c_300_250_16777215_10_images_61925.jpg

تركمن سسي – انتقادات مجید نیازی به حرف های یکی از یاشولی های سنتی که اخیرا در یک سایت محلی با عنوان : «مردم به یاشولی ها اعتماد دارند/یاشولی ها پشت پرده ندارند » نگاشته شده است . »در ذیل می خوانید :

سئوالات زیادی در مورد نحوه انتخاب و عملکرد یاشولی ها در انتخابات مجلس وجود دارد که تا به الان پاسخ قانع کننده ای از طرف یاشولی ها داده نشده  واین باعث شده است مردم به خصوص خواص و افراد سیاسی به یاشولی ها با دیده تردید نگاه کنند .

البته اعلام میکنم که این نقدها و سئوالات متوجه اقای طیار نماینده محترم گنبدکاووس نیست بلکه مسئله اصلی در نحوه ساختار و عملکرد یاشولی ها است :
اول اینکه چرا اسامی یاشولی ها اعلام نگردید تا مردم آنها رابشناسند تا بدانند که آیا واقعا صلاحیت یاشولی گری را داشته اند یا خیر ؟ دوم- ملاک یاشولی گری چه بود ؟ سوم اینکه شخص منتخب بر چه اساس ومعیاری انتخاب شد ؟ و چهارم چرا مناظره ای برگزار نگردید ؟
با پاسخ به این سئوالات از جانب یاشولی ها امید می رفت که انها، هم گرهی اجتماعی رو بگشایند و و هم هدیتی ماندگار از جانب خود برای مردم بر جای بگذارند و آنهارا چشم بر راه آینده ای روشن بنشانند ، اما تا به الان نه تنها پاسخی قانع کننده به این سئوالات داده نشده است بلکه در حال حاضر آنها دیگر گروه های سیاسی را موازی با یاشولی ها می دانند و با ترشرویی و درشت گویی آنها را " بی عقبه" و "افراد غیر اجتماعی" می نامند و با تازیانه سخریه آنها را تا حد "هوادار افراطی" تنزل می دهند و این گونه بذر خصومت می پاشند و رسم ادب و مروت را فرومی نهند.
یاشولی ها حتی گروهی غیر از خود را برنتافتند و با نگاهی انحصارگرایانه به تخریب دیگر تشکل های سیاسی پرداختند و تنها خود را مدافع وحدت نامیدند و دیگران را مروج تفرقه و فتنه پرور دانستند و نمیخواستند جز خودششان دیگرانی هم باشند و صدای دیگری جز صدای خودشان باشد.و حتی پا را از این هم فراتر نهاده و تبعیت مطلق از یاشولی ها را تکلیف همه دانسته و مخالفت با آنها را خیانت نامیدند و فضایی را ایجاد کردند که سخن گفتن و داوری کردن و از سر دقت و تحلیل به نقد و ارزیابی یاشولی ها پرداختن را کاری فتنه خیز و تفرقه آمیز دانستند .
و طنز ماجرا اینجاست که برخی یاشولی ها خود را سرمدار اصلاخ طلبی در منطقه دانسته و شعار تکثرگرایی سیاسی را میدادند اما وقتی به میدان عمل آمدند با چوب خشونت دیگر گروه ها را زدند .
آیا وقت آن نرسیده است که یاشولی ها دریابند که دوصد گفته چون نیم کردار نیست و باور کنند که دو صد دشنام و تحقیر چون نیم برهان و تحقیق نیست ؟ و نیک بنگرند که مردم دیگر یاشولی ها را نه مقلدانه بلکه محققانه نگاه میکنند و قول و فعلشان را به میزان عقل و صداقت می سنجند و کمترین حرکتی را از انان نادیده نمی گیرند و کمترین تعرضی را هم از جانب انان اغماض نمی کنند .
امیدوارم یاشولی ها با پاسخ به نقدها و سئوالات مطرح شده ، آزادی سیاسی را قبول کنند و دست از خودکامگی و رفتارهای دیکتاتورمابآنه دست بردارند و تنها خود را مالک حقیقت ندانند و به دیگر تشکل های سیاسی و نهادهای اجتماعی به دیده احترام بنگرند و یاشولی وار با آنها رفتار کنند و رسم ادب و فروتنی را نگاه دارند .
در پایان سخنی با تمامی تشکل های سیاسی و نهادهای اجتماعی دارم : بیش از آنکه خود را در بند این کنند که چه کسی انتخاب شود به این مسئله فکر کنند که افراد در چه محیط و ساختاری انتخاب می گردند ؟ و به یاد داشته باشند که کار یک تشکل سیاسی تنها جمع کردن رای برای زمان انتخابات نیست و فعالیت خود را در سطح یک دستگاه تبلیغاتی تنزل ندهند و به گونه ای فصلی و موقتی در موسم انتخابات فعال نشوند و با "یارگیری" و بسیج اجتماعی به عنوان " ماشین رای جمع کنی " عمل نکنند . همان راهی که متاسفانه یاشولی های سنتی رفتند . بلکه با بینش سیاسی و ارج نهادن به آزادی عقیده و بیان و تکثرگرایی سیاسی برای ایجاد یک جامعه مدنی گام بردارند .
مجید نیازی

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر