c_300_250_16777215_10_images_00000000000000000000000000000000000000000000000187.jpg

ترکمن سسی-علامه شیخ شعیب أرناؤوط، نویسنده و محقق نسخه های خطی اسلامی در کشور اردن وفات کرد.

 

به گزارش خبرنگار ترکمن سسی به نقل از تبیین نیوز،وب گاه اینترنتی عربی زبان “دنیا الوطن” خبر داد،شیخ شعیب أرناؤوط حنفی،محقق نسخه های خطی اسلامی،شامگاه پنج شنبه (۶ آبان ۱۳۹۵)،در کشور اردن،بر اثر بیماری درگذشت.

 

نگاهی کوتاه به زندگانی پربار شیخ أرناؤوط

 

شیخ شعیب ارناؤوط در سال ۱۹۲۸ در شهر دمشق دیده به جهان گشود و در سایه والدینش،پرورشی دینی یافت.اصول اسلام را فراگرفت و مقدار زیادی از جزءها قرآن را حفظ کرد.

 

شیخ أرناؤوط علوم ادبیات عرب و کتاب های شرح ابن عقیل و کافیه ابن حاجب، مفصل زمخشری،شذور الذهب ابن هشام،اسرار البلاغة و دلائل الإعجاز جرجانی را از اساتید و علمای بزرگ دمشق در آن وقت فرا گرفت،که از میان آن ها شیخ صالح الفرفور و شیخ عارف دوجی قابل ذکر اند.

 

شیخ أرناؤوط پس از فراگیری علم ادبیات عرب،به فراگیری فقه اسلامی پرداخت و از علمای زیادی کسب فیض کرد و کتاب های مختصر قدوری،حاشیه ابن عابدین،مراقی الفلاح شرنبلالی،الاختیار از موصلی و .. را آموخت و به مدت هفت سال به آموختن فقه مشغول بود و در کنار آن، اصول فقه،تفسیر قرآن و مصطلح الحدیث و کتاب های اخلاقی را فرا گرفت.

 

شیخ أرناؤوط به هنگام فراگیری فقه احساس کرد که اساتیدش و معاصرین آن ها در شناخت حدیث صحیح از غیرصحیح ناتوان هستند و به همین خاطر متوجه اهمیت خبره گی در علوم حدیث را درک کرد تا بتواند به تحقیق این کتاب ها و تشخیص حدیث صحیح از ضعیف بپردازد.به همین خاطر تصمیم جدی برای وارد شدن به این علم گرفت و به خاطر آن، تدریس زبان عربی را که از سال ۱۹۵۵ به آن مشغول بود را ترک نمود و  خود را برای تحقیق کتاب های عربی اسلامی فارغ نمود.

 

در ابتدا،از سال ۱۹۵۸ م در «المکتب الإسلامی» دمشق به کار مشغول شد و به مدت ۲۰ سال ریاست قسم تحقیق و تصحیح را به عهده داشت،که در این مدت کار تحقیق بیش از ۷۰ جلد از کتاب های مهم در علوم مختلف توسط وی یا زیر سرپرستی ایشان انجام پذیرفت.

 

شیخ أرناؤوط در سال ۱۹۸۲م به عمان رفت تا ریاست قسم تحقیق میراث علمی موسسه الرساله را برعهده گیرد که در این موسسه توانست خدمات بسیار مهمی را به سرانجام برساند و بهترین کارهای تحقیقی وی در این موسسه انجام گرفت.

 

تحقيقات

 

۱- در المكتب الإسلامي:

 

۲- شرح السنة للبغوي، ۱۶ جلد

 

۳- روضة الطالبين للنووي، با مشارکت شيخ عبد القادر أرناؤوط، ۱۲ جلد.

 

۴- (مهذب الأغاني) لابن منظور، ۱۲ جلد.

 

۵- المبدع في شرح المقنع لابن مفلح الحنبلي، ۱۰ جلد.

 

۶- زاد المسير في علم التفسير ابن الجوزي،  با مشارکت شیخ عبدالقادر ارناؤوط، ۹ جلد.

 

 و ….

 

در مؤسسه الرسالة:

 

۱- سير أعلام النبلاء الذهبي، ۲۵ جلد.

 

۲- سنن الترمذي الترمذي، ۱۶ جلد.

 

۳- سنن النسائي النسائي، ۱۲ جلد.

 

۴- سنن الدارقطني الدارقطني، ۵ جلد.

 

۵- مسند الإمام أحمد بن حنبل، ۵۰ جلد.

 

۶- تاريخ الإسلام الذهبي، با همکاری شیخ بشار عواد.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر