c_300_250_16777215_10_images_603032.JPG

ترکمن سسی:گفتگو با علی بای ،یکی از چهره های موفق سواد آموزی در استان که در حال حاضر به عنوان سرپرست اداره بهزیستی رامیان در خدمت شهروندان رامیانی است.

 ترکمن سسی:لطفا خودتان را معرفی نمایید.چند سال دارید؟محل سکونت خود را بگویید.شغل پدر و مادر را بفرمایید.آیا خانواده سواد داشتند ؟  
علی بای:اینجانب علی بای فرزند  مرحوم ابراهیم متولد 1350 متاهل و دارای دو فرزند می باشم و ساکن شهرستان رامیان هستم من با توجه به اینکه معلول بودم برای اینکه خودم را به روز نگهدارم  و به قولی در زندگی نا امید و گوشه گیر نباشم،روزی پسر عمه ام که از شهدای جنگ تحمیلی می باشند مرا در جهت رفتن به کلاسهای نهضت سواد آموزی تشویق کرد و خودش هم روانه جبهه شد لذا اواخر سال 64 وارد کلاس نهضت سواد آموزی شدم و دوره مقد ماتی ،تکمیلی ،پایانی و پنجم را بدلیل علاقه بیش از حد به فراگیری علم که در وجود من بود و از طرفی برای لبیک گفتن به پیام امام (ره )در مدت بسیار کوتاه این دوره ها را سپری کردم و در سال 73وارد دانشگاه شدم و تا پایان سال 77 موفق به اخذ مدرک لیسانس شدم و در حال حاضر بعنوان سر پرست اداره بهزیستی رامیان مشغول خدمت رسانی به همنوعان گروه خودم هستم.
ترکمن سسی :چگونه با نهضت سواد اموزی آشنا شدید و کجا درس خواندید ؟
علی بای:آشنایی من با نهضت سواد آموزی همانطوریکه عرض کردم، به دلیل علاقه بسیار زیادم به خواندن و نوشتن و در یک کلام باسواد شدن ، با تشویق شهید وارد کلاسهای سواد آموزی شدم و آشنایی صورت گرفت و دوره های سواد آموزی را در شهر خودم رامیان گذراندم.
ترکمن سسی: سواد چه تغییری در زندگی شما ایجاد کرد ؟
علی بای : با توجه به اینکه سواد نقش مهم و اساسی در زندگی همه افراد خاصه من معلول دارد باعث شد بنده بعد از وارد شدن به کلاسهای نهضت و تشویق دوستان وآشنایان مراحلی را طی نموده و به دانشگاه بروم و امید به زندگی و خدمت رسانی رادر من چند برابر کرده و اینکه احساس کردم من هم توانایی هایی   دارم که دیگران ندارند از جمله هوش بسیار قوی و استعداد و علاقه ویژه که راهی را که دیگران در چند سال طی می کنند من در یک سال و چند ماه طی کنم ،موضوع بعدی اینکه خدمت به همنوعان  خودم به معلولین و نیاز مندان عزیز امید رادر من زنده کرد و در حال حاضر مشغول خدمت رسانی هستم.
ترکمن سسی:کدام حرف الفبای فارسی را بیشتر دوست دارید؟چرا ؟
علی بای : از حروف الفبا من حرف الف را بسیار دوست دارم چون اولین حرف ا.... است یاد آور خداوند متعال است که هم روزی ده و هم روزی رسان همه موجودات عالم هستی است.
ترکمن سسی: سواد را چگونه تعریف می کنید؟
علی بای: سواد در یک جمله عامل سعادت ،خوشبختی،آرام  بخش روح و روان است.
ترکمن سسی: چگونه برنامه ریزی کردید و طی چند سال کلاسهای سواد آموزی را تمام کردید.
علی بای : چون معلول بودم وسیله ایاب و ذهاب نداشتم تا اینکه به زحمت توانستم به همت نماینده وقت مان در مجلس شورای اسلامی موفق به تهیه یک دستگاه صندلی چرخ دار شده و بلا فاصله وارد کلاسهای نهضت سواد آموزی شدم و در طول کمتر از چهار ماه دوره های مقدماتی و تکمیلی را بصورت کلاسی و با کمک آموزشیاران نهضت به پایان رسانیدم و بعد هم ادامه دادم.
ترکمن سسی: بنظر شما چه مشکلاتی مانع با سواد شدن افراد جامعه می باشد؟
علی بای:به نظر من عدم آگاهی بیسوادان، خود بیسوادی یکی از موانع سر راه می باشد و عدم آگاهی بیسوادان از فواید و اثرات مثبت سواد دار شدن در زندگی روز مره و داشتن فقر اقتصادی و فرهنگی افراد بیسواد ،عدم اطلاع رسانی مطلوب از طریق رسانه ی ملی در زمینه اثرات مثبت سواد و نقش آن در پرورش فرزندان و خود فرد از جمله موانع و مشکلات می توان بیان کرد.
ترکمن سسی:فکر می کنید یاد گیری و آموختن علم را تا کجا ادامه دهید؟
علی بای:من به یاد جمله مبارک پیامبراکرم(ص)می افتم که می فرماید"زگهواره تا گور دانش بجوی" لذا  قصد ادامه تحصیل را در رشته پزشکی داشتم   به همین منظور در رشته علوم تجربی ادامه تحصیل دادم. چون هیچگونه امکانات رفاهی نداشتم به همین دلیل و مشکلات اقتصادی از این آروزی دیر ینه ام بر خلاف میل با طنی ام باز مانده ام ولی در حال حاضر قصد ادامه تحصیل در رشته روانشناسی بالینی را دارم انشاا...
ترکمن سسی:اولین کلمه و جمله ای که نوشتید چه چیزی بود؟
علی بای : من یک روز در کنار مرحوم پدرم نشسته بودم و سفره غذارا هم آورده بودند. پدر م گفت پسرم چه چیزی را یاد گرفتید بر ای اولین بار روی سفره نام بابا یم را نوشتم.
ترکمن سسی:چه توصیه ای برای افراد بیسواد دارید؟
علی بای :من به افراد بیسواد توصیه می کنم اولا در کلاسهای نهضت شرکت کنند. دوما اینکه سواد باعث می شود انسان زندگی دوباره پیدا کند و برایش زندگی شیرین می شود و مسئله اقتصادی و جسمی نباید باعث شود از اثرات مثبت سواد محروم بمانند، چون می توان هم به مسائل اقتصادی و هم به مسئله جسمی غلبه کرد و هیچ زمان برای یاد گیری دیر نیست.
ترکمن سسی: از مسئولین اداره کل آموزش و پرورش استان و معاونت سواد آموزی چه انتظاراتی دارید؟
علی بای :اولا از زحمات انسان دوستانه این عزیزان که در صف اول و مقدم جهاد علیه بیسوادی هستند تقدیر و تشکر می کنم.انتظار دارم با اجرای برنامه های میان مدت و دراز مدت خاصه در مناطق روستایی و عشا یری  که آموزش و پرورش در آن جا ها حضور ندارد و یا حضور کم رنگ تری دارد نهضت حضور فعال تری داشته باشد. دوما اینکه با تشویقات مالی موجبات جذب اولیه بیسوادان را در کلاسهای نهضت ایجاد کنندو باعث افزایش اثرات و اهمیت علم ودانش باشند.
ترکمن سسی:با تشکر از گفتگوی شما و آرزوی توفیقات بیشتر

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر