c_300_250_16777215_10_images_64635.jpg

تركمن سسي - به مناسبت 21 مرداد روز دریای خزر ؛جشنواره فرهنگی، هنری و ورزشی جوامع محلی حاشیه خزر غرب گلستان در روستای ساحلی قره سو بندرترکمن برگزار شد.


به گزارش تركمن سسي ، رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندرترکمن و گمیشان روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در این جشنواره با حضور مردم این منطقه برنامه های متنوع فرهنگی و هنری و رقابت های ورزشی برگزار گردید.
علی بیانی تصریح کرد: اجرای مسابقه دوچرخه سواری از محل یادمان شهدای گمنام بندرترکمن تا ساحل قره سو، پاکسازی حاشیه رودخانه قره سو با حضور مردم محلی و دوستداران محیط زیست، مسابقه قایق پارویی در بخشی از ساحل خلیج گرگان، رقابت تیراندازی با تفنگ بادی و اهدای جایزه به نفرات برتر بخشی از برنامه های این جشنواره بود.
وی ادامه داد: طبخ غذای سنتی توسط بانوان روستایی، به تصویر کشیدن خزر توسط کودکان، اجرای مسابقات بومی محلی از جمله طناب کشی، کشتی گورش و پرواز بادبادک ها در ساحل زیبای روستای قره سو از دیگر برنامه های اجرا شده، بود.
به گفته وی؛ قدردانی از همیاران و دوستداران محیط زیست که در طول سال پرندگان زخمی و مصدوم را به محیط زیست بندرترکمن تحویل داده اند و رهاسازی پرندگان تیمار شده از دیگر برنامه های گرامیداشت روز خزر بود که اجرا شد.
بر اساس اين گزارش سازمان حفاظت محیط زیست بدلیل اهمیت دریاچه خزر، 21 مرداد را به عنوان روز خزر نامگذاری کرده است، در این روز مراسمی با حضور جوامع محلی و حاشیه نشین خزر جهت ترویج فرهنگ عمومی حفظ و حراست از این دریا برگزار می شود.
دریای خزر پهنه آبی است که از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوری‌های ترکمنستان و قزاقستان محدود می‌شود.
این دریا که گاهی بزرگترین دریاچه جهان و گاهی کوچکترین دریای خودکفای کره زمین طبقه‌بندی می‌شود، بزرگترین پهنه آبی محصور در خشکی است، طول آن حدود 1030 تا 1200 کیلومتر و عرض آن بین 196 تا 435 کیلومتر است، سطح آب آن پایین تر از سطح دریاهای آزاد است.
طبیعت بسته خزر آن را منزلگاه گونه های جانوری منحصربفردی همچون ماهیان خاویاری کرده است، این دریا اما در مقابل آلودگی‌های کشاورزی، صنعتی و نفتی آسیب‌پذیر می باشد.
در ایران استان های گیلان، مازندران و گلستان در حاشیه دریای خزر واقع هستند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر