c_300_250_16777215_10_images_61916.jpg

تركمن سسي - در پي برگزاري موفقيت‌آميز نمايشگاه فرهنگي و هنري جمهوري اسلامي ايران در عشق‌آباد، رايزني فرهنگي كشورمان، نشست تخصصي هنرمندان دو كشور را برگزار كرد.



به گزارش تركمن سسي به نقل از روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، پس از افتتاح نمايشگاه فرهنگي و هنري جمهوري اسلامي ايران در روز 19 بهمن و استقبال بي‌نظير و قابل توجه بازديدگنندگان از انواع صنایع دستی، نشست تخصصي هنرمندان دو كشور در محل آكادمي هنر تركمنستان و به منظور تبادل اطلاعات و تجربيات هنري برگزار شد.

در ابتداي نشست ياغشي مراداف، معاون آكادمي هنر تركمنستان، به قدمت تاريخي و هنري ايران اشاره كرد و از هنرمندان تركمن براي بحث و گفت‌وگو و طرح سؤال و جواب درباره هنرهاي فاخر و نفيس ايراني درخواست كرد.

سپس محمدجواد ابوالقاسمي، رايزن فرهنگي كشورمان در تركمنستان به ضرورت و اهميت نشست هنرمندان دو كشور پرداخت و برگزاري اين نشست را فرصتي دانست تا طي آن هنر از زاويه و دريچه علم مورد كنكاش قرار بگيرد.

سپس چهار نفر از هنرمندان كشورمان به معرفي و شناساندن رشته هنري خود پرداختند از جمله اينكه؛ کورنگی، مدرس فرش، گفت: کشور ایران به خاطر وسعت جغرافیایی و تنوع آداب و رسوم که در مناطق مختلف دارد، نقوش مختلف فرش را دارد. فرش‌ها دو طرح دارند؛ نقوش شکسته و هندسی و نقوش گردان که شامل اسلیم‌ها و خطایايي‌ها می‌شود.

وي افزود: نقوش فرش‌های تركمنستان به نقوش فرش‌هاي ایران نزدیک است و برای ما خیلی حایز اهمیت است که نقوش فرش تركمنستان در 5 رنگ پرچم اين كشور وجود دارد.

كورنگي ادامه داد: در مناطق شهري ایران قبل از اینکه قالی بافته شود، نقشه‌کشی انجام می‌شود و در مناطق عشایری فرش‌ها بدون هیچ نقشه‌ای به صورت ذهنی بافته می‌شود. به تازگي طراحان ما به غیر دست، از تکنولوژی‌های جدید کامپیوتر و ماشيني برای طراحی فرش استفاده می‌كنند، البته لازم به ذکر است که ایران به خاطر تنوع فرهنگي بیش از 300 نوع فرش دارد.

در اين بخش از نشست اين سؤال مطرح شد كه دليل استفاده هنرمندان فرشباف ايراني از رنگ‌هاي سرد چيست؟ كه كورنگي در پاسخ به آن اظهار كرد: ايران به دليل تنوع فرهنگ و آداب و رسوم از گوناگوني نقوش برخوردار است. افسانه انسان در جایی که زندگی و طلب می‌کند و می‌خواهد هر آنچه را که ندارد، به دست آورد. در نقاط كويري ايران، نقوش قرمز و گرم را مشاهده و در مناطق جنگلي بيشتر نقوش ساده‌تر را ملاخظه مي‌كنيم كه اين مسأله در لباس اقوام هم نمايان است.

همچنين فلاح‌پور، خاتم‌ساز و استاد دانشکده هنر و معماری شيراز هم در بخشي از اين نشست اظهار كرد: خاتم، نشأت گرفته از نقوش هندسی است كه در ساخت آن از يك سري مصالح اولیه (فلز، برنج، استخوان شتر، عاج فیل) و چوب‌های طبیعي (مثل چوب عناب، ففل، گردو و مرکبات) استفاده مي‌شود.

شركت‌كنندگان تركمن از فلاح‌پور اين سؤال را مطرح كردند كه معمولاً چه مدت براي ساخت صندوقچه نفيسي توسط هنرمندان ايراني خلق مي‌شود، زمان صرف مي‌كنيد؟ كه وي در پاسخ گفت: هر استادی برای دل خودش صندوقچه‌ها را درست می‌کند و زمان خاصی ندارد. با اين حال ساخت برخي از صندوقچه‌ها تا 2 سال زمان لازم دارد.

در ادامه خانم کریمی، نقاش و طراح لباس هم اظهار كرد: تنوع لباس در ایران بسیار زیاد است. ما براي نمايشگاه عشق‌آباد از لباس‌های استان‌ فارس و استان كهكيلويه و بويراحمد استفاده كرديم. قدمت لباس‌های قشقايي بسیار طولانی است و تا 1500 سال قيل می‌رسد كه به مرور زمان در بافت لباس‌ها تغييراتي به وجود آمده و تكميل شده است.

وي افزود: بنا به جغرافیای استان فارس و بوير احمد كه منطقه كوهستاني است، در تمام فصول مختلف سال از پارچه‌های مختلف و از نظر تنوع رنگ از لباس‌های شاد استفاده می‌شد. در این لباس‌ها حجاب و پوشش کاملاً رعایت شده است.

از كريمي اين سؤال پرسيده شده كه ویژگی‌هاي لباس عروسی چيست؟ وي در پاسخ عنوان كرد: برای لباس عروسي معمولاً از رنگ سفید با پارچه‌هایي که نمود زیادی دارد، استفاده می‌شود و روی سر عروس یک پارچه قرمز یا سبز رنگ مي‌اندازند.

قصرالدشتي، هنرمند مجسمه‌ساز هم در سخنان خود در اين نشست، بيان كرد: یک هنرمند نسبت به فرهنگ و پدیده‌هايی كه اطرافش هست، تأثیر می‌گذارد و از عمق درونش به عنوان یک اثر هنری، آثاري را خلق كند كه بار هنري دارد و فرقش در اين است كه در طبيعت و جامعه چيزي را كه نديده بيافريند و اين كار به جسور بودن نياز دارد و اين شجاعت از عواطف و بروز دادن كودك درون سرچشمه مي‌گيرد.

وي تصريح كرد: همان‌طوری که يك کودک بي‌پروا و شجاعانه نقاشي مي‌كشد و از روي رنگ مي‌توان احساسات او را تشخيص داد به همان اندازه هم هنرمند بايد شفاف باشد تا آن احساس دروني خود را كه از كودك درون گرفته است بتواند بدون سانسور به نمايش بگذارد؛ بنابراین هنرمند باید هم شجاع باشد و هم با خودش صادق باشد و بتواند از دانش روز و احساس دروني‌اش که جنبه‌های زیباشناختي دارد بتواند اثر هنری‌اش را خلق کند.

در پايان مراسم ياغشي مراداف، معاون آكادمي هنر تركمنستان از حضور هنرمندان ايراني در اين آكادمي تقدير كرد.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر