c_300_250_16777215_10_images_64922.jpg

ترکمن سسی - امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه این هفته با اشاره به آغاز ماه ذی الحجه گفت: ایامی که در آن قرار داریم روزهایی پر خیر و برکت از دهه نخست ماه مبارک ذالحجه است. ماهی که از ارزش های معنوی خاص و ثواب بسیار در نزد خداوند برخوردار است.


به گزارش خبرنگار ترکمن سسی از مصلی بزرگ نماز جمعه اهل سنت گنبدکاووس ، حاج آخوند عبدالباسط نوریزاد اظهارداشت: همه ساله با شروع این ماه شاهد بزرگترین اجتماع عبادی مسلمان هستیم و مسلمین جهان لبیک گویان از اقصی نقاط جهان برای بجای آوردن آیین ابراهیمی مناسک حج تمتع و اجتماع عظیم در صحرای عرفات به سرزمین وحی مشرف می شوند.


وی گفت: درتبیین فضیلت و برکات دهه اول ماه ذی الحجه آیات و احادیث متعددی روایت شده و آیه "شریفه و الفجر ولیال العشر..." آیتی است که خداوند متعال در بیان جایگاه معنوی و اخروی دهه اول این ماه مبارک نازل کرده اند.


خطیب جمعه اهل سنت گنبدکاووس در ادامه سخنان خود ضمن تشریح برخی اعمال مناسک حج گفت: براساس روایتی صحیح از پیامبر اکرم (ص) هر مسلمانی نهمین روز از ماه ذالحجه که مصادف با روز عرفه است، همزمان با حجاج بیت ا... الحرام روزه گرفته و به عبادت بگذراند خداوند فضیلت 2 سال روزه ماه مبارک رمضان را بر وی عطا خواهند کرد و یا چنانچه در روز و یا شب عرفه دست به دعا بردارد دعای وی مستجاب خواهد شد.


آخوند عبدالباسط نوری زاد اظهار داشت: دهم ذی الحجه روز عید قربان، روز به جای آوردن سنت ابراهیم خلیل ا... و تقریب بندگان صالح به خداوند است. سنتی که از زمان حضرت ابراهیم (ع) مرسوم گردیده و رسول خدا (ص) نیز به امر الهی این سنت را بر امت خود واجب نموده اند.


ایشان در ادامه با توضیحی کوتاه از قصه زندگی حضرت ابراهیم و اسماعیل(ع) گفت: فلسفه عید قربان، غلبه بر نفس اماره و فدا کردن مال و انفاق آن در راه خدا است و این امر را از جمله اسراسر و حکمت های قربانی دانست.


آخوند نوری زاد با بیان اینکه قربانی کردن در مذهب حنفی برای کسانی که توانایی و بضاعت آن را دارند واجب شمرده شده افزود: هرشخصی مازاد برنیاز و به اندازه بیست مثقال طلا "بالغ بر ده میلیون تومان" پول نقد سرمایه داشته باشد و بدهکار نیز نباشد قربانی بروی واجب می گردد.


برای کسانی که توانایی مالی ندارند و یا به مسافرت رفته اند قربانی کردن واجب نیست


خطیب جمعه اهل سنت گنبدکاووس تصریح کردند: براساس احکام، ساکنین شهر باید بعد از ادای فریضه نماز عید، قربانی خود را ذبح کنند، چنانچه قبل از نماز ذبح نمایند، قربانی محسوب نشده و حکم قربانی از گردن او ساقط نمی گردد و در روستاهایی که نماز عید اقامه نمی شود، ساکنین روستا می توانند پس از نماز صبح و طلوع آفتاب قربانی خود را ذبح کنند.


حاج آخوند عبدالباسط نوری زاد با بیان اینکه ملاک محل ذبح قربانی است یاد آور شدند: اشخاصی که خود شهرنشین اند و می خواهند قربانی خود را در روستا ذبح کنند می توانند مثل روستا نشینان عمل نمایند.


ایشان درخصوص شرایط قربانی متذکر شدند: گوسفند قربانی حتما یکساله باشد و چنانچه طبیعتا جثه ای قوی و هیکلی بزرگ داشت و یکساله نبود مشکلی ندارد.


ایشان ابراز داشتند: درخصوص ذبح مشارکتی که اصطلاحا (اوُلاَ) گفته می شود، گاو حتما وارد سه سال شده باشد. شتر نیز پنج ساله باشد و چنانچه 5 یا 7 نفر بصورت مشارکتی گاو یا شتر قربانی کردند باید نیت همه آنان "قربانی کردن" باشد و چنانچه یکی از شرکاء چنین نیتی نداشت باطل خواهد بود.


وی تاکید کرد: قبل از ذبح حتما نیت کرده و بسم ا... بگویید. زمان قربانی کردن از دهم ذی الحجه تا شب دوازدهم ذی الحجه است و ضمنا پوست قربانی را حتما صدقه بدهید و به عنوان حق الزحمه به قصاب ها دادن صحیح نیست.


وی خطاب به مردم گفت: چنانچه هر گونه شبه ای و یا سئوالی در خصوص احکام قربانی داشتند از علماء بپرسند و با یقین قربانی خود را ذبح کنند.    


روز جمعه آینده 10 شهریور مصادف با عید قربان؛ نماز جمعه اقامه خواهد شد


حاج آخوند عبدالباسط نوری زاد امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس روز جمعه 3 شهریور 96 در مصلی نماز جمعه اعلام کردند که  روز جمعه آینده 10 شهریور مصادف با عید قربان؛ نماز جمعه اقامه خواهد شد.


مراسم نماز عید قربان از ساعت 7:30 آغاز و نماز عید راس ساعت 8:30 اقامه می گردد.
بر این اساس شایعاتی که در برخی کانال های مجازی درخصوص عدم برپایی نماز جمعه این روز درج شده  صحیح نمی باشد.

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر