c_300_250_16777215_10_images_61997.jpg

تركمن سسي - فرماندار مراوه تپه گفت: یكی از بزرگ‌ترین طرح‌های اقتصاد مقاومتی كه در این شهرستان در حال اجرا بوده، مربوط به انتقال آب از رودخانه اترك به باغ های روستای مرزی آق تقه است.

به گزارش تركمن سسي ، «اسماعیل تاجی قره جه» با بیان اینكه شرایط برای زراعت به دلیل نوع خاك و آب و هوا چندان مقرون به صرفه نیست، به خبرنگار همشهری گفت: تغییر الگوی كشت از زراعت به باغداری، می‌تواند زمینه شكوفایی اقتصادی این شهرستان را در بخش كشاورزی فراهم كند.
وی با اشاره به اجرای طرح ایجاد باغ ها در نقطه صفر مرزی آق تقه افزود: قرار است 1200 هكتار باغ در این روستا ایجاد شود كه انتقال آب رودخانه اترك برای آبیاری قطره‌ای این باغ ها در دستور كار قرار گرفته است.

اجرای فاز نخست طرح انتقال آب
فرماندار مراوه تپه ادامه داد: برای فاز نخست این طرح 20 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است كه در بهار سال آینده در سطح 320 هكتار به بهره‌برداری می‌رسد.
وی گفت: اکنون خط انتقال و ایستگاه پمپاژ و سیستم‌های آبیاری قطره‌ای در حال اتمام است كه به‌طور قطع، اجرای آن موجب اشتغال، ماندگاری بیشتر جمعیت در این منطقه مرزی و همچنین رونق اقتصادی خواهد شد.
فرماندار مراوه تپه درباره اینكه با توجه به رژیم سیلابی اترك، امكان اجرای این طرح وجود دارد یا اینكه آن را با شكست مواجه می‌كند؟ بیان كرد: دبی رودخانه اترك چند برابر گرگانرود است و در حالت عادی كه اترك جاری است، دبی آن تقریباً 5 برابر گرگانرود است. حتی در مواقع سیلابی نیز دبی 600 مترمكعب برثانیه را نیز تجربه كرده‌ایم.
تاجی گفت: برای همین طبق بررسی‌های كارشناسی با كمبود آب در این بخش مواجه نخواهیم شد و تأمین آب موردنیاز این طرح نیز مطمئن است.

تغییر کشت به باغداری
فرماندار مراوه تپه افزود: این حوضه آبریز دارای چشمه‌های بزرگ و پرآبی است كه می‌تواند پایین دست خود در منطقه مرزی مراوه تپه را نیز سیراب و سرسبز كند. كشت گندم با توجه به شرایطی كه وجود دارد مقرون به صرفه نیست و راندمان تولید نیز پایین است، اما می‌توانیم به سمت باغداری حركت كنیم.
وی اظهار كرد: این شهرستان با توجه به باغ های وسیع پسته وحشی و همچنین تبدیل اراضی شیبدار به باغ‌های مثمر از جمله زیتون، می‌تواند در آینده‌ای نزدیك به قطب باغداری در استان تبدیل شود.
هرچند اکنون هم شرایط به گونه‌ای است كه علاوه بر تأمین نیاز شهرستان به زیتون شور و پرورده و حتی روغن زیتون، نیاز شهرستان‌های دیگر را هم فراهم می‌كنیم.
در خصوص پسته نیز با همكاری مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی كشور 2 هكتار پسته به‌صورت ارگانیك در منطقه كشت شد. همچنین، 5600 هكتار نیز از این عرصه‌ها به تعاونی پسته وحشی قازانقایه واگذار شده كه شهروندان بیش از یكسال است كه از ثمرات آن برخوردار می‌شوند.
وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی سد چایلی در سال آینده گفت: این سد روی رودخانه اترك ساخته خواهد شد و مشكل كم‌آبی در بخش كشاورزی و حتی آشامیدنی و صنعت را نیز برطرف خواهد كرد.
منبع : فریبا شیردل -همشهري


دیدگاه‌ها  

0 #1 مهمان 1395-12-10 11:01
حق ابه زمینهای پایین چی میشود؟قبلا که اطراف بجنورد قیچی کردند حالا اینم روش؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر