c_300_250_16777215_10_images_0000000000000000000000000000000000000000000000001s.jpg

ترکمن سسی-سازمان دیده‌بان حقوق بشر دولت ترکیه را متهم کرده است که برای جلوگیری از انتشار انتقادات سرکوبگرایانۀ دولت پس از کودتای نافرجام این کشور، رسانه‌های مستقل را سرکوب می‌کند. 

 

به گزارش خبرنگار ترکمن سسی به نقل از پرس تی وی،دیده‌بان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است، پنج‌شنبه در گزارشی اعلام کرد هجمۀ دولت ترکیه علیه مطبوعات پس از کودتای 25 تیر، تشدید شده است.

 

این نهاد حقوق بشری افزود 140 رسانه و 29 موسسۀ انتشاراتی از اواسط ماه ژوئیه در قالب آنچه اقدامات اضطراری پس از کودتا خوانده شده،  تعطیل شده‌اند. این اقدامات منجر به بیکار شدن دو هزار و 500 خبرنگار و فعال رسانه‌ای شده است.

 

دیده‌بان حقوق بشر همچنین دولت ترکیه را به استفادۀ ابزاری از نظام دادرسی کیفری متهم کرده است. 

 

هاف ویلیامسون، مدیر بخش اروپا و آسیای مرکزی در دیده‌بان حقوق بشر، گفت: «حبس 148 خبرنگار و کارمند رسانه‌ای و تعطیلی 169 رسانه و موسسۀ انتشاراتی تحت لوای وضعیت فوق‌العاده نشان می‌دهد که چطور ترکیه عمداً اصول بنیادین حقوق بشر و حکومت قانون را که لازمۀ دموکراسی است، به سخره گرفته است.»

 

گزارش روز پنج‌شنبه بر اساس مصاحبه با 61 خبرنگار، سردبیر، وکیل و فعالان رسانه‌‌ای و نیز بر پایۀ بررسی اسناد قضایی تهیه شده است. این در حالی است که در گزارش دیگری که گروه گزارشگران بدون مرز اوایل این هفته منتشر کرده بودند، تأکید داشت که ترکیه به بزرگترین زندان جهان برای روزنامه‌نگاران تبدیل شده است.

 

بر اساس گزارش‌ها، دولت ترکیه ده‌ها هزار نفر را در ارتش، قوۀ قضاییه، پلیس، آموزش‌وپرورش و رسانه‌ها به دلیل آنچه ارتباط با کودتای نافرجام خوانده شده، بازداشت یا اخراج کرده است.

 

متحدان غربی ترکیه از جمله اتحادیۀ اروپا و امریکا نیز از این اقدامات انتقاد کرده‌اند.

 

در کودتای نافرجام اخیر ترکیه، گروهی از نیروهای ارتش این کشور باهدف سرنگونی دولت، عملیاتی نظامی را در استانبول و آنکارا آغاز کردند که با همکاری مردم و نیروهای امنیتی خنثی شد؛ در جریان این کودتا حدود 300 تن کشته و هزار نفر زخمی شدند.

 

آنکارا فتح‌الله گولن، از شخصیت‌های مخالف دولت ترکیه، را مغز متفکر این کودتا معرفی کرده است اما  وی که از سال 1999 در تبعید خودخواسته در پنسیلوانیای امریکا زندگی می‌کند، این اتهامات را به شدت رد کرده است.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر