c_300_250_16777215_10_images_62098.jpg

 ترکمن سسی- در روزهای اخیر تعدادی از ادمین های کانال همایش مختومقلی همسو با دین و فرهنگ ترکمن ،با استاد عبدالرحمن آخوند تنگلی طانا دیدار و گفتگویی داشتند و نظر استاد را درباره مختومقلی فراغی و همایش مختومقلی جویا شدند.


استاد عبدالرحمن آخوند تنگلی طانا موسس و مدرس حوزه علميه عرفاني عرفان آباد ، شخصيت روحاني، علمي و فرهنگي برجسته اي كه بدون ترديد در بين هم قطاران خود شاخص بوده و داراي امتيازات فراواني است. وی با بیش از 80 سال عمر شریفش ، طبق معمول اوقات خود را در مطالعه و تحقیق سپری می کند و شبها بعد از نماز عشاء ، ابتدا به اتاق مطالعه اش رفته و تا حدود یک نصف شب به مطالعه پرداخته و سپس به منزل می رود.


عبدالرحمن آخوند تنگلی طانا با استقبال از حرکت خودجوش جوانان کانال همایش مختومقلی همسو با دین و فرهنگ ترکمن ، این حرکت را پسندیده دانست و گفت :ما قدر امنیت حاصله در نظام جمهوری اسلامی را باید بدانیم که هرکس در رأی و ایده اسلامی خود آزاد است.


این عالم معاصر تركمن اظهار کرد:متأسفانه برخی از ترکمن ها از شریعت به دور هستند و همین عامل باعث گمراهی می گردد.مختومقلی ایشان یک فردعارف و از اولیاء الله است.نه بخشی( خواننده) است نه اهل عشق و موسیقی.اما عده ای ، چهره آن بزرگوار را به گونه ای دیگر جلوه داده اند.باید مسجدی در کنار مرقد احداث و یکی از علما بعنوان مسؤل آنجا و امام جماعت تعیین گردد.


استاد تنگلی طانا در ادامه خاطر نشان کرد : در اولین بزرگداشت آن حضرت من و مرحوم عبدالجلیل آخوند جعفربای و عده ای از علما حضور داشتیم و من سخنرانی نمودم.پس از سخنرانی ، گروهی از بخشی ها با دوتارهایشان ، در کنار مرقد ، خواستند آواز بخوانند که ما مانع شدیم ، نماینده وقت ، آقای اربابی کهحضور داشتند از ما حمایت نمود.گفتیم قبرستان جای موسیقی است یا جای دعا کردن و به آخرت فکر کردن است.
گؤرستانی گؤرده اؤتیر فکر إیله
مؤنچه من دیین لر یاتیر قؤم بؤلیب


موسس و مدرس حوزه علميه عرفاني عرفان آباد افزود: برخی ها ، علما را بی سواد می پندارند ،ممکن است علما در علوم دنیوی ضعیف باشند، اما علم شریعت را که می دانند. استاد مثالی زد : بسیاری از افراد از احکام طلاق مطلع نیستند ، حال آنکه با گفتن سه بار طلاق به هر نحوی حتی با عصبانیت ، زناشویی فسخ می گردد و دیگر آن دو نسبت به هم حلال نخواهند بود.که بسیاری از افراد جامعه نسبت به آن  بی اطلاع هستند و نمی دانند.


وی تصریح کرد : امروزه تحریفاتی نیز در کتاب آن حضرت شاهد هستیم که در زمان شوروی سابق توسط برخی نادان ها اعمال شده است.اگر به شعر:

آدی بللی #عرب_دیللی سؤدیگیم

توجه کنیم ،به عرب زبان بودن حضرت یوسف علیه السلام  اشاره دارد ، حال آنکه حضرت یوسف علیه السلام عجم بوده است.حال این ، تحریف بوده یا چیز دیگه نمی دانم.


استاد تاکید کرد : ما به مختومقلی ایشان از آنجهت احترام قائل هستیم که پیرو دین و شریعت بوده است.هرکس مطابق ادله شریعت نباشد ، سخن و اعمال وی بی ارزش خواهد بود ، چه مختومقلی باشد و چه غیر.
استاد عبدالرحمن آخوند تنگلی طانا در ادامه با اشاره به سخنی از امام محمد غزالی رحمه الله علیه گفت:مردم چهار دسته هستند:

۱) میدانند و میدانند که میدانند
پس با آنان باشید تا هدایت شوید

۲) میدانند و نمیدانند که میدانند
پس به آنان تذکر بدید که میداند تا راکت نباشد

۳)نمیدانند  و میدانند که نمیدانند
آنان سعی در یادگیری دارند

۴) نمیدانند و نمیدانند که نمیدانند
جهل آنان روز به روز افزایش می یابد که بعضی از نسل ما از گروه چهارم هستند و ندانسته حکم می کنند و با ادله اربعه و...  کاری ندارند.




دیدگاه‌ها  

+1 #1 محمد 1395-12-29 11:04
واقعا سخنان جالب و حقی است و ما ترکمنها متاسفانه راه خود را گم کردیم. خداوند به این روحانی بزرگوار طول عمر پربرکتی عنایت فرماید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر