c_300_250_16777215_10_images_603300.jpg

ترکمن سسی:پارلمان ترکمنستان یادداشت تفاهم بین این کشور و ایران در زمینه کشتیرانی، تجاری و بازرگانی در دریای کاسپین را تصویب کرد.

به گزارش خبرنگار ترکمن سسی به تقل از کاسپین، تلویزیون ملی ترکمنستان امروز اعلام کرد «یادداشت تفاهم بین ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران درباره همکاری ۲ کشور در زمینه کشتیرانی، تجاری و بازرگانی در دریای خزر » به تصویب رسید.
بر اساس این گزارش، پارلمان ترکمنستان در جلسه روز گذشته، یادداشت تفاهم همکاری ترکمنستان و ایران در زمینه کشتیرانی تجاری در دریای خزر را با اکثریت آرا به تصویب رساند.
لازم به ذکر است که سند مذکور در آخرین سفر رئیس جمهور ترکمنستان به تهران در آذر ماه ۹۴ توسط مقامات مربوطه ۲ کشور به امضا رسیده بود.
از سوی دیگر تصویب سند مذکور از سوی مجلس ترکمنستان در حالی است که «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی ایران در سومین اجلاس وزرای حمل‌ونقل کشورهای ساحلی دریای خزر که چندی پیش در تهران برگزار شد، گفت: امیدوارم همکاری کشورهای حاشیه دریای خزر منجر به توسعه این منطقه شوند .
وی با اشاره به عزم جدی کشورهای ساحل خزر بر همکاری‌های اقتصادی و آمادگی ایران برای ارائه تسهیلات ترانزیتی،گفت: کشورهای حاشیه دریای خزر دارای سابقه تاریخی بسیار گسترده‌ای هستند و مطمئن هستم، می‌توانیم دریای کاسپین را به دریای صلح و دوستی تبدیل کنیم .
وزیر راه و شهرسازی ایران افزود: کشورهای بزرگ و قدرتمند حاشیه دریای خزر با مساحتی بالغ بر ۲۲ میلیون کیلومتر مربع جمعیتی در حدود ۲۵۶ میلیون نفر را در خود جای داده‌اند و با در اختیار داشتن حدود ۶۰۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری و تولید ناخالص داخلی بالغ بر ۴ تریلیون دلار و نرخ رشد اقتصادی متوسط ۴٫۶ درصدی از شرایط بسیار مناسبی جهت تبدیل این منطقه به یک بلوک اقتصادی قدرتمند بهره‌مند هستند و انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش روند رو به رشد توسعه اقتصادی در حوزه دریای  کاسپین  باشیم.
قزاقستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، روسیه و جمهوری اسلامی ایران ۵ کشور ساحلی دریای خزر هستند.
ترکمنستان در حال حاضر با هزینه بیش از ۲ میلیارد دلار در حال بازسازی بندر ترکمن باشی بزرگترین بندر دریای این کشور می‌باشد.
ترکمنستان همچنین ناوگان حمل‌ونقل دریای خود را نیز با خریداری انواع مختلف کشتی و تانکر تکمیل می‌کند که تنها در سال جاری ۲ کشتی باری و مسافربری از نوع «RO-PAX» ساخت کرواسی خریداری کرده‌ است.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر