز فعالیت آنها که برایم ارسال نموده بودند را دارم. رسیدهای واریزی خودم را نیز نگه داشتم . آنها هنوز میگویند برای دریافت پاداش باید مبلغ ۳ میلیون تومان دیگر را به حسابشان واریز کنم.
این مالباخته می گوید: از طریق پلیس فتا و دادگاه شهرستان علی آبادکتول پیگیر هستم. امیدوارم کلاهبرداران در دام قانون گرفتار شوند و نیروی انتظامی، پلیس فتا و دستگاه قضا ضمن برخورد قاطع با کلاهبرداران، کمک کنند تا اموال مالباختگان مسترد شود.

 

کلاهبرداری اینترنتی بر اساس غفلت برخی افراد در شبکه های اجتماعی انجام می شود که در این زمینه پلیس بارها هشدار داده است که مخاطبان فضای مجازی، از باز کردن لینک‌های ناشناس خودداری کنند.
از چندین سال پیش استفاده از شبکه های اجتماعی در ایران به شدت گسترش یافته و عدم آشنایی افراد از این محیط و اعتماد بی‌جا، باعث شده تا برخی افراد سودجو به شکل‌های مختلف از اشخاص حقیقی و حقوقی کلاهبرداری کنند.


مجازات کلاهبرداری اینترنتی در قانون
طبق ماده ۱۳ قانون جرائم رایانه‌ای مصوب سال ۱۳۸۸ و انعکاس آن در ماده ۷۴۱ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲:
«هرکس به‌طور غیر مجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند، علاوه بر رد مال به صاحب آن، به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر