c_300_250_16777215_10_images_64445.jpgترکمن سسی - امان محمد خوجملی: در روستاهای ترکمن صحرا ورزش والیبال همیشه جریان دارد. روستای گدم آباد چسبیده به شهر گنبد معدن این ورزش است.

 
ورزش یکی از مهمترین نیازهای انسان است که اهمیت آن برای سلامتی انسان شاید کمتر از نان شب نباشد. اهمیت آن تا حدی است که در کشورهای پیشرفته ی صنعتی تیراژ دوچرخه از تیراژ اتومبیلهای شخصی بیشتر و پیاده روی و ورزش از انواع آن به یک عادت همگانی تبدیل شده است. 


 اگر همه روزانه نیم ساعت ورزش می کردیم هم بیماریهای موجود و هم مصرف دوا و درمان به نصف کاهش پیدا می کرد و هم در هزینه ها صرفه جویی می شد وعمر مفید انسانها هم به مقدار قابل توجهی افزایش می یافت. اما در کشورهای جهان سوم اهمیت ورزش آنطور که باید و شاید هنوز درک نشده است و به آن به چشم شک و تردید می نگرند..

 درروستاهای ترکمن صحرا ورزش والیبال همیشه جریان دارد. روستای گدم آباد چسبیده به شهر گنبد معدن این ورزش است. بچه های این روستا در گودی و کانال رودخانه قدیم گرگان به دون کمترین امکانات در زمین خاکی سالی دوازده ماه مشغول و بازی این ورزش هستند و افراد زیادی هم برای تماشای آن می آیند بعد از ظهرها افراد زیادی منتظرند تا ورزشکاران بیایند با هنرنمایی خود تماشاگران را سرگرم نمایند.


 این مکان نوعی ایجاد اشتغال برای کاسبان محل هم تبدیل شده است تا بساط کنند تا درآمدی نصیبشان شود. یکی از دوستان شوخ طبع می گفت: اینجا حتی به اصطلاح چاقو کشان و لاتها هم به لطف هنرنمایی ورزشکاران آرام می گیرند و بدون اینکه به کسی توهین کنند یا درگیر شوند اول شب به خانه بر می گردند.

 او معتقد بود ورزش نوعی امنیت و تعادل اجتماعی را هم  در این منتطقه به ارمغان آورده است. این دوست ما  می گفت حالا زمزمه هایی شنیده می شود این گودی و کانال را با خاک پر کرده به پارکینگ اتومیل تبدیل نمایند. او ضمن مخالت شدید با تبدیل این مکان به پارکینگ گفت:  اگر این پروژه اجرا شود و ورزش والیبال تعطیل شود نا امنی و ناهنجاری افزایش خواهد یافت.


 او معتقد است دست اندرکاران و تصمیم گیرندگان در این زمینه قدری تامل و اندیشه بکنند و به عواقب و تبعات تعطیلی ورزش توجه نمایند. اگر هم این پروژه محقق شود جای مناسبی در همین اطراف برای ورزش والیبال در نظر بگیرند و گرنه منفعت یک کار را ضررهای اجتماعی یک کار دیگر از بین خواهد برد.


 باید با اندیشه و تفکر با استفاده از نظرات کارشناسان ورزش و امور اجتماعی تصمیمی گرفته شود که حد اقل تبعات منفی را به دنبال داشته باشد. باشد که مسئولان به این امر خطیر توجه  نموده اهمیت ورزش را کمتر از پارکینگ به حساب نیاورند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر